Gå til innhold

Er din nettleser sikker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det som er så galt med IE da? Er jo en helt kurant nettleser det. Jeg har Opera innstallert også og synes den er bra, men så er det dette med vaner (eller uvaner, alt etter som) da, som gjør at jeg hele tiden detter tilbake til IE.

 

Og patchene laster jeg ned med en gang de kommer. At IE har så mange bugs er vel en konsekvens av at IE har ekstremt stor markedsandel og at det derfor er mangen som leter et sikkerhetshull i den uten at det kan brukes som noen unnskyldning.

 

mvh

dacourt

Lenke til kommentar
Hva er det som er så galt med IE da? Er jo en helt kurant nettleser det. Jeg har Opera innstallert også og synes den er bra, men så er det dette med vaner (eller uvaner, alt etter som) da, som gjør at jeg hele tiden detter tilbake til IE.

 

Og patchene laster jeg ned med en gang de kommer. At IE har så mange bugs er vel en konsekvens av at IE har ekstremt stor markedsandel og at det derfor er mangen som leter et sikkerhetshull i den uten at det kan brukes som noen unnskyldning.

 

mvh

dacourt

 

kloke ord. IE fungerer på veldig mange sider som opera og andre nettlesere ikke støtter, dermed er det greit å ha litt forskjellig å rutte med.

testet med IE og fikk ingen sikkerhets feil på testen.

Lenke til kommentar
Hva er det som er så galt med IE da?

[...]

Begrensningene, mann! IE er som en amputert arm i forhold til konkurrentene hva gjelder funksjonalitet.

 

Denne diskusjonen (IE vs konkurrenter) er blitt tatt mange ganger før. Søk i forumet hvis interessert.

 

Til deg som alltid har brukt IE: Prøv noe nytt (f.eks. Mozilla eller Opera), og sammenlign selv.

 

Til deg som har prøvd noe nytt, men bruker fortsatt IE: Prøv mer, og hvis du ikke da oppdager IEs negative sider, finnes det lite håp for deg. Kos deg i hula di.

Lenke til kommentar
Over 100 tusen besøkere har gjennomført denne testen, og statistikken viser at kun 2.4% (gule feltet) brukte nettleser uten sikkerhetshull, mens over 40% brukte nettleser i høy risiko gruppen. En nettleser i høy risiko gruppen gir inntrengere en lett tilgang til datamaskiner, hvis de prøver seg.

 

Eeeeh, det er det GRØNNE feltet som viser PC-er uten sikkerhetshul... :lol:

Lenke til kommentar

[offtopic]

Jeg bruker Opera til "power-surfing". Åpner 10-20 sider av gangen (vg, hw.no, dagbladet), mens IE går for det meste til sære nettsider med rar HTML og rare javascript.

 

Et tips til de som bruker IE, men som vil gå over til f.eks Opera og ikke får det til. Bytt ut ikonet til IE med Opera sitt. Det funket for min del ;)

[/offtopic]

 

Når det gjelder sikkerhetsoppdateringene, så har jeg ikke installert dem. Det vel mest på grunn av paranoia egentlig. Men på den andre siden så kan jo "b4d 455 1337 |-|4x0r5" komme inn på maskina mi gjennom kjente sikkerhetshull...

Lenke til kommentar
kloke ord. IE fungerer på veldig mange sider som opera og andre nettlesere ikke støtter, dermed er det greit å ha litt forskjellig å rutte med.

Dette er et problem, ja. Men det er ikke browseren som er feil men de som lager sidene som ikke kan følge standarden. Hvis en side vises feil i Mozilla (og resten av Gecko browserene) er det feil i kode IKKE i browser.. (med få unntak.. Bugs osv.)

Til de som sitter med IE og synes det er OK. Last ned Firebird (evt. Mozilla hvis du vil ha mail, chat, adressebok osv.) og prøv tabbed browsing og legg merke til hvor bra det er. legg også merke til popup sperra. Har "omvendt" mang en IE bruker, og det som oftest holder dem til Mozilla/Firebird er tabbed browsing... :D

Lenke til kommentar
Hva er det som er så galt med IE da?

[...]

Begrensningene, mann! IE er som en amputert arm i forhold til konkurrentene hva gjelder funksjonalitet.

 

Denne diskusjonen (IE vs konkurrenter) er blitt tatt mange ganger før. Søk i forumet hvis interessert.

