Gå til innhold

Tips til kjøp av ny PC - Max 11 000,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å si det slikt.

 

Nå kjøpte jeg core i7 950, av den grunn fordi jeg ønsket "Tri channel" ram brikker.

 

Men nå som du ikke har det hadde jeg heller valgt southbridge.

 

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600

3,4GHz, Socket LGA1155, 8MB, Boxed

 

Core i7 2600k er langt bedre med tanke på overklokking, som har ulåst multipliker, som igjen betyr lettere overklokking.

 

Denne prosessoren er virkelig verdt prisen, og en bedre kjøp en i7 950.

Selv var southbridge feilen med sata 2 som gjorde at jeg styrte unna.

 

Men på en annen side, hvis man finner man et annet hovedkort med "Sata 600 kontoller" med 4 porter, burde man klare seg fint siden sata er bakoverkompaktibel. Etter hva ryktene sier, er det bare (sata 300 portene som er problemet med ytelsetap over tid). Da er det bare å styre unna Sata 300 på southbridge. Har desverre ikke tips til hovedkort.

 

Hadde ikke gått under Hitachi Deskstar 7K2000.B 2TB SATA2

32MB 7200RPM, 0F10311 harddisk til stasjonære maskiner.

 

Green serien til WD er rett og slett strømsparer som reduserer ytelsen en del, nå er neppe strømbruken på harddiskene noe problem på et så kraftig oppsett.

 

Vil man spare strøm så er OCZ 120 GB SSD 2,5" S-ATA II TRIM/GC

Vertex 2, Max Read/Write 285/275MB/sec mere riktig, man får da topp ytelse også.

Både SSD disken og harddisken har jeg bestilt, hos netshop som gir ganske god pris.

 

Angående ram:

Kjøp heller:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=517988

Crucial DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Non-ECC, 1.5V, 512Meg x 64, 240pin

 

Da har du 1x4 GB (Isteden for 2x2GB) det betyr at du da kan sette flere ram brikker sammen.

Selv om du ønsker å spare penger, å ikke får dualchannel, betyr det da at du har lettere for å oppgradere senere, ser ut som prisen er ganske lik, slik at du taper ikke på det.

 

4 GB er ikke mye for multitasking, hvis du er en ivrig multitasker, så hadde jeg mist valgt 8 GB ram.

 

Til informasjon, er disse ram brikkene billige, så overklokking er ikke det lureste å gjøre, selvsagt kan du klare noe kanskje en 1340 hz men ikke så veldig mye. Men ram frekvensen er som regel ikke flaskehalsen, som regel er det prosessoren eller harddisken og skjermkortet som er flaskehalsen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vente?

 

i7 2500k selges til ca 1625,-

Tror ikke prisen blir stort billigere, eneste at 2600k kanskje kommer nærmere 2000 kr.

Men alt kan jo skje, hvis det skulle finnes flere sourthbrigde feil.

 

Eller at AMD X6 serien kommer i feks X6 1110 og 1120 (som er ennå kraftigere en X6 1100)

Men ellers tror jeg bulldoser står for tur.

AMDs nye bulldoser tror jeg vi snakker om over 6 måneder til kanskje nærmere 12.

 

Det jeg tror, er at Sourtbrige prosessorene vil bli dyrere, når hovedkortene er fikset, rundt mars, siden intel har hatt et stort tap å rette slike feil, nå har jo sourtbrige ikke stor konkuranse fra AMD, med mindre AMD rekker å lage noe som kan tilsvare, ville jeg kjøpt prosessor tidlig, kan være at prisene på sourtbrige med intel chipset også vil få en prisøking bare 25% er ganske så mye. Hva tror dere andre?

 

Jeg tror her Sourtbrige er lav priset nå, siden det er få folk som vil kjøpe det.

Hvis man vet om 2-3 måneder trenger å bytte hovedkort telles det ganske negativt.

Når disse gamle sokkel 775, 1366 og 1166 forsvinner fra butikkene, har man bare valg mellom sourtbrige og AMD. Hvis da AMD også velger å sette opp prisene, hva gjør kundene da? Handler brukt?

 

Hvis du nevner (Sata 300) problematikken, er jo det som nevnt velge (sata 600) isteden.

 

Hvis man minst har 4 Sata 600 porter, holder det nok, vet ikke om det er mulig senere å få prisavslag på grunn av (sata 300) eller man kan velge senere å bytte hovedkort, noe som er kjedelig å gjøre, vet ikke om det er bare å sende pcen til butikken å la nettbutikken ta den jobben eller høre om et prisavslag isteden.

 

Men ja er enig at Sourtbrigde prosessorene er den man burde velge eller AMD (Som sant gir dårligere ytelse med høyere effektforbruk) og er dårligere kjøp. (Snakker om de beste X6 prosessorene, budsjettvariantene er ikke så dårlig ennå).

