Gå til innhold

Flytte data til XP


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt ny PC der det vil være ferdig installert XP og med ny 200Gb harddisk, og vil naturligvis flytte over mine rundt 100Gb med data fra tre gamle IBM-disker.

 

Samtidig har en kamerat av meg overtatt mitt gamle kabinett, prosessor, minne og litt annet innhold, og en av mine gamle harddisker som det ikke var annet enn systemet på uansett. Det ble for anledningen kjøpt inn nytt hovedkort, siden det gamle ikke virket lenger.

 

Har hørt at IBM-disker kan være litt kranglete for BIOS'en å detektere, og det var den også da vi skulle installere nytt system, men det gikk jo til slutt. Det var aldri noe problem på det gamle hovedkortet...

 

Da jeg tenkte jeg skulle rydde litt på de gamle harddiskene før den nye PC'en kom, fant den gamle imidlertid ingen av harddiskene jeg koblet til i oppstarten (begge naturligvis korrekt satt opp som master og slave) ... jeg gikk inn i BIOS oppsettet, og der hadde den plutselig funnet en, men etter oppstart fant den den ikke igjen. Og mens harddiskene var koblet til stoppet XP opp i oppstarten noen ganger også, så at de andre diskene var tilkoblet må ha blitt registrert på et vis og påvirket systemet, men uten at de var tilgjengelige.

 

Inne i XP var de ikke tilgjengelig i partisjoneringsprogrammet, og datamaskinen stoppet helt opp da jeg søkte etter ny hardware - men jeg fikk meldingen om at den hadde funnet en ny harddisk før jeg måtte gi opp og restarte.

 

Er dette et problem som kan oppstå med FAT32-harddisker sammen med XP? Er det et typisk IBM-harddisk-problem? Kan det være IDE-kontrolleren på hovedkortet som er problemet? Eller er det noen andre mulige løsninger?

 

Uansett må jeg finne en måte å overføre dataene på siden mye er ganske uerstattelig...

 

Kanskje jeg burde utsette å gjøre det til et problem før jeg får min nye PC og ser om det virker som det skal der... men det er jo greit å kanskje ha noen mulige løsninger i bakhånd først...

 

Alle idéer, definisjoner av hva selve problemet kan være og annet mottas med takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Bruker en gml. IBM disk m/FAT 32 under XP problemfritt.

Kan du ikke lage et "image" (Norton) av den gml. disken til cd/dvd og kopiere tilbake til en partisjon på din nye disk?

 

Eller så finnes der prog.vare til å flytte alt innholdet fra en disk til en annen (system og alt annet); sjekk PC-doktoren på Dinside.no.

 

mvh roger

Lenke til kommentar

Jauda. Når jeg prøvde i dag, fungerer autodetektering og alt slikt helt fint uten at jeg har forandret noe. Hmmm... vel, problemet synes i alle fall å være løst, og det ser ikke ut til at det er noe galt verken med harddisker eller hovedkort. Jaja... som jeg alltid har pleid å si: "datamaskiner med Windows lever sitt eget liv"

Lenke til kommentar
Jauda. Når jeg prøvde i dag, fungerer autodetektering og alt slikt helt fint uten at jeg har forandret noe. Hmmm... vel, problemet synes i alle fall å være løst, og det ser ikke ut til at det er noe galt verken med harddisker eller hovedkort. Jaja... som jeg alltid har pleid å si: "datamaskiner med Windows lever sitt eget liv"

 

nei godag fant ut det du å :D hmmm, det har jeg ment helt siden jeg så den første blåskjermen i Windows å det var lenge siden jeg fikk se den for første gang ja. sist gang var vel i går hehe :D jaja, det var fint at du fikk orden på problemet iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...