Gå til innhold

Hvorfor tror vi?


Anbefalte innlegg

Hei. Lurt en stund på hvorfor folk tror på religionen sin?

 

Er selv av den oppfatning at mange tror fordi de er oppvokst med det.

Noen fordi de har hatt en knekk i livet å trneger noe å støtte seg på. men hva med muslimske ekstremister? De tror fordi alle andre tror? Tar de aldri et skritt tilbake og tenker: "er det riktig å steine denne jentungen fordi det står at vi bør det i sharialovene?" Eller er det slik at all motstand blir nedkjempet?

 

Mener selv religioner er oppspinn, laget for en del år tilbake for å forklare mennesken det de ikke forsto. Nå forstår vi mye av disse tingene, som har fått religionen til å se "dum" ut, men folk velger fortsatt å tro på alt som står nedskrevet i de forskjellige hellige skriftene.

 

Mange tror det er noe "annet" mellom himmel og jord, men at det er allah og at han vil at alle kvinner skal dekke seg til, det forstår jeg ikke...

 

Beklager på forhånd min uvitenhet rundt tema

Endret av Håk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Propaganda, dersom du kommer hit, så må du regne med å bli diskutert med. Å fremme religion, aktivt, gå på husene til folk, trykke opp religiøse aviser og tvangsfore befolkningens postkasser med disse er, etter min mening, noe som ikke burde vere "lov" Nå var vel det feil ordbruk. Ikke bra passer bedre.

 

Denne plassen er for diskusjon. Ikke slik "lag en tråd og stikk av" fakter. Slik som ofte sees hos religiøse, og eg tror at eg aldri har sett slike fra ateister. Her på forumet vel og merke.

Lenke til kommentar

Religion har lenge vært adskilt fra alle andre ideer og meninger, ved at det av en eller annen grunn ikke skal stilles spørsmål ved. Det skal liksom bare aksepteres som det er. "Guds veier er uransakelige" og den type svada.

 

Det som noen kan oppleve som å fremme "ikke-tro", er for mange bare å fremme kritisk tenking og det å forholde seg til virkeligheten. Religiøse snakker ofte om sannheten, men sannheten er deres fiende. Sannheten er at hovedelementene i alle store religioner er løgn, mens resten ikke har noe basis i fakta.

 

Om noen ønsker å fremme religion, så må de endre radikalt på måten de går fram på.

 

Edit: Når det gjelder det å tro, så er det nok en del forskjellige grunner til det. Men "fordi vi kan" er dessverre et godt svar. Religion fungerer som en parasitt som tar over mange områder av sinnet vårt som vi ellers bruker til fornuftige formål. Religion i seg selv tjener ingen hensikt, utover å dempe nysgjerrigheten og gi oss falskt håp.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke religioner ble tenkt på bare for å forklare det man ikke forsto. Det var nok også i stor grad for å kontrollere massene. Til å begynne med, kan du tenke deg tilbake til en tid og et samfunn fullstendig foruten organisert utdanning og samfunnet vi har i dag, preget av vitenskap og avslørelse av ethvert kritikkverdig samfunnsforhold. Prøv å tenk! Nesten ingen utdannelse å nevne, ingen vitenskap, ingen BØKER engang! Jeg tror personlig at samfunnet var helt ufattelig simplistisk, mens aristokratiet i stor grad kontrollerte massene med ideologiske hjelpemidler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Langt i fra alle som prakker det på andre da. Inne på dette forumet for eksempel så virker det mer som at det er ikketroende som prakker sin ikketro på andre med å starte slike tråder som dette hele tiden for å utfordre religion. Hva er verst?

 

Prøver asolutt ikke å prakke noen ateistisk holdning på folk på forumet. Har følelsen av at de fleste vet godt hva de tror på, før de hopper inn i en diskusjon som dette. At det å utfordre en religion som du sier er noe negativt skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Langt i fra alle som prakker det på andre da. Inne på dette forumet for eksempel så virker det mer som at det er ikketroende som prakker sin ikketro på andre med å starte slike tråder som dette hele tiden for å utfordre religion. Hva er verst?

Åhh? Senest i natt var det jo en muslim som postet en mengde tråder uten noen annen mening enn forkynnelse. Det var ikke noe rom for debatt, og trådene ble flyttet til prekestolen. Det er en del religiøse skrullinger her som virkelig ikke er i stand til å filosofere over religion og som ikke klarer å skjønne at andre er uenige med dem.