 

Joda, men nå er det nå en gang slik at noen kun er ute etter å lese en nettside og ikke noe mer enn det. IE med Google toolbar fungerer kjempefint for meg. Eneste jeg savner i IE er muligheten for å samle alle åpne vinduer slik som du kan i Opera. Men som du skriver så skal vi ikke kjøre i gang noen diskusjon på dette nå.... :)

 

mvh

dacourt

Lenke til kommentar
kloke ord. IE fungerer på veldig mange sider som opera og andre nettlesere ikke støtter, dermed er det greit å ha litt forskjellig å rutte med.

Jeg har brukt mozilla/firebird i nesten et år nå, og kan faktisk ikke huske sist jeg traff på en side som så ut som den ble vist feil. I Opera derimot har jeg merka at noen sider ser litt rare ut ;)

Lenke til kommentar
kloke ord. IE fungerer på veldig mange sider som opera og andre nettlesere ikke støtter, dermed er det greit å ha litt forskjellig å rutte med.

Jeg har brukt mozilla/firebird i nesten et år nå, og kan faktisk ikke huske sist jeg traff på en side som så ut som den ble vist feil. I Opera derimot har jeg merka at noen sider ser litt rare ut ;)

 

Ja, Mozilla har blitt veldig bra etterhvert. Sjelden jeg ser en side som ikke ser lik ut i IE og Mozilla. Opera har et par feil. Men dersom alle som utviklet nettsider hadde fulgt gjeldende standarder for HTML, CSS, osv., så hadde vel ikke dette vert et problem.

 

Men nå synes jeg vi begynner å spore av fra topic.

 

mvh

dacourt.

Lenke til kommentar

ja, det er mange ubrukelige, arbeidsledige web-designere som ikke klarer å programmere html, så lager de dilleting i frontbesj og annet svineri. Kult med sider som er optimalisert for Exploder... Viser bare folks inkompetanse. At sider ser annerledes ut i forskjellige nettlesere sier og mye om hvor dårlig de som lager web-sider er. Lær deg html, så kan du begynne å bloate sidene dine med annet bajs. Internett exploiter SKYLDER funksjonalitet. I tillegg til å være et omvandrende sikkerhetshull. Ingen mouse gestures, ingen refuse pop-ups, ingen intelligent link søking, no nothing... IE er patchet ja, men sikkert, NEI! Til et nytt sikkerhetshull blir "kjent"... Det betyr faktisk bare at folk som er interessert har visst om det lenge, og nå har eid en nyyyyb som jobber for mikkesoft eller tilsvarende... Gjør noe lurt, sats på sikkerhert, ikke bruk exploder!

Lenke til kommentar

JEg har ikke kjort Windows Update paa lenge, helt utrolig altsaa. Anyway sist jeg kjorte en oppdatering saa ble maskinen min bare saa himla treig, hver gang jeg skulle logge meg av eller slaa av maskinen (Windows 2000 Pro ja), saa tok det ca 1min for det skjedde noe.

 

Desverre husker jeg ikke hvilken patch dette var, saa jeg fjernet endel patcher og maskinen ble rask igjen, det jeg lurte paa er det noen som husker hvilken patch jeg snakker om, jeg syntes aa huske at dette har vert oppe i HW.no tidligere, uten aa vere helt sikker.

 

Problemet med denne patchen er det fikset slik at det ikke tar lang tid aa logge seg ut eller?

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Jeg er en av de idiotene som bruker IE og syntes den er meget bra. Om dere har så himla mange nyttige ekstra funksjoner i opera/mozilla, så må jeg si at jeg ikke har funnet dem ennå. Ihvertfall ikke til linux.

 

Begrensningene som dere mener IE har iforhold til f.eks opera har jeg ennå ikke funnet. Dog så har opera noen artige små triks, fjerne av pop ups osv. Men alt i alt så holder jeg fortsatt en god knapp på IE.

 

Hilsen en idiot :yes:

Lenke til kommentar
Jeg er en av de idiotene som bruker IE og syntes den er meget bra. Om dere har så himla mange nyttige ekstra funksjoner i opera/mozilla, så må jeg si at jeg ikke har funnet dem ennå. Ihvertfall ikke til linux.

 

Begrensningene som dere mener IE har iforhold til f.eks opera har jeg ennå ikke funnet. Dog så har opera noen artige små triks, fjerne av pop ups osv. Men alt i alt så holder jeg fortsatt en god knapp på IE.

 

Hilsen en idiot :yes:

Last ned Mozilla Firebird, ikke den vanlige mozilla, men Firebird versionen.

Gå inn i kontrollpanelet og velg extentions eller noe sånt. Der kan du browse extentions og legge til alt du vil, fra tabs til mouse guestures.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...