Gå til innhold

mp3 spiller for synshemmede ?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg trenger en mp3 spiller til en fyr med dårlig syn, så kriterier blir da:

 

Oversiktelig

Start/stopp knapp

Tilbake - Frem knapp

Volum opp/ned

 

Er også en fordel om den har en viss str, meste av dagens mp3 spillere er jo svært små.

Store hender på en spiller på 3cm funker vel ikke så bra.

 

Så jo mindre dupeditter det er på spilleren jo bedre er det.

 

Jeg vet ikke om det finnes noen spillere som kan egne seg, så om noen har noen tips ?

Endret av ParPefy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iPod Shuffle har riktignok ikke allverden av hverken lagring eller funksjonalitet, men til gjengjeld burde den kunne være godt egnet for en med dårlig/intet syn; ingen menyer å navigere i, spilleren leser opp navnet på sang/artist/spilleliste etc.

 

Storebrødrene iPod Nano og Touch ligger også langt fremme med tilgjengelighet for svaksynte, se Apples Accessibility-side for detaljer[/url]. Spillerne kan i sin helhet kontrolleres med VoiceOver – dvs en stemme beskriver hva som finnes på skjermen, hvilken knapp du er i ferd med å klikke på etc. – for meg som er vant med å bruke spilleren i ordinær modus virker det litt tregt, men det skulle være fullt mulig å navigere rundt uten noe særlig syn å snakke om.

Lenke til kommentar

Det spørs jo litt kor dårleg dette synet er, men iPod med VoiceOver er nok eit trygt alternativ. Spelar utan skjerm er jo òg eit trygt kjøp.

 

Kan nevne at eg ser dårleg, og brukar ein Cowon D2. Skrifta er for liten til at eg klarer å lese alt, men eg kjenner musikksamlinga mi godt nok til at eg finn fram ved å kjenne igjen skrivemåten. T.d. "G*halvlangt ord* (mellomrom) D*kort ord*" = Green Day. Denne har touch-skjerm, og krev at brukaren kan sjå knappar på skjermen. Ein treng ikkje kunne lese kva som står, men kanskje litt hjelp (menneskeleg eller teknisk) til å gjere seg kjent med navigasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...