Gå til innhold

Skrive artikler til Programmer.no eller hw.no/linux (andre?)


Anbefalte innlegg

Har dere også vurdert en norsk linux-side som er uavhengig av hw.no m/søstersider? Regner med det vil være både fordeler og ulemper at siden er tilknyttet hw.no-nettverket. Disse blir vel i så fall overveid?

 

Har fulgt debatten siden starten nå, men ikke kommentert før nå. Som kjent drives hw.no nettverket som et kommersielt selskap, der det overordnede målet er å tjene penger på driften. Det å blande kommersielle og ikke-kommersielle interesser ender dessverre sjelden godt...

 

Derfor burde de (frivillig) involverte tenke seg to ganger om før de begynner å jobbe frivillig og gratis med noe som de egentlig ikke bestemmer retningen av. Er de involverte _virkelig_ seriøse i sitt forsøk på å lage en norsk linux-side, så er min anbefaling å starte opp på egen hånd.

 

Ulempen er selvfølgelig at du går da glipp av hw.no sin forumbrukerbase, men dere vil iallefall ha full kontroll med prosjektet selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...klippe...klippe...

 

Ulempen er selvfølgelig at du går da glipp av hw.no sin forumbrukerbase, men dere vil iallefall ha full kontroll med prosjektet selv.

 

Gode poenger her (klippet bort). Men, hvis en har et godt "produkt" skal det ikke være noe problem å få flyttet over de virkelige linux-interesserte til et nytt forum?

 

Baq - nullprofitt og linux hører vel sammen?

Lenke til kommentar
Har dere også vurdert en norsk linux-side som er uavhengig av hw.no m/søstersider? Regner med det vil være både fordeler og ulemper at siden er tilknyttet hw.no-nettverket. Disse blir vel i så fall overveid?

 

Har fulgt debatten siden starten nå, men ikke kommentert før nå. Som kjent drives hw.no nettverket som et kommersielt selskap, der det overordnede målet er å tjene penger på driften. Det å blande kommersielle og ikke-kommersielle interesser ender dessverre sjelden godt...

 

Derfor burde de (frivillig) involverte tenke seg to ganger om før de begynner å jobbe frivillig og gratis med noe som de egentlig ikke bestemmer retningen av. Er de involverte _virkelig_ seriøse i sitt forsøk på å lage en norsk linux-side, så er min anbefaling å starte opp på egen hånd.

 

Ulempen er selvfølgelig at du går da glipp av hw.no sin forumbrukerbase, men dere vil iallefall ha full kontroll med prosjektet selv.

Vi har vel kanskje litt "linux-ånden" (gjøre masse arbeit gratis) i oss :D

Men, seriøst, så lenge jeg får det jeg vil ha (en god norsk side om Linux + tilhørende forum med masse brukere), så er jeg fornøyd :D

Lenke til kommentar

Tror nok ikke disse sidene drives for å tjene en masse penger.

 

Skal vi lage en side er det ikke å se bort ifra at vi søker om å få være endel av nettverket. å drive en side fører jo med seg utgifter, og da er det mye enklere å etablere den innenfor et eksisterende nettverk enn å sette en opp fra scratch.

 

FAQen og andre guider/artikler vi skriver bør jo helst ligge på en egen side istedenfor forumet. Det å skrive systemet bak siden er jo bare kjekt om vi får det til. Tror ingen av oss har tid til å poste nyheter, men det får vel de fleste av oss fra engelske sider uansett.

Lenke til kommentar
Tror nok ikke disse sidene drives for å tjene en masse penger.

 

Skal vi lage en side er det ikke å se bort ifra at vi søker om å få være endel av nettverket. å drive en side fører jo med seg utgifter, og da er det mye enklere å etablere den innenfor et eksisterende nettverk enn å sette en opp fra scratch.

