Gå til innhold

Nytt skjermkort. Radeon 6950 eller GeForce 560Ti?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

For en liten stund siden klinte jeg til og kjøpte meg et skikkelig 1366 oppsett. Sabertooth X58, i7 950, Corsair Vengeance, Crucial C300 SSD osv er komponentene på lista. Fortsatte med min gamle traver av et skjermkort, nemlig 8800GTX, men merket fort at dette var en enorm flaskehals i mitt oppsett.

 

Derfor, tenkte jeg å kjøpe et nytt skjermkort mens vi først var igang. Det skal ikke være en rakker av et skjermkort, så budsjettet ligger rundt 2000kr. En viktig ting for meg er støynivå, da det er deilig å ha en PC som ikke støyer livet av en. :)

 

Problemet er, hva skal jeg velge? nVidia? ATI? Jeg er rett og slett ute etter det kortet som gir BEST ytelse for penga, idag.

 

Gainward GeForce GTX 460 1GB ligger til 1295,- på Komplett.no i skrivende stund.

 

Samtidig ligger Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5 ute til 2095,-.

 

Jeg har sett mange lovord om nVidia sitt 560 Ti kort i det siste. Dette er et kort som visstnok gir mye fart for penga. Her fant jeg et tilfeldig kort blant 560Ti gjengen: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX til 2049,-

 

 

Så, lurer rett og slett på hva jeg skal velge? Om noen hadde kommet med noen tips her, så hadde dette vært knall!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke om 2gb vs 1gb vil ha mye å si når du kjører to skjermer på hver sin oppløsning, men tror ikke du vil merke noe forskjell. hvis du skal kjøre eyefinity så vil du merke det

 

edit: personlig ville jeg gått for et AMD Radeon HD 6950: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619256, da kan du også senere gå for et crossfire oppsett og få enda bedre ytelse..

Endret av kaasa92
Lenke til kommentar

Har Sabertooth X58 hovedkort, Corsair HX620 PSU og Lian Li V1100 kabinett. Kabinettet er støydempet med matter osv, og jeg kjører vannkjøling på CPU. Selve kabinettet er knall, og bidrar til å hjelpe mye på støyen! :)

 

Så det er ATI som vinner kampen her, eller? Jeg er selv ikke istand til å velge mellom 6950 eller 560 Ti...

Lenke til kommentar

Fant noen tester på MSI "Twin-Frozr II" kortet, og det så veldig lovende ut. Bjorn3D gir kortet "Best bang for the buck", og trekker det egentlig mest på grunn av dårlig bundle. Kortet kommer med en core frekvens på 880, som er 80mhz mer enn stock. Gigabyte sitt SuperOC kort har en core frekvens på 1000, noe som er ganske heftig. Dog, fikk Bjorn3D klokket MSI sitt opp til 1000mhz uten problemer, og kortet støyet nesten ikke - selv under heftig load med 120mhz ekstra i klokk. Wow sier jeg bare! Samtidig er tempen på rundt 60grader load! Jeg er sikker på at mitt 8800GTX loader på rundt 80-90 grader, noe som gjør overklokking vrient på det...

 

I tilegg har de jaggu meg kortet inne på Komplett.no også, til den uslåelige sum av 2090,-!

 

 

Om ikke ATI sitt kort med 1GB mer i minne kan gi meg mer, så tror jeg faktisk at jeg har funnet en kandidat hos nVidia ihvertfall! :)

Lenke til kommentar

Kjører to skjermer idag, en på 1280x768 og en på 1280x1024. Skal jobbe mye med Photoshop og bilderedigering også.

På de oppløsningene tror jeg liksågodt du kan kjøpe et HD6850 uten å merke noe forskjell. I tillegg sender AMD nVidia i grøfta når det kommer til flerskjermoppsett. Hvordan i all verden klarer du å jobbe med bildebehandling på de skjermene der forresten?

Lenke til kommentar

Det blir litt feil å sette NVIDIA mot ATI i tittelen. Hvis det er snakk om to konkrete kort du vurderer, burde du heller nevne disse. Ellers ser tråden ut som en fanboy-flametråd.

i starten var det ikke 2 kort, men pris opp til litt over 2000kr

ville helt klart gått for msi 560 twin Frozr II litt mer stille en gigabytes SO og du mister ikke for mye ytelse... du har også gode muligheter til og OC selv (vet ikke hva som er best vis du eventuelt kommer til og OC)

Lenke til kommentar

Okay, så ATI er nice med flerskjermoppsett? Kan legges til at den ene skjermen er 32", og den andre er 17" (mest til Spotify og ymse mens jeg jobber på 32" skjermen.

 

Akkurat nå er 560Ti den sterkeste kandidaten, mest fordi MSI sitt 560Ti kort er så lydløst og bra til prisen. Men kan vippe mot Radeon 6950 om denne viser seg å være bedre.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...