Gå til innhold

Hjemmeserver til squeezebox og HD-video


Hootie

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en hjemmeserver som jeg kan bruke ilag med logitech squeezebox og til å streame HD-video til PS3 e.l. og airvideo til ipad/iphone. Den skal også brukes til å lagre bilder, der jeg også vil dele noen mapper med familie og venner. Ellers så hadde det vore greit å kunne fjernstyre den. Den må også ha en form for backup. Har sett for meg RAID 1, men dette kan jeg veldig lite om.. Lagringskapasiteten ser jeg for meg at 2TB holder i denne omgang, men da med mulighet for å bygge ut senere.

Den må også være relativt stille, og bruke lite strøm.

 

Vurderte lenge å gå for ein Qnap NAS, men det er tydligvis problem med tredjeparts apps til squeezebox og NAS. Da spesielt spotify. En NAS skal heller ikke være rask nok til f.eks. streame HD-video til airvideo, siden serveren da må konvertere videoen mens den streames.

Jeg har ikke fått tenkt så mye på OS enda, men har kun erfaring med windows pcer fra før av. Pleier å finne ut av ting med litt googling, men det må ikke vær alt for avansert..

Så det jeg trenger hjelp til er å finne en server som klarer desse oppgåvene. Enten en ferdig server, eller bygge en selv. Pris 3000-5000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HP ProLiant MicroServer

 

http://www.digizimo.no/HP-ProLiant-N36L-1P-1GB-U-Int-SATA-cold-plug-SATA-250GB-150W-PS-MicroServer/cat-p/c/p3689479.html

 

Er vel grei. Plass til 4x hdd i raid 0/1. Men den leverest uten OS. Windows server kan du jo prøve 120 dager gratis. Om liker det er kjøpe det.

 

Eller

 

Gigabyte GA-880GM-D2H, Socket-AM3 Varenr: 43809

AMD Athlon II X2 260 65W, Varenr: 43464

Antec Three Hundred Varenr: 31994

Corsair VX450W Varenr: 34103

Kingston HyperX 4 Varenr: 45736

 

Pris ca 2600kr på netshop.

 

Mangler hdds og os.

 

Du kan jo prøve windows home server. Eller no annet er ikke sikker på OS så funker bra.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan si noe om er maskin til Squeezebox'en. Min er slik:

tingo@music2$ dmesg | head -11
Copyright (c) 1992-2006 The FreeBSD Project.
Copyright (c) 1979, 1980, 1983, 1986, 1988, 1989, 1991, 1992, 1993, 1994
The Regents of the University of California. All rights reserved.
FreeBSD 5.5-STABLE #1: Sat Feb  9 19:00:36 CET 2008
   [email protected]:/usr/obj/usr/src/sys/M2
Timecounter "i8254" frequency 1193182 Hz quality 0
CPU: Pentium II/Pentium II Xeon/Celeron (447.69-MHz 686-class CPU)
 Origin = "GenuineIntel"  Id = 0x652  Stepping = 2
 Features=0x183f9ff<FPU,VME,DE,PSE,TSC,MSR,PAE,MCE,CX8,SEP,MTRR,PGE,MCA,CMOV,PAT,PSE36,MMX,FXSR>
real memory  = 335544320 (320 MB)
avail memory = 318701568 (303 MB)

Som du skjønner: Squeezebox krever ikke mye maskinkraft, dersom man velger rett operativsystem.

Lenke til kommentar

Den HP Microserveren er vell litt treg med tanke på HD-video osv.? Men det andre oppsettet bør vell gjer ein ok jobb?

 

Tenker absolutt ikkje på squeezebox når eg vil ha ein kraftig server, men eg vil ha ein som takler dei fleste oppgaver.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt så trur eg at eg skal prøve meg på ubuntu server. Så langt eg kan sjå så dekker det alle mine behov. Har aldri vore borti linux før, men guidene som ligger på nettet ser veldig greie ut.

 

Så da er det maskinvare som mangler... Kva trenger eg her? Den må som sagt være rask nok til å konvertere hd-video gjennom air video o.l.

Ser for meg å sette opp 2stk 2TB disker i RAID1, men med mulighet for utviding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...