Gå til innhold

Trenger råd. Bygger PC selv for første gang.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg bygger PC selv for første gang, og selv om jeg tror jeg har litt peiling, ser jeg ingen skam i å spørre om litt hjelp fra de som faktisk vet hva de snakker om. Alle innspill er verdsatt på det sterkeste. Om du ser noe du syntes er idiotisk, vennligst si ifra!

 

Litt info om meg, maskin og budsjett er kanskje greit. Jeg er en student, så å spare penger er alltids lurt, men jeg har penger på konto og vil gjerne ha en maskin som kan gjøre det meste og vil "holde" i et par år. Foreløbig tenker jeg på et budsjett på rundt 10 000. Jeg spiller en del forskjellige spill, og vil gjerne ha muligheten til å spille de fleste spill som kommer over de neste årene (dog alt på max på instillinger er langt fra nødvendig). Foreløbig spiller jeg en del SC2.

 

Angående overklokking, så har jeg aldri gjort det før. Jeg har noen bekjente som vet litt, og tenkte å lese meg litt opp på det. Så jeg har planer om å overklokke litt, bare kanskje litt forsiktig i starten.

 

Jeg har skjerm, mus/tastatur og får Windows 7 gratis av skolen, så alt det er dekket. Alt annet på min nåværende maskin er ganske søppel, så tenker ikke å ta noen deler fra den.

 

CPU og Hovedkort

Når det kommer til CPU hadde jeg tenkt til å gå for en

- Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K

Fått inntrykket av at dette er en meget sterk prosessor for prisen med fantastisk ytelse, virker egentlig ganske perfekt for mitt forbruk.

 

Hovedkort vet jeg generelt ikke hva som er best å gå for. Jeg vet jeg trenger en LGA 1155-socket og P67 chipsettet (ikke H67). Men annet enn dette har jeg generelt dårlig idé om hva forskjellene er. Jeg lurer også på om det er dumt å gå for m-ATX? Er det noe ytelses-forskjell fra ATX-kortene?

 

Jeg tenkte også å kjøpe med en egen CPU-vifte. Foreløbig ser jeg på:

- Noctua NH-U12P SE2 CPU Kjøler

Og ja, den passer også til 1155-socketen, bare komplett som ikke har riktig info.

 

Skjermkort

Når det kommer til skjermkort er jeg revet mellom nVidia og ATI. Jeg vet at mange foretrekker det ene merket sterkt, men selv har jeg ingen preferanse basert på merke. Jeg tenker mest på Geforce GTX 560 Ti og Radeon HD 6950 for øyeblikket. Om ingen har noe spennende å si på saken blir nok valget:

- MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

GTX 560 Ti'en ser generelt sett veldig bra ut for prisen og MSI versjonen har fått mye skryt for kjølingen sin (Twin Frozr II). Og PhysX er selvsagt et pluss.

 

Strømforsyning

Tenkte å gå for en

- CORSAIR TX 750W ATX12V 2.2/EPS12V

Hørt mye bra om den, og selv om den kanskje koster litt mer en noen av alternativene er strømforsyning noe man kanskje bør satse på å skaffe noe litt ordentlig av (eller?)

 

Lagring

Jeg tenkte å gå for 2 av:

- Samsung SpinPoint F3 1TB

Og sette disse 2 opp i RAID. Når det kommer til SSD kan det være jeg kjøper det senere, men foreløbig er jeg ikke interessert i å kjøpe en.

 

Kabinett

For kabinett er jeg glad i stilrent design. Neonlys og vindu på siden skriker oppmerksomhetssyk tenåring og ser ikke ut (imho). Jeg har fått anbefalt dette kabinettet:

- Antec Three Hundred Midi Tower Sort

Og syntes dette ser ut som et solid valg. Jeg tenkte også å bestille med en ekstra kabinettvifte

- Noctua NF-S12B FLX 120mm Vifte

 

Minne

Når det kommer til minne er jeg igjen relativt blank. Jeg tenkte å gå for et 2x 4gb kit. For eksempel:

- Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9

Jeg må innrømme at Corsair Vengeance ser ut til å ha en god ytelse og har fått mye skryt. Jeg er bare litt redd for de enorme kjøleribbene, hadde vært veldig synd å måtte gå løs med sag og fil for å få det til å passe ved siden av CPU-viften min.

 

Så må jeg jo også selvfølgelig ha med en billig dvd skriver/brenner for å få installert spill og ikke minst OS'en.

Endret av MrConfusion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Fractal Design Miditower Define R3 i stedet for ? Billig kabinett som får skryt...

 

Blant annet her.

 

Prosessorvifte i stedet for stock-kjølinga? NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3 499,-

 

Hvor mange hundrelapper er det fra 2500K til 2600K og hvor mange kjerners forskjell er det? Er det vits egentlig?

Lenke til kommentar

Mellom i5 2500K og i7 2600K er det ca 700 kroner, om det er verdt det kommer an på hva man skal bruke maskinen til. Begge har 4 kjerner, den største forskjellen er at i7 støtter HT, som gir hver kjerne mulighet til å jobbe i to tråder. Dette har lite for seg i spill, men endel tunge programmer, som feks tung billedbehandling, videoredigering/encoding osv kan det absoultt ha noe for seg.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Dette er veldig nært opp til hva jeg kjører akkurat nå faktiskt.

