Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabilt nett - bytte fra multimodem?


Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Nå har det seg slik at jeg er Telenor kunde, og for en god siden ble vi tilsendt multimodem som skulle erstatte modem+router, noe jeg har brukt veldig lenge. Har vel egentlig ikke vært så ille, men jeg spiller kompetetivt konsoll på høyt nivå, og nå begynner det å gå meg nervene. I tillegg har det en tendens til å gå sakte bare ved vanlig surfing til tider, og når jeg slår på nedlastning på høyere hastigheter. Betaler vel for 12mbit ned og 0.5mbit opp.

 

Kan jo nevne en av problemene i detalj, og for de som er spesielt kjent med CoD online, så opplever jeg å få 1-bar connection helt tilfeldig, i et par sekunder om ikke mer, men ganske så ofte. Spiller også på trådet tilknytning, altså ikke noe trådløst.

 

Har et Thompson Multimodem, sikkert mange som vet hvilket jeg mener ettersom jeg regner med at Telenor sender ut de samme? Har vel prøvd å ta kontakt med Telenor tidligere, for å få svar, men fikk aldri at det var noe feil med nettverket i området. Derfor regner jeg med at det er i multimodemet problemet ligger, og at de kanskje ikke er bygget for spilling for de som krever litt ekstra. Så er det noen eksperter her, som kan bekrefte at det er her problemet ligger? Eller vil dere si at det er Telenor som er dårlig på å levere en stabil linje?

 

Om det skulle vært modemet, kan noen anbefale en god modem-router kombinasjon, eller om det kanskje finnes et bra multimodem der ute som kan passe mine behov? Jeg har tenkt å sette opp alt selv, og av erfaring så er sikkert ikke de åpne portene etc helt optimale med fabrikkinnstillinger. Så, trenger altså en god og enkel kombinasjon, som vil være lett for meg å konfigurere. Er over gjennomsnittet teknisk, men ikke altfor mye peiling når det kommer til nettverk. Helst ikke så mye mer enn en tusing også!

 

Setter stor pris på all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er snakk om Thomson Speedtouch 780wlt, så kan jeg si deg at det er et bedritent multimodem, makan til møkk skal man se langt etter. Den fungerte greit trådløst de første månedene men ble bare dårligere og dårligere med tiden og den begynte etterhvert å restarte seg selv.

 

Telenor har (heldigvis) sluttet å bruke speedtouchen og erstattet den med to forskjellige zyxel multimodem, p2602hwt og P2812. p2812 gis vell kun om man bestiller superbredbånd (?), men har brukt begge og opplever det trådløse nettet på begge som mye mer stabilt enn det var med speedtouchen, selv under spilling og nedlasting.

 

En annen ting som kan gi problemer med de fleste multimodem og en del routere er antall upload tilkoblinger og uploadhastighet, hvis du senker antall mulige uploadtilkoblinger og / eller uploadhastighet til f.eks 30 kb/s så vil du merke at nettet faller ut eller at modemet restarter, men det gjør trolig speedtouchen din uansett siden det er noe dritt.

 

Har du mulighet så ville jeg prøvd å få tak p2812 eller p2602hwt multimodemet til telenor / zyxel. Begge er lette å sette opp takket være telenors installasjons veiviser.

Lenke til kommentar

Det nye superbredbåndet eller VDSL er fine greier, men pass på med VDSL. Modemet mitt bestemte seg for å tryne etter 3(?) dager, og det ga meg per nå en nedetid på 3 dager uten mulighet til å gjøre noe annet enn å vente på at det blir sendt ut.

Forhandlerne har heller ikke fått det i butikkene, så det er ganske risikabelt å bruke det per nå. Vil du ha god hastighet, så klart.. Men virker som det er noen barnesykdommer enda i hardwaren..

Synd egentlig.

Lenke til kommentar

Tok en rask telefon til Telenor, og de gikk med på å sende meg en av disse nye routerne, eller multimodene de bruker. Han nevnte vel at det var av merke Xyxel, så det kan jo ikke skade å bytte fra Thompson. Satser på at ting blir bedre. Men må også innrømme at jeg er veldig fornøyd med Telenor sin kundeservice. Ikke nok med at jeg blir tildelt et nytt multimodem uten å måtte krangle meg til det, de sender det til og med til meg på døren mellom 5-10 imorgen, helt gratis. Flotte greier!

Lenke til kommentar

Gratis blir det litt senere.. Vedlagt i esken du får fra Telenor, ligger det en returetikett. Pakk ned det gamle modemet, og tilbehøret. Deretter forsegler du pakken igjen, klistrer på etiketten og leverer den på ditt lokale postkontor.

Til du har levert det gamle modemet, vil Telenor, på neste regning belaste deg for 799 kroner. Disse pengene vil bli tilbakeført til deg gjennom en reduksjon i regningen som kommer neste måned.