 

Ut i fra delene, vil jeg tippe behovet her, er spilling, HD videoredigering og multitasking er de viktigste behovene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for gode råd og tips :)

PCen skal hovedsaklig brukes til spill, HD-videoredigering, PS, og ønsker generelt å kunne multitaske. Vil tro 4GB RAM blir for lite i såfall.

 

For å si det slikt.

 

Nå kjøpte jeg core i7 950, av den grunn fordi jeg ønsket "Tri channel" ram brikker.

 

Men nå som du ikke har det hadde jeg heller valgt southbridge.

 

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600

3,4GHz, Socket LGA1155, 8MB, Boxed

 

Core i7 2600k er langt bedre med tanke på overklokking, som har ulåst multipliker, som igjen betyr lettere overklokking.

 

Denne prosessoren er virkelig verdt prisen, og en bedre kjøp en i7 950.

Selv var southbridge feilen med sata 2 som gjorde at jeg styrte unna.

 

Men på en annen side, hvis man finner man et annet hovedkort med "Sata 600 kontoller" med 4 porter, burde man klare seg fint siden sata er bakoverkompaktibel. Etter hva ryktene sier, er det bare (sata 300 portene som er problemet med ytelsetap over tid). Da er det bare å styre unna Sata 300 på southbridge. Har desverre ikke tips til hovedkort.

 

Hadde ikke gått under Hitachi Deskstar 7K2000.B 2TB SATA2

32MB 7200RPM, 0F10311 harddisk til stasjonære maskiner.

 

Green serien til WD er rett og slett strømsparer som reduserer ytelsen en del, nå er neppe strømbruken på harddiskene noe problem på et så kraftig oppsett.

 

Vil man spare strøm så er OCZ 120 GB SSD 2,5" S-ATA II TRIM/GC

Vertex 2, Max Read/Write 285/275MB/sec mere riktig, man får da topp ytelse også.

Både SSD disken og harddisken har jeg bestilt, hos netshop som gir ganske god pris.

 

Angående ram:

Kjøp heller:

http://www.komplett....aspx?sku=517988

Crucial DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Non-ECC, 1.5V, 512Meg x 64, 240pin

 

Da har du 1x4 GB (Isteden for 2x2GB) det betyr at du da kan sette flere ram brikker sammen.

Selv om du ønsker å spare penger, å ikke får dualchannel, betyr det da at du har lettere for å oppgradere senere, ser ut som prisen er ganske lik, slik at du taper ikke på det.

 

4 GB er ikke mye for multitasking, hvis du er en ivrig multitasker, så hadde jeg mist valgt 8 GB ram.

 

Til informasjon, er disse ram brikkene billige, så overklokking er ikke det lureste å gjøre, selvsagt kan du klare noe kanskje en 1340 hz men ikke så veldig mye. Men ram frekvensen er som regel ikke flaskehalsen, som regel er det prosessoren eller harddisken og skjermkortet som er flaskehalsen.

 

 

Hvorfor burde jeg heller ha en Southbridge 1156 når jeg ikke har valgt trichannel RAM?

Lenke til kommentar

For å si det slikt.

 

Nå kjøpte jeg core i7 950, av den grunn fordi jeg ønsket "Tri channel" ram brikker.

 

Men nå som du ikke har det hadde jeg heller valgt southbridge.

 

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600

3,4GHz, Socket LGA1155, 8MB, Boxed

 

Core i7 2600k er langt bedre med tanke på overklokking, som har ulåst multipliker, som igjen betyr lettere overklokking.

 

Denne prosessoren er virkelig verdt prisen, og en bedre kjøp en i7 950.

Selv var southbridge feilen med sata 2 som gjorde at jeg styrte unna.

 

Men på en annen side, hvis man finner man et annet hovedkort med "Sata 600 kontoller" med 4 porter, burde man klare seg fint siden sata er bakoverkompaktibel. Etter hva ryktene sier, er det bare (sata 300 portene som er problemet med ytelsetap over tid). Da er det bare å styre unna Sata 300 på southbridge. Har desverre ikke tips til hovedkort.

 

Hadde ikke gått under Hitachi Deskstar 7K2000.B 2TB SATA2

32MB 7200RPM, 0F10311 harddisk til stasjonære maskiner.

 

Green serien til WD er rett og slett strømsparer som reduserer ytelsen en del, nå er neppe strømbruken på harddiskene noe problem på et så kraftig oppsett.

 

Vil man spare strøm så er OCZ 120 GB SSD 2,5" S-ATA II TRIM/GC

Vertex 2, Max Read/Write 285/275MB/sec mere riktig, man får da topp ytelse også.

Både SSD disken og harddisken har jeg bestilt, hos netshop som gir ganske god pris.

