Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Justering av speedometeret


peace2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis det går rett opp når du skrur på tenningen ville jeg sjekket sensor og ledninger, prøvd og ta av batteripolene i noen timer?

Går nok fra 0 til 65 med en gang jeg skrur på tenningen ja. Har ikke koblet ut batteri,Jeg får prøve det!

 

 

Dette er jo perfekt, tenk hvor mye damer man drar med denne bilen nå. 200 km/t på motorveien går jo som en lek nå! Jeg ville latt den være sånn.

ikkesant? kjekt hvis man ska skryte av bilen :p

men er nok ikke så kult når det står 115 KM/t i byen. man ser at 115 kmt/t er alt for sakte;P

Lenke til kommentar

Enkelt det. Her er oppskriften min:

1. Ta ut nålen på speedometeret skiven

2. Skaff deg en gps som du kan bruke for å måle fart

3. Finn en lang rett strekning, og kjør f.eks. 30km/t, så setter nålen på 30km/t i det du kjører 30 (fint hvis du har en venn som sier hvor fort du kjører på gps)

4. Done, nå burde den vise riktig.

 

Nei, du kan ikke sette den på 0 når du ikke kjører, da vil den antakelig vise 10km/t feil.

Endret av Iceman22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du bør også tenke på at hvis speedometeret viser 65 km/t, vil muligens også km-telleren gå.

 

Det betyr at du vil få høyere kilometerstand enn det som er riktig.

 

Det er en corolla 94 mod (analog telling) ikke digitalt..

tror ikke den vil telle flere km da km telling baserer seg på hvor mange runder hjulet tar...

Lenke til kommentar

Du bør også tenke på at hvis speedometeret viser 65 km/t, vil muligens også km-telleren gå.

 

Det betyr at du vil få høyere kilometerstand enn det som er riktig.

 

Det er en corolla 94 mod (analog telling) ikke digitalt..

tror ikke den vil telle flere km da km telling baserer seg på hvor mange runder hjulet tar...

Er jo nettopp det speedometeret også baserer seg på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du bør også tenke på at hvis speedometeret viser 65 km/t, vil muligens også km-telleren gå.

 

Det betyr at du vil få høyere kilometerstand enn det som er riktig.

 

Det er en corolla 94 mod (analog telling) ikke digitalt..

tror ikke den vil telle flere km da km telling baserer seg på hvor mange runder hjulet tar...

Er jo nettopp det speedometeret også baserer seg på.

 

Ok da vet jeg det siden du er så sikker..

hva er løsningen da? å nappe ut & flytte på pekenålen vil ikke forbedre km tellinga noe...

Lenke til kommentar

Hva kan være skadet i følge av en front krasj? hvilket komponent bør man bytte da? er det er vaier som er strammere enn det han skal være feks?

 

(Er litt usikker på det om problemet skjedde før/etter ulykken... men etter ulykken er det mest sannsynlige tenker jeg)

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Sikreste er å høre med et merkeverksted. De burde ha god peiling.

 

Er det elektronisk (elektrisk impulsgiver på aksling/differensial/girkasse) så kan det være loddepunkter på speedometeret som har knekt. Hadde det problemet på min forrige Xantia. Da stod speedometeret som regel på ca. 60km/t hele tiden etter tenninga var påskrudd.

 

Jeg tviler på at en kollisjon kan få et speedometerdrev eller en impulsgiver til å gå fortere rundt enn vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finn ut om det er elektronisk eller vaier du. Er det elektronisk så må ting byttes, er det vaier så flytter du nåla, og det har IKKE NOE Å SI FOR KJØRE LENGDEN, det er jo ikke sånn at vaieren går rundt i 65km/t når du står stille, fordi om speedometeret viser det ;)

 

PS, speedometeret SKAL vise 7-8km/t feil btw

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men er ikke det sånn at alle pekere på dashbordet skal være nederst når nøklen er slått av ? så skal dem "litt opp" når tenningen er skrudd på? det er bare det at speed ohmeteret går til 65 istedet for 0 . når jeg kjører feks i 80km/t viser den 145

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...