Det er opp til deg om du vil beholde det gamle modemet eller ikke.

Lenke til kommentar

Hvordan relaterer du ditt oppsett med emnet ? Det er mange telenorkunder, som har samme oppsettet, så forstår lite av hvordan posten din bidrar til emnet Trådstarter driver med intensiv konsollspilling, som krever lav reaksjonstid opp mot den aktuelle spillserveren. Dette sikrer trådstarter en massiv fordel i spillingen, og trådstarter har noen problemer per i dag, og som trådstarter prøver å feilsøke ved hjelp av et nytt modem. Forøvrig ville jeg prøvd å sjekke avstanden din til sentral, trådstarter for å se om du kan få VDSL fra Telenor. Skulle gi deg en betraktelig hastighetsendring. Har selv, og kan attestere på at dette er første gangen Telenor har levert en hastighet som er lik den teoretiske.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Det nye superbredbåndet eller VDSL er fine greier, men pass på med VDSL. Modemet mitt bestemte seg for å tryne etter 3(?) dager, og det ga meg per nå en nedetid på 3 dager uten mulighet til å gjøre noe annet enn å vente på at det blir sendt ut.

Forhandlerne har heller ikke fått det i butikkene, så det er ganske risikabelt å bruke det per nå. Vil du ha god hastighet, så klart.. Men virker som det er noen barnesykdommer enda i hardwaren..

Synd egentlig.

Hvis du har et gammelt ADSL eller ADSL2+ modem, så vil du trolig kunne bruke det inntil du får nytt VDSL.

Lenke til kommentar

Gratis blir det litt senere.. Vedlagt i esken du får fra Telenor, ligger det en returetikett. Pakk ned det gamle modemet, og tilbehøret. Deretter forsegler du pakken igjen, klistrer på etiketten og leverer den på ditt lokale postkontor.

Til du har levert det gamle modemet, vil Telenor, på neste regning belaste deg for 799 kroner. Disse pengene vil bli tilbakeført til deg gjennom en reduksjon i regningen som kommer neste måned.

Det er opp til deg om du vil beholde det gamle modemet eller ikke.

Så vidt jeg vet så eier man det gamle og det nye modemet selv om man oppgraderer fra f.eks adsl til vdsl, men det kan godt stemme når det gjelder å bytte inn et eldre adsl modem mot en som er nyere. Men det kan hende det er en eller annen form for tilbud på vdsl nå siden routeren og frakt var gratis.

Lenke til kommentar

Det nye superbredbåndet eller VDSL er fine greier, men pass på med VDSL. Modemet mitt bestemte seg for å tryne etter 3(?) dager, og det ga meg per nå en nedetid på 3 dager uten mulighet til å gjøre noe annet enn å vente på at det blir sendt ut.

Forhandlerne har heller ikke fått det i butikkene, så det er ganske risikabelt å bruke det per nå. Vil du ha god hastighet, så klart.. Men virker som det er noen barnesykdommer enda i hardwaren..

Synd egentlig.

Hvis du har et gammelt ADSL eller ADSL2+ modem, så vil du trolig kunne bruke det inntil du får nytt VDSL.

Er litt usikker på det. De sa at når linja ble koblet ned så måtte jeg ikke ha i det nye modemet før alt var i orden, så VDSL-modemet ikke skulle få den gamle ADSL sync profilen. Da vil jo den få vdsl profilen, og det kan vel heller ikke være bra..

Sendte inn det jeg hadde, og at annet som lå hos oss, så var vanskelig å skaffe seg tilgang helt uten videre..

Gratis blir det litt senere.. Vedlagt i esken du får fra Telenor, ligger det en returetikett. Pakk ned det gamle modemet, og tilbehøret. Deretter forsegler du pakken igjen, klistrer på etiketten og leverer den på ditt lokale postkontor.

Til du har levert det gamle modemet, vil Telenor, på neste regning belaste deg for 799 kroner. Disse pengene vil bli tilbakeført til deg gjennom en reduksjon i regningen som kommer neste måned.

Det er opp til deg om du vil beholde det gamle modemet eller ikke.

Så vidt jeg vet så eier man det gamle og det nye modemet selv om man oppgraderer fra f.eks adsl til vdsl, men det kan godt stemme når det gjelder å bytte inn et eldre adsl modem mot en som er nyere. Men det kan hende det er en eller annen form for tilbud på vdsl nå siden routeren og frakt var gratis.

I brevet jeg mottok når jeg oppgraderte sto nypris på modemet, men som sagt det blir fiksa på neste regning. Man eier modemet, men når Telenor sender ut ett, og du returnerer ett så får de penger tilbake fra leverandøren sin.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...