 

Angående ram:

Kjøp heller:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=517988

Crucial DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Non-ECC, 1.5V, 512Meg x 64, 240pin

 

Da har du 1x4 GB (Isteden for 2x2GB) det betyr at du da kan sette flere ram brikker sammen.

Selv om du ønsker å spare penger, å ikke får dualchannel, betyr det da at du har lettere for å oppgradere senere, ser ut som prisen er ganske lik, slik at du taper ikke på det.

 

4 GB er ikke mye for multitasking, hvis du er en ivrig multitasker, så hadde jeg mist valgt 8 GB ram.

 

Til informasjon, er disse ram brikkene billige, så overklokking er ikke det lureste å gjøre, selvsagt kan du klare noe kanskje en 1340 hz men ikke så veldig mye. Men ram frekvensen er som regel ikke flaskehalsen, som regel er det prosessoren eller harddisken og skjermkortet som er flaskehalsen.

Ikke for å være frekk. Men hva i all verden har du røyka for noe. Skjønner ikke hva du prater om.

Lenke til kommentar

Altså la meg oppklare en ting her, det er ikke noe som heter Sourthbridge prosessorer, i5-2500K eller i7-2600K blir ofte kalt Sandy Bridge prosesssorer, men det er heller ikke helt korrekt. Sandy Bridge referer til hele arkitekturen, altså prosessor og brikkesett under ett hvis jeg ikke tar helt feil. Det er Sandy Bridge eller SB. Hvis jeg ikke husker feil, så har Intel en tendens til å kalle CPUene sin Lynnfield etc når de er under utvikling. Som det heter, correct me if I am wrong.

 

Det er noe som heter Southbridge, men det er brikkesett på alle hovedkort hvor du normalt har Southbridge og Northbridge, men dette har ikke noe med navnet til selve prosessoren å gjøre. F. eks Intel ICH10R Southbridge som finnes på masse hovedkort, styrer SATA og USB porter.

 

Bortsett fra det så kan alle som vil kjøpe Core i5 og Core i7 med 1155 sokkel, problemet er at det ikke finnes hovedkort for disse CPUene enda pga feil med SATA kontrolleren på alle hovedkort med Sandy Bridge brikkesett, altså P67, Z68, H57 etc. Så hva er vitsen med å kjøpe en 1155 CPU nå og sitte der uten hovedkort og mulighet til å bruke en helt ny i5-2500 f. eks?

 

Så saken er at alle dagens hovedkort har Southbridge uansett prosessor, AMD, Intel eller VIA, men på de nye 1155 sokkel hovedkort kalles brikkesettet Sandy Bridge, noe ala X58 brikkesett (også kalt Tylersburg) baserte hovedkort.

 

Når det er sagså kan TS vente til det kommer nye hovedkort for 1155 sokkel prosessorer, men det er vel ingen som vet NÅR dette blir. Har Jaase det travelt, og skal drive med mye videoredigering pluss PS og multitasking, så er nok det bedre å satse på en 1366 sokkel prosessor, en i7 920 skulle vel holde. 4GB RAM vil nok bli litt lite ja, sats på 6GB eller 8GB. Vær obs på at i7 920 og X58 brikkesett støtter både Dual-Channel minne og Tri-channel minne.

Lenke til kommentar

Altså la meg oppklare en ting her, det er ikke noe som heter Sourthbridge prosessorer, i5-2500K eller i7-2600K blir ofte kalt Sandy Bridge prosesssorer, men det er heller ikke helt korrekt. Sandy Bridge referer til hele arkitekturen, altså prosessor og brikkesett under ett hvis jeg ikke tar helt feil. Det er Sandy Bridge eller SB. Hvis jeg ikke husker feil, så har Intel en tendens til å kalle CPUene sin Lynnfield etc når de er under utvikling. Som det heter, correct me if I am wrong.

 

Det er noe som heter Southbridge, men det er brikkesett på alle hovedkort hvor du normalt har Southbridge og Northbridge, men dette har ikke noe med navnet til selve prosessoren å gjøre. F. eks Intel ICH10R Southbridge som finnes på masse hovedkort, styrer SATA og USB porter.

 

Bortsett fra det så kan alle som vil kjøpe Core i5 og Core i7 med 1155 sokkel, problemet er at det ikke finnes hovedkort for disse CPUene enda pga feil med SATA kontrolleren på alle hovedkort med Sandy Bridge brikkesett, altså P67, Z68, H57 etc. Så hva er vitsen med å kjøpe en 1155 CPU nå og sitte der uten hovedkort og mulighet til å bruke en helt ny i5-2500 f. eks?

 

Så saken er at alle dagens hovedkort har Southbridge uansett prosessor, AMD, Intel eller VIA, men på de nye 1155 sokkel hovedkort kalles brikkesettet Sandy Bridge, noe ala X58 brikkesett (også kalt Tylersburg) baserte hovedkort.