 

Jeg gikk for en i5-2500k, med 8 gig ram og et gigabyte p67a-ud4 hovedkort. Jeg beholdte mitt gamle 5770 skjermkort foreløpig. Avventer et par generasjoner før jeg kjøper ny GPU :)

 

Jeg kjører også 2 av de diskene i raid, og jeg er meget fornøyd. Ytelsesforbedringen over 1 enkel disk er VELDIG merkbar. (Men ja, 1 SSD knuser enkelt et platedisk raid)

 

Forsklag til hovedkort er:

 

P8P67 (Normal) (eller et P8P67 Pro hvis du ønsker støtte for både SLI og Crossfire.)

Gigabyte GA-P67A-UD4 (Dette tilsvarer Pro versjonen av Asus kortet)

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har planer om fler skjermkort, kan du klare deg med noe færre watt. Jeg ville byttet PSU til f.eks. NZXT Hale90 650W. Er Corsair eneste alternativ, er HX 750 et langt bedre valg enn TX. Satt sammen en i7 2600k rigg for noen uker siden og med en såpass liten PSU som NZXT Hale90 550W, så ble det mye kabel som måtte dyttes vekk. I tillegg til å være modulære, så er også de jeg foreslo blant de mest effektive på markedet.

Lenke til kommentar

2500K ser ut til å vanligvis la seg klokke et par hundre MHz høyere enn 2600K under samme kjøling, som fort gir noen prosenter i økt ytelse.

 

Vet ikke hva gjenomsnittlig gevinst av HT er, men regner med at det ikke er snakk om så veldig mye mer ??

Og da kun under enkeltevise tunge program.

 

Nevner det siden fordelen med K prosessorene nettop er overklokking.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Hva med Fractal Design Miditower Define R3 i stedet for ? Billig kabinett som får skryt...

 

Blant annet her.

 

Ja. Har sett på dette kabinettet også, ligger i samme prisklasse og har fått ca like mye skryt. Det jeg har listet opp har jeg personlig fått anbefalt av både venn og bror, og ser meget bra ut.

 

Prosessorvifte i stedet for stock-kjølinga? NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3 499,-

 

Ehm, der ble jeg litt forvirra. Tror kanskje ikke du leste min originale post så nøye. For det er nøyaktig den CPU-vifta jeg allerede hadde listet opp?

 

Forsklag til hovedkort er:

 

P8P67 (Normal) (eller et P8P67 Pro hvis du ønsker støtte for både SLI og Crossfire.)

Gigabyte GA-P67A-UD4 (Dette tilsvarer Pro versjonen av Asus kortet)

 

Fantastisk. Tusen Takk.

 

Dersom du ikke har planer om fler skjermkort, kan du klare deg med noe færre watt. Jeg ville byttet PSU til f.eks. NZXT Hale90 650W. Er Corsair eneste alternativ, er HX 750 et langt bedre valg enn TX. Satt sammen en i7 2600k rigg for noen uker siden og med en såpass liten PSU som NZXT Hale90 550W, så ble det mye kabel som måtte dyttes vekk. I tillegg til å være modulære, så er også de jeg foreslo blant de mest effektive på markedet.

 

Takker for ekspertisen. PSU er noe av det jeg var veldig usikker på. Det at den er modulær er et stort pluss. Foreløbig har jeg ikke planer om SLI/Crossfire, hadde kanskje vært greit å ha muligheten til oppgradering der. Men da må jeg isåfall spytte inn litt ekstra for hovedkort også.

 

Nevner det siden fordelen med K prosessorene nettop er overklokking.

 

Dette var jeg klar over, derfor jeg har valgt K versjonen. =)

 

Hadde vært litt morsomt om du hadde vært den ene personen som faktisk spør i forumet etter hjelp, går til innkjøp etter råd, og.....

 

Legger ut litt benchmarks, opplevelser og inntrykk i etterkant..

 

Dette kan jeg sikkert gjøre, men det er nok en stund til jeg har PC-en i forsvarlig tilstand, med tanke på at først må vente på 1155-kortene, så bestille, så bygge, etc.

 

Jeg har aldri benchmarket så mye. Men tenkte ihvertfall å kjøre 3DMark, om det er noen andre gode råd til benchmarks tar jeg gjerne imot!. Hvor bør jeg poste dette isåfall? Å bumpe denne tråden om 2 uker virker da litt meningsløst?

 

Det ser bra ut!

 

=)

Lenke til kommentar

Tror vi liker bumping av denne tråden kjempebra!

 

Jeg kan alltids tilby meg å skrive inn meningsløse innlegg om PC-en din en gang om dagen slik at det virker som om innlegget fortsatt er levende, mens det i virkeligheten kun er meg som spammer.

 

Dagens tema: Hva er urologi, og hva skal vi med det.

 

Valgene dine virker bra. Selv valgte jeg 16GB ram og 2600K..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...