Gå til innhold

Overtrede visum?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen som vet hva konsekvensene for å overtrede et visum er?

 

Grunnen til jeg spør er at jeg i sommer skal innom Vietnam som del av en lengre reise og skal være der i 16 dager (muligens 17) og siden det står at oss fra Norge kan bli 15 dager visumfritt så vil jeg overtrede denne litt.

 

Tenkte jeg skulle spørre om dette ville gått fint? :)

 

Ville vært greit å spart de tusen kronene og det å sende vekk passet mitt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Er det noen som vet hva konsekvensene for å overtrede et visum er?

 

Grunnen til jeg spør er at jeg i sommer skal innom Vietnam som del av en lengre reise og skal være der i 16 dager (muligens 17) og siden det står at oss fra Norge kan bli 15 dager visumfritt så vil jeg overtrede denne litt.

 

Tenkte jeg skulle spørre om dette ville gått fint? :)

 

Ville vært greit å spart de tusen kronene og det å sende vekk passet mitt..

 

Vet ikke.. Det kan hende de sjekker visumet når du skal ut av landet, så jeg ville ikke følt meg veldig trygg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden du nevner kommunistregimet Vietnam så ville jeg vært forsiktig med å direkte bryte turistvisumet, vi snakker tross alt om et land der det feks ikke lenger er lov å spille dataspill etter klokken 2200. Jeg vil regne med at det blir oppdaget når du skal stemples ut av landet, men aner ikke om du slipper unna med "alvorsprat", noen dollars under bordet eller mere trøbbel.

 

Det er sikkert ikke noe problem å fornye truistvisumet ved å reise ut og inn igjen, men dette kan vel fort koste mere tid og penger enn å søke om riktig visum i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror nok at enhver person med litt vett hadde godtatt 100dollar enn å krangle med en grensevakt i vietnam.

Men å overtrede visum er generelt sett ikke noe man burde gjøre og man setter seg jo selv i en vanskelig situasjon. I USA kan man få innreisenekt om man overtreder visumet. De sjekker ikke visumet på vei ut, men man vil få problemer om man skal tilbake. I Russland blir man stuck i byråkratiet for å få et utreisevisum(på et gyldig visum er det automatisk et utreisevisum) og jeg vil tippe at man også får problemer i Norge/Schengen om man gjør noe slikt. Så moralen er ikke overtred visumet og om man vil være lengre enn den visumfrie perioden bør man skaffe et visum på forhånd for slikt.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at enhver person med litt vett hadde godtatt 100dollar enn å krangle med en grensevakt i vietnam.

Men å overtrede visum er generelt sett ikke noe man burde gjøre og man setter seg jo selv i en vanskelig situasjon. I USA kan man få innreisenekt om man overtreder visumet. De sjekker ikke visumet på vei ut, men man vil få problemer om man skal tilbake. I Russland blir man stuck i byråkratiet for å få et utreisevisum(på et gyldig visum er det automatisk et utreisevisum) og jeg vil tippe at man også får problemer i Norge/Schengen om man gjør noe slikt. Så moralen er ikke overtred visumet og om man vil være lengre enn den visumfrie perioden bør man skaffe et visum på forhånd for slikt.

 

True. Er vel alltid bedre å søke om forlengelse, om det trengs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...