 

Når det er sagså kan TS vente til det kommer nye hovedkort for 1155 sokkel prosessorer, men det er vel ingen som vet NÅR dette blir. Har Jaase det travelt, og skal drive med mye videoredigering pluss PS og multitasking, så er nok det bedre å satse på en 1366 sokkel prosessor, en i7 920 skulle vel holde. 4GB RAM vil nok bli litt lite ja, sats på 6GB eller 8GB. Vær obs på at i7 920 og X58 brikkesett støtter både Dual-Channel minne og Tri-channel minne.

 

Beklager, mente selvfølgelig Sandy Bridge 1155 :)

Anyways, takk for informasjonen ;)

Lenke til kommentar

Trodde i7-950 var en god prosessor uavhengig om man har duo eller tri-channel RAM? :)

Joda, det er bare at billigere prosessorer som I5 750 er tilnærmet like gode. Og igjen så har du altså 1155 sokkelen med i5 2500k og i7 2600k som hever seg over forrige generasjons i5 og i7 prosessorer (sokkel 1156 og 1366). I tillegg er i7 950 fortsatt ganske dyr.

 

Anbefaler sterkt å vente til hovedkorta i Sandy Bridge serien er ute igjen, siden sokkelen 1366 er utdatert.

Lenke til kommentar

Er ikke enig i at 1366 sokkelen er utdatert, den har fortsatt ikke fått en god nok erstatning så lenge Intel dreit på draget med Sandy Bridge arkitekturen. Mulig 1366 blir utdatert når Sandy Bridge kommer tilbake eller når LGA2011 blir lansert i Q4 i år, men det er litt tidlig å si.

 

1366 sokkel baserte hovedkort er fortsatt veldig gode hovedkort, det samme kan man si om CPUene.

Lenke til kommentar

Trodde i7-950 var en god prosessor uavhengig om man har duo eller tri-channel RAM? :)

Joda, det er bare at billigere prosessorer som I5 750 er tilnærmet like gode. Og igjen så har du altså 1155 sokkelen med i5 2500k og i7 2600k som hever seg over forrige generasjons i5 og i7 prosessorer (sokkel 1156 og 1366). I tillegg er i7 950 fortsatt ganske dyr.

 

Anbefaler sterkt å vente til hovedkorta i Sandy Bridge serien er ute igjen, siden sokkelen 1366 er utdatert.

Sandy Bridge med 1155 sokkelen skal ikke overta for 1366 sokkelen men for 1156 sokkelen. Arvtageren til 1366 sokkelen kommer senere.

 

Edit:

 

Putta inn en liten link til intels road map for 2011 angående Sandy Bridge releases i år.

 

http://www.geek.com/articles/chips/intels-2011-leaked-roadmap-unveils-19-new-processors-20100816/

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Trodde i7-950 var en god prosessor uavhengig om man har duo eller tri-channel RAM? :)

Joda, det er bare at billigere prosessorer som I5 750 er tilnærmet like gode. Og igjen så har du altså 1155 sokkelen med i5 2500k og i7 2600k som hever seg over forrige generasjons i5 og i7 prosessorer (sokkel 1156 og 1366). I tillegg er i7 950 fortsatt ganske dyr.

 

Anbefaler sterkt å vente til hovedkorta i Sandy Bridge serien er ute igjen, siden sokkelen 1366 er utdatert.

Sandy Bridge med 1155 sokkelen skal ikke overta for 1366 sokkelen men for 1156 sokkelen. Arvtageren til 1366 sokkelen kommer senere.

 

Edit:

 

Putta inn en liten link til intels road map for 2011 angående Sandy Bridge releases i år.

 

http://www.geek.com/articles/chips/intels-2011-leaked-roadmap-unveils-19-new-processors-20100816/

Veit jo det, formulerte meg feil og tenkte i de banene at man senere kunne kjøre de nye Sandy Bridge prosessorene som kommer senere i år på P67 hovedkort o.l og at det ikke kommer noe nytt til 1366. Men det kan man jo ikke, så jeg må ha vært full eller noe slikt. At 1155 tar over for 1156 er jeg klar over.

 

Kan vurdere denne strømforsyningen, kanskje?: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613689

Endret av Montseur
Lenke til kommentar

Selv om ingenting er bekreftet, vil nok Intel komme med en erstatter for LGA1366 i løpet av 3 eller 4 kvartal i år. Som nevnt blir det LGA2011 og det har lekket ut en del bilder av den nye sokkelen. Men akkurat når det kommer nye hovedkort med LGA2011 sokkel, vanskelig å si. Tviler på det kommer noe før sisty i 4. kvartal i år.

 

Noen flere bilder eller ryktet.

 

Sjekket litt rundt om den NZXT PSUen og det er en god strømforsyning, holder over 90 % effektivitet så og si under all belastning, ikke mange PSUer som gjør det.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...