Gå til innhold

Hjelp til Macbook Pro kjøp!


Anbefalte innlegg

Heys!

 

Jeg har da planene klare for en Macbook Pro 15". Ble strålende fornøyd med nyheten om en ny modell, og ble enda mer motivert til å handle raskt.

 

Beklager om det er spurt om før, men vanskelige å søke seg fram til alt når det er så mange forskjellige spørsmål. Link gjerne til innlegg hvor spørsmåla mine allerede er svart.

 

Macen vil først og fremst bli brukt til heavy filmredigering og bildebehandling.

 

Jeg har sett litt på hvorfra jeg skal bestille. Om jeg bestiller fra utlandet, vil inklusivprisen bli lavere enn den jeg finner i Norge, på omtrent tusenlappen. Er dette en grunn nok til å kjøpe utenlands? Via Studenttorget.no kan jeg få 10% visstnok, og det vil da bli billigere å kjøpe via Norge. Er det noe jeg burde vite på forhånd? Er kun ute etter det billigste alternativet.

 

For å spare enda mer penger, tenker jeg å kjøpe med 4gb RAM, og heller oppgradere til 8gb på egenhånd ved å kjøpe eksternt. Har likevel lest rundt og funnet ut av at ikke alle typer DDR3 SDRAM fungerer like bra på Mac. Vil disse funke?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=578918

Hvis ikke, hva vil det billigste alternativet være?

 

Av harddisk lander valget på 500gb 7200rpm istedet for 750gb 5400rpm, ettersom jeg vil få nytte av hastigheten. Er det virkelig verdt å oppgradere til 256gb SSD og kjøpe en ekstern harddisk i tillegg?

 

 

Det er vel først og fremst det jeg lurer på. Billigste vei til størst ytelse! 1500 kr for 4gb ekstra ram virker for drøyt.

 

 

Håper det ikke er for mye å be om, så på forhånd takk til de som gidder å svare!

 

- Edvin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke sendt produkter til Norge fra andre Apple-butikker enn den norske; har du mulighet til å kjøpe i fysisk butikk i f.eks. USA blir saken naturlig nok en annen. Husk at du får glede av norsk forbrukerkjøpslovgivning når du kjøper i den norske butikken. Denne gir deg en ekstra sikkerhet – denne sikkerheten koster det naturlig nok mye for produsenter å tilby, noe som resulterer i et høyt prisnivå for norske kunder.

 

Apple tar gode marginer på oppgradering av RAM og annet, spec finner du på Apples nettsider. Etter det jeg har forstått er det beste kanskje å vente til 3. generasjon Intel-SSD kommer.

 

Er man ute etter «Billigste vei til størst ytelse» er ikke Apple-produkter rett svar, men det finnes jo mange andre overbevisende grunner til å kjøpe Mac.

Lenke til kommentar

Ah, sant. Tenkte ikke på tastaturet.

Og takk for hjelpende svar, Euklid. :)

 

Da er det meste unna. Er 1500 virkelig en grei margin å betale for 4gb ekstra ram? Ville tru jeg kunne fått det for halvparten av prisen om jeg kjøpte det et annet sted. Aldri helt skjønt hvilken type minne Macen skal ha. Men om dere ikke mener det er verdt det, så goer jeg vel for Apple sin oppgradering.

 

Takk igjen.

Lenke til kommentar

Du burde være bevisst på at 7200rpm-disk trekker noe mer strøm enn en 5400rpm-disk. Har ikke noe tall å komme med, men skal visstnok være ganske merkbart.

 

Etter hva jeg har funnet, er studenkortet.no det billigste man kan klare å få på norsk jord.

Bestilte selv en ny MPB15" der i går.

Reklamasjonsrettet vi har her i Norge er en ting du helst vil ha med deg, så hvis du kjøper fra utlandet kan det være kjekt med AppleCare.

 

Husk også på at Hi-Res-skjerm (1680x1050) er veldig kjekt å ha når man skal holde på med videoredigering (så sant man ikke skal sitte med en ekstern skjerm).

Lenke til kommentar

Å bruke oppgraderingsvalgene i Macbook-konfiguratoren er svindyrt. Som andre har vært inne på; en Macbook er ikke noe prisgunstige saker uansett. Du er jo åpenbart ute etter noe med best mulig ytelser. Da får du mye mer for pengene fra andre produsenter. Men er du absolutt ute etter Mac, er det bare å tute og kjøre. Du blir ikke misfornøyd. Kanskje kontoen føler seg litt snytt, men du får i det minste en maskin du kan leve med.

 

Men pass på at Apple er svært sær på formatstøtte. Jeg vurderte selv først å kjøpe meg en iMac. Deretter dreide jeg mer over på at jeg måtte ha meg en laptop, altså Macbook Pro. Men fikk øynene opp for andre produsenter og innså at de lå langt, langt under Apple i pris. I tillegg oppdaget jeg at Apple ikke støttet videoformatet som mitt Sony HDR-kamera filmer i. For å kunne redigere videoene på en Mac, måtte jeg dermed først konvertere alle opptakene til et Mac-støttet format, noe jeg mener er totalt håpløst.

Lenke til kommentar

Er 1500 virkelig en grei margin å betale for 4gb ekstra ram? Ville tru jeg kunne fått det for halvparten av prisen om jeg kjøpte det et annet sted. Aldri helt skjønt hvilken type minne Macen skal ha. Men om dere ikke mener det er verdt det, så goer jeg vel for Apple sin oppgradering.

 

Takk igjen.

Kjøp gjerne RAM fra andre enn Apple; de bruker standardminne og montering er enkel.

Lenke til kommentar

128 og 256 GB SSD sparer man ikke noe på å kjøpe selv. Spørsmålet er imidlertid hvor gamle disker de bruker. Kingston har ikke kommet med noen ny generasjon SSD enda.

 

Oppgradering fra 4 til 8 GB RAM er ca. dobbelt så dyr som prisen av minnet i en vanlig nettbutikk, men i kroner og øre blir det ikke de store summene.

 

En oppgradering jeg ikke ville vært foruten er "Hi-Res Antiglare Widescreen Display."

Lenke til kommentar

Takker for flere svar!

 

Euklid, vil du linke til en type som hadde vært grei å bruke?

 

Hi-Res Antiglare Widescreen Display er selvfølgelig noe jeg ikke skal velge via Apple. Koster jo over tusenlappen for noe sånt. Kjøper heller noe på en nettbutikk og monterer det sjøl. Heh, neida. Seff skal jeg få med meg den. Kompisen min har det, hvor jeg i kontrast sitter med en Macbook White med en strømforsyning som ikke funker uten lader.

 

7200rpm vil bli ganske nyttig for meg uansett, og kommer som regel til å sitte med lader. Med flere hundre filer på 100mb å jobbe med vil jeg trenge all hastigheten jeg får, spesielt med rendring.

 

Jeg har vendt meg veldig til å bruke Mac de siste 2-3 åra på skolen. Final Cut Pro er et program jeg liker å bruke, blant annet det å styre med en Mac i seg sjøl. Windows har jeg brukt i alle år og hatt for mye erfaring på hvor lite som skal til for at maskinen blir slowa ned. Men kommer uansett alltid til å ha en stasjonær PC hvor alt annet arbeid foregår på. Macen er nemlig kun til skole og filmredigering på farta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...