Gå til innhold

Jeg ble grundig lurt ved bruktbilkjøp på nettet hos Oslo Bilauksjon


Viking72

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en 3 år gammel Mondeo stasjonsvogn tdci på Oslo Bilauksjon på nettet som hadde gått 90 000 km. Men da jeg fikk se bilen var den full av riper, småbulker og lakksår. Fikk taksert dette etter kjøp og ble fortalt at jeg nesten måtte hellakkere bilen. I etterkant av handelen, har jeg forstått at bilen ble alt for dyr. intreøret i bilen var også veldig slitt, og det var røkt i bilen. I testen jeg leste sto det normal slitasje. Itillegg til kjøpesum måtte jeg betale salær, full årsavgift selv om denne var betalt fra før, og registreringsavgift. Dette kostet meg nesten 23000 kr i tilegg. Jeg forstår at denne bilen ville bli vanskelig å selge for eier, som valgte å selge den på bilauksjon. Dette er siste bil jeg kommer til å kjøpe.

Endret av Viking72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven regulerer dette :

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#17

 

§ 17. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg

Selv om tingen er solgt « som den er » eller med lignende alminnelig forbehold, foreligger det en mangel

a) når tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers, eller

b) når det foreligger forhold som nevnt i § 16 første ledd bokstav b eller c.

Selges brukte ting på auksjon hvor forbrukeren har anledning til å være til stede, gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

Lenke til kommentar

Har kjøpt en 3 år gammel Mondeo stasjonsvogn tdci på Oslo Bilauksjon på nettet som hadde gått 90 000 km. Men da jeg fikk se bilen var den full av riper, småbulker og lakksår. Fikk taksert dette etter kjøp og ble fortalt at jeg nesten måtte hellakkere bilen. I etterkant av handelen, har jeg forstått at bilen ble alt for dyr. intreøret i bilen var også veldig slitt, og det var røkt i bilen. I testen jeg leste sto det normal slitasje. Itillegg til kjøpesum måtte jeg betale salær, full årsavgift selv om denne var betalt fra før, og registreringsavgift. Dette kostet meg nesten 23000 kr i tilegg. Jeg forstår at denne bilen ville bli vanskelig å selge for eier, som valgte å selge den på bilauksjon. Dette er siste bil jeg kommer til å kjøpe.

 

Kjøpe bil usett er ikke akkurat smart. Da har du lært til neste gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Prisen du kjøper for går jo ikke an å klage på når du vinner budrunden på auksjon.

 

Men har du ikke linken til bildene? Så kan vi se hvor lurt du ble?

 

 

På auksjonen har du jo anledning til å møte opp og se på bilen før du legger bud, da slipper du overraskelser. Hvis ikke pleier jeg å se at det er mange bilder av bilene på nettsidene til bilauksjon, både skade og annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å handle bil usett ville eg aldri ha gjort.

Generelt sett bruktkjøp over nett er ein riksy affære, så ein så stor pris som ein 3 år gamal bil ville eg har sikra meg synfaring på før eit bud blei lagt inn, spesielt når ein ikkje har angrerett.

 

på finn.no ligger billigeste mondeoene på ca 200k for 2006-2007 modeller, men då frå forhandler.

Så har du betalt langt under dette så er nok ikkje det så ille kjøp likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...