 

For eksempel titler som "Les her hvis du vil vite om sannheten" som kun handler om at islam er det beste som finnes, slike ting bare oser av ignoranse.

 

I denne tråden gir jo trådstarter klart uttrykk for at dette er hans personlie meninger. Legg merke til ordbruken:

 

-Er selv av den oppfatning...

-Mener selv...

-Beklager på forhånd min uvitenhet rundt tema...

 

 

Dette er det stikk motsatte av hva religiøse skrullinger sier. Her noen eksempler:

 

-Her er en hjemside til deg som ønsker å lese om sannheten

-Allah som er Skaperen av alt har ikke forlatt oss i uvitenhet.

-Engler er Allahs skapninger og de lovpriser Ham hele tiden.

-Menneskeheten har gjennom alle tidsepoker blitt veiledet av Allahs Sendebud.

 

Her er det ikke snakk om å si at "ifølge islam" eller "jeg mener". Her er det kun en holdning som gjelder, og det er "dette er en vedtatt sannhet for alle på forumet".

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Lurt en stund på hvorfor folk tror på religionen sin?

 

  • Frykten for intethet og betydningsløshet.
  • Indoktrinering av foreldre/miljø under oppveksten.
  • En akseptabel forklaringsmodell på iboende eksistensielle spørsmål.
  • Vedkommende kan ha et forholdsvis ambivalent forhold til tema, men i utgangspunktet døpt/konfirmert og på andre måter kulturelt innlemmet i religionen - hvorfor da "rock the boat"?

Endret av phydeaux
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er bare en tanke, men utenom indoktrineringen, synes jeg det er et sterkt sambånd mellom religiøse/overtroiske og hvilken "klasse" de er i samfunnet. Jeg finner folk ute på landet mer troende på alt fra snåsamannen, Gud og horoskop.

 

Ja for det finnes ikke muslimer i oslo hvis det var det du ville frem til...

Lenke til kommentar

Langt i fra alle som prakker det på andre da. Inne på dette forumet for eksempel så virker det mer som at det er ikketroende som prakker sin ikketro på andre med å starte slike tråder som dette hele tiden for å utfordre religion. Hva er verst?

Åhh? Senest i natt var det jo en muslim som postet en mengde tråder uten noen annen mening enn forkynnelse.

 

WOW! Og samtidig var det vel 3124 nye poster om hvorfor man ikke skal tro på noe etter døden... Spar meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Propaganda, dersom du kommer hit, så må du regne med å bli diskutert med. Å fremme religion, aktivt, gå på husene til folk, trykke opp religiøse aviser og tvangsfore befolkningens postkasser med disse er, etter min mening, noe som ikke burde vere "lov" Nå var vel det feil ordbruk. Ikke bra passer bedre.

 

Denne plassen er for diskusjon. Ikke slik "lag en tråd og stikk av" fakter. Slik som ofte sees hos religiøse, og eg tror at eg aldri har sett slike fra ateister. Her på forumet vel og merke.

 

Det er da fint mange eksemplet her inne hvor folk tenker "jøss, nå skal jeg gjøre et patetisk forsøk i å omvende religiøse" hvor man så aldri får noen tilbakemelding fra TS. Det der går begge veier og det er flest ikketroende som starter disse postene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er bare en tanke, men utenom indoktrineringen, synes jeg det er et sterkt sambånd mellom religiøse/overtroiske og hvilken "klasse" de er i samfunnet. Jeg finner folk med lavere utdanning/økonomi, særlig ute på landet mer troende på alt fra snåsamannen, Gud og horoskop.

 

Med internett er ikke lengre utdanning en primærårsak for opplysning, og takkevære velferdsordningene i land som Norge kan selv folk med lav økonomi skaffe seg kunnskap og lærdom som likestilles de rikeste.

 

Tilgang til kunnskap og en dose skeptisisme, samt en vilje til å akseptere beviser og fakta basert på et rasjonalistisk grunnlag er det som trenges fra personen.

 

Kultur, begivenheter og en frihet til å oppfølge kunnskap uten å bli forfulgt, diskriminert, utkastet eller fengslet må til av samfunnet for at folk flest skal tørre å stille de kritiske spørsmålene.

 

Det er en grunn til at verdens mest opplyste land som setter fokus på velferdsordninger, humanisme, menneskerettighet, ytringsfrihet, religionsfrihet og bekjemping av diskriminasjon ofte er de hvor innbyggere flest er ikke-religiøse. Mens de mest religiøse ofte er de hvor menneskerettighetene, religionsfrihet, ytringsfriheten, udanningen og velstanden er lavest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...