 

FAQen og andre guider/artikler vi skriver bør jo helst ligge på en egen side istedenfor forumet. Det å skrive systemet bak siden er jo bare kjekt om vi får det til. Tror ingen av oss har tid til å poste nyheter, men det får vel de fleste av oss fra engelske sider uansett.

 

Det trenger jo ikke være flere nyheter enn det likevel ligger på hw.no? Det må jo være noen i hw.no+søstersider som har satt et ben i linux også? Ser ikke at det kan være noe problem å legge ut en nyhet nå og da...

 

I det minste...link til engelske sider. :wink:

 

Baq

Lenke til kommentar
...klipp...

Tror ingen av oss har tid til å poste nyheter, men det får vel de fleste av oss fra engelske sider uansett.

Vi kan jo iallefall ha opplegget klart sånn at vi kan poste nyheter (store da i såfall), og oppdateringer, ting som skjer på sida o.l.

Jeg vil ha muligheten, men jeg vil ikke ha et digert ansvar på skuldrene over å måtte dekke hver lille detalj som måtte skje. Vi kan jo alternativt fetche nyheter fra Slashdot o.l...

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har ikke jeg tjent noe på den tiden jeg har vært med. Og så er heller ikke målet vårt og tjene mest mulig på dette her men det er en hobby og noe som vi liker og jobbe med (24/7 for noen av oss). Fordelen når vi tjener litt er at vi kan lønne de som er mest aktive og på den måten friste dem til og yte litt mer etc, men ting tar uansett tid. Man blir ikke med bare for og "være der".

 

Vi prøvde og å få opp en www.programmer.no/faq men det er ikke ltt og fylle den opp med bla linux stoff alene. Da målet var og samle alt FAQ relatert der.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet har ikke jeg tjent noe på den tiden jeg har vært med. Og så er heller ikke målet vårt og tjene mest mulig på dette her men det er en hobby og noe som vi liker og jobbe med (24/7 for noen av oss). Fordelen når vi tjener litt er at vi kan lønne de som er mest aktive og på den måten friste dem til og yte litt mer etc, men ting tar uansett tid. Man blir ikke med bare for og "være der".

Jeg har iallefall ikke tenkt å ta penger for dette. Vi snakker om linux-gratis :yes:

Men, jeg kommer heller ikke til å jobbe 24/7 med dette.

Begrenset hvor mye jeg kan sitte på pc-en om dagen. Men, jeg er med på det jeg kan hjelpe til med :yes:

Lenke til kommentar

Tror ingen av oss har tid til å poste nyheter, men det får vel de fleste av oss fra engelske sider uansett.

 

Som jeg nevnte i en annen tråd: Hvis det er mulig å få til at folkene på www.gnuheter.org til samtidig å poste nyhetene her, så blir det litt mer "liv". Dette er seriøse karer som greier å fiske opp det mest utrolige om GNU/Linux, før de fleste andre gjør det. Det forustetter jo at de vil det selv, at vi godtar å lese svensk og at de får rettigheter til å poste på hw.no.

 

Dette er bare et forslag - kanskje et dumt et også?! :roll:

Lenke til kommentar

Selv så jobber jeg fra tre til tre bare med Programmer.no redaksjonelt og litt annet snacks som kommer ;). Og jeg digger det, men ønsket mitt er folk som vil skrive Linux stoff for og kunne dekke alle fronter. Med tanke på at vi heter Programmer.no så bør vi jo ha stoff fra alt. Nå har vi kun mac/windows. samt litt drivere/programmer til Linux.

Lenke til kommentar
Selv så jobber jeg fra tre til tre bare med Programmer.no redaksjonelt og litt annet snacks som kommer ;). Og jeg digger det, men ønsket mitt er folk som vil skrive Linux stoff for og kunne dekke alle fronter. Med tanke på at vi heter Programmer.no så bør vi jo ha stoff fra alt. Nå har vi kun mac/windows. samt litt drivere/programmer til Linux.

Det funker jo det også, fordelen er jo at da blir linux og win og mac ting om hverandre, og dermed får folk inn litt linux-nytt(stoff) uten å gjøre noe aktivt for det (utenom å gå inn på programmer.no da...)

Man kan jo også gjøre linux-delen om til en egen søsterside viss dette blir bra.

Lenke til kommentar

Eg er absolutt med på å skrive guidar. Har eit 3Com 3CRSHEW696 usb WLANkort som er knotete å få til i linux, kan godt skrive guide til det (vil virke for alle som brukar atmel R503a brikka). Skal også prøve å få til Lego USBtower til bruk ved Lego Mindstrom 2.0, digital sattelittmotakar pcikort, gatos med tvut. Vil veldig gjerne være med å skrive howto-ar og guidar.

Lenke til kommentar

Jeg er også med :woot:

 

Det blir mer personlig og lettere å lese når tekstene er skrevet på norsk. Uansett så mener jeg at denne Linux-dokumentasjonen ikke burde bli alt for formell, slik at vi ender opp med et "udugelig" leksikonspråk. Men hvordan skal dette fungere? Skal vi sende inn artikler, FAQs og HOW-TOs? For teksten må bli vurdert før den legges ut slik at man slipper unna duplikater :yes:

 

Det å lage FAQ-tråder på forumet er vanskelig da det alltid vil "snike" seg inn noe søppel. Dessuten så er det jo bare moderatorer som får lov til å fjerne søppelpostene :D

Lenke til kommentar
...Vi prøvde og å få opp en www.programmer.no/faq men det er ikke ltt og fylle den opp med bla linux stoff alene. Da målet var og samle alt FAQ relatert der.

 

Jeg forestilte meg mer en 100% linux-side enn bare deler av en større faq. Da kan vi bruke den til andre ting enn bare faq. F eks Distroguide istedenfor hw.no's anbefalinger, guider som linuxguider, tester som tester av utvalgte programmer eller etter request, tester av programmer skrevet av brukere osv. Forumet til forum og #hw.no/linux ;) til offisiell irc-kanal på lik linje som gamer.no har. en java irc-klient kunne kanskje vært en grei ting å ha ;)

Lenke til kommentar

Kjempegod idé folkens!

 

Gleder meg at så mange har lyst til å være med på et slikt prosjekt :yes:

 

Jeg kommer selvfølgelig til å være med på dette i så stor grad jeg kan. Har selv skrevet et lite utkast til egen FAQ i html, men den er foreløbig lite å spare på. Noe som er mer interessant er at jeg holder på å oversette http://linux-newbie.sunsite.dk som kan bli et godt utgangspunkt/bidrag til denne sida.

 

Foreslår forøvrig at vi utvikler sida på samma måten som kjerna blir utvikla. Vi velger ut en leder som bestemmer hvilket av bidragene/artiklene som fortjener en plass på sida, som bestemmer hvordan sida skal se ut og fungere samt bestemmer hvilke temaer den skal dekke. :yes:

 

Som vi har sett med vår egen FAQ-tråd nytter det ikke med en anarkistisk FAQ der alle kan bidra. Det blir for ustrukturert og uorganisert.

 

Jeg kan godt ta på meg denne lederrollen, men mener personlig at det ville vært bedre å ha en webprogrammerer som leder, av praktiske årsaker.

 

Stå på folkens! La oss lage en knallside! :woot:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Dette er jeg definitivt med på, men jeg stemmer for at siden blir uavhengig hardware.no-nettverket, er fint med frie tøyler og ikke avhenge av andre, og tross alt, dette handler om linux, skal være gratis (i denne sammenheng: reklamefritt)!

 

MarcelSB: ja, den siden var ikke så dum, men jeg leste litt i den, og merket at det var mye som bare var for spesielle distroer, hvertfall RedHat, og det kan være fint å lage det generelt for alle distroer, synes jeg.

 

 

PS: |okk^ay, fjern den dumme spamlinken din fra signaturen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...