Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Alt er mørkere enn før når jeg spiller


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fått meg en ny pc, og spiller alle spill perfekt (l4d2, bc2 og gta4). Problemet er at alt er så mørkt, jeg har prøvd å forandre på instillingene inne på nvidia control panel, men det hjelper ingenting. Dere tror kanskje det ikke er noe stort problem, men tro meg det er irriterende å ikke se ordentlig når man spiller. Hadde ikke dette problemet på min forrige data.

 

Jeg har prøvd å ta opp når jeg spiller med FRAPS og når jeg ser på videoen etterpå er brightness/gamma/contrast helt normal og mye lysere enn når jeg spiller? Hva skjer her.

 

 

Intel® Core i7 CPU 950 @ 3.07GHz (8 CPUs), ~3.1GHz

6144MB RAM

620 GB Total

NVIDIA GeForce GTX 570

ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366

Windows 7 Ultimate 64-bit

 

Skjerm: Samsung SyncMaster 997MB CRT 19"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et skudd i blinde:

 

kan være at det er noe med directx. jeg hadde et lignende problem på min gamle pc, men den var GAMMEL.

når jeg spilte cod2 måtte jeg bruke directx7, for hvis jeg brukte directx9 ble alle skygger helt svarte.

jeg fant aldri ut hvorfor dette skjedde. :thumbdown:

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

Ser ut som om det var Windows 7 som var feilen, nå bruker jeg XP og alle spillene er like lyse som før.

 

tviler på at det er win7 sin feil direkte. Det er nok heller instillinger eller drivere eller lignende som er noe krøll på.

 

Jeg hadde om jeg var deg testet å først avinstalere og rense vekk alle gamle drivere (finnes verktøy for det) og så installert siste driverene du finner. guru3d er en bare kilde for siste beta drivere som kontinuerlig slippes.

 

Det vil samtidig resette skjerkortinstillinger