Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Røykes ned på gaten - lovlig?


Baabaaaosii

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De eneste restriksjonene som er satt i Norge, er følgende: Generelt røykeforbud på arbeidsplasser, med mange unntak. Røykeforbud på restauranter, barer og kafeer. Tobakksreklame forbudt.

 

Det er ikke forbudt eller ulovlig å røyke på gaten.

Lenke til kommentar

Vil ikke se på et lite blås i ansiktet som legemsbeskadigelse. (Legemsbeskadigelse er en forbrytelse som etter den norske straffeloven går ut på å skade en person på legeme eller helbred, eller hensette vedkommende i avmakt, bevisstløshet eller lignende tilstand, se nærmere § 229.) Isåfall må det jo kunne legges til grunn at det lille blåset satte saksøkers helse i fare. Det er nok ikke ulovlig. Og det er jo ikke ulovlig å røyke på gaten, så svaret er nei.

Endret av The Fashionista
Lenke til kommentar

Har sett hvordan andre like tråder har utviklet seg tidligere... så jeg kan jo komme med hovedessensen.

 

Røykerne påstår de blir diskriminert, og vil komme med utspill som "når skal alle ikke-røykere slutte å diskriminere oss", og ikke røykerne hevder at de ikke skal lide for at andre har valgt å begynne med uvanen det er å røyke.

 

Jeg holder med sistnevnte gruppe, og synes det er ubehagelig å gå bak eller møte noen som røyker på gaten. Det er ikke jeg som har tatt avgjørelsen om at de skulle begynne å røyke en gang i tiden. Røyker man, så får man ta konsekvensene av det også.

 

Og nei, eksos lukter ikke like sterkt og surt som røyk, og er ikke på langt nær en like konsentrert lukt som om du går bak en røyker. Men de som røyker er så "innrøyka" at de ikke selv merker hvor kraftig og sur røykelukten er for en som ikke røyker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har sett hvordan andre like tråder har utviklet seg tidligere... så jeg kan jo komme med hovedessensen.

 

Røykerne påstår de blir diskriminert, og vil komme med utspill som "når skal alle ikke-røykere slutte å diskriminere oss", og ikke røykerne hevder at de ikke skal lide for at andre har valgt å begynne med uvanen det er å røyke.

 

Jeg holder med sistnevnte gruppe, og synes det er ubehagelig å gå bak eller møte noen som røyker på gaten. Det er ikke jeg som har tatt avgjørelsen om at de skulle begynne å røyke en gang i tiden. Røyker man, så får man ta konsekvensene av det også.

 

Og nei, eksos lukter ikke like sterkt og surt som røyk, og er ikke på langt nær en like konsentrert lukt som om du går bak en røyker. Men de som røyker er så "innrøyka" at de ikke selv merker hvor kraftig og sur røykelukten er for en som ikke røyker.

 

Nå var det vel spørsmål om hvilke reguleringen loven setter for røyking på gaten, ikke hva du, ikke-røykerne eller røykerne mener om diskriminering.

Lenke til kommentar

Men det handler jo ikke om diskriminering. På samme måte som det er allment akseptert at man ikke skal spille musikk høyt hele natten når man bor i en boligblokk (Noe som for øvrig kan straffes etter Straffelovens § 390 som sier at "Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år".) burde det også vært allment akseptert at man ikke skal røyke når man er i folkemengder, sånn som når man for eksempel går av t-banen.

 

En slik handling burde jo kunne straffes etter en paragraf av lignende art, uten at jeg er noen lov-ekspert.

Lenke til kommentar

En slik handling burde jo kunne straffes etter en paragraf av lignende art, uten at jeg er noen lov-ekspert.

Forstyrrelse av den alminnelige ro og orden?

 

Beklager å måtte skuffe deg, men jeg tror dessverre ikke vi hadde kommet så langt med det.

 

Da er det bedre å be regjeringen følge hva enkelte andre land har begynt å gjøre, nettopp å forby røyking på offentlige plasser (en gate er en offentlig plass).

Lenke til kommentar

Jeg vet selv at jeg ikke hadde kommet så langt med den, men se det på en annen måte. Hvis du sprøyter den svært giftige gassen Karbonmonoksid i ansiktet på en person :thumbdown: , så ville vel det vært ulovlig? :dontgetit:

Jeg er sterkt i mot røyking selv (har alltid vært det), og synes det er plagsomt. Men dette blir en litt drøy sammenligning.

 

Passiv røyking kan være skadelig over tid, men da snakker vi om mer enn å få litt sigarettrøyk i ansiktet nå og da når man går til/fra jobb som jeg gjør. Å bo sammen med en storrøyker som røyker innendørs, kan derimot være skadelig.

Lenke til kommentar
§ 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 1 Aar.

 

Har Legemsfornærmelsen tilfølge Skade paa Legeme eller Helbred eller betydelig Smerte, kan Fængsel indtil 4 Aar anvendes, men indtil 6 Aar, hvis den har Døden tilfølge, eller Skaden er betydelig.

 

Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri.

 

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre (a) forbrytelsen har hatt døden til følge, eller

(b) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer, eller

© forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges barn eller barn til den skyldiges ektefelle eller samboer, eller

(d) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges slektning i rett oppstigende linje, eller

(e) allmenne hensyn krever påtale.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Så Straffelovens paragraf § 228 sier altså at "Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 1 Aar."

 

Jeg er så hardt i mot røyking at jeg vil av hele mitt skjønn betegne røyking i ansiktet til andre som en fornærmelse på legemet.

Lenke til kommentar

Så Straffelovens paragraf § 228 sier altså at "Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 1 Aar."

 

Jeg er så hardt i mot røyking at jeg vil av hele mitt skjønn betegne røyking i ansiktet til andre som en fornærmelse på legemet.

 

Kommer ann på om retten ser på det på same måte :) Det er ikke sikkert det dømmes i din favør.

Lenke til kommentar

Her er hvordan departementet forstår begrepet:

 

Den andre alternative forøvelsesmåten er beskrevet ved at gjerningspersonen på annen måte fornærmer noen på legemet. Dette alternativet favner videre enn voldsbegrepet, og er ment å fange opp de mer subtile formene for legemsfornærmelse. Det beror på en konkret vurdering hva det vil si å fornærme noen på legeme. Det kan være handlinger som har en fysisk innvirkning på fornærmede ved at vedkommende får i seg brekkmiddel eller handlinger som har sterk innvirkning på sansene, som for eksempel svært høy lyd, skarpt lys eller vond lukt. Det er også mulig at legemsfornærmelsen kan være av mer psykisk art, men handlingen må imidlertid ha virkning på legemet for at forholdet skal bedømmes som legemsfornærmelse. Sjelelige lidelser er ikke vernet etter dette alternativet.

 

(Fra forarbeidene til ny straffel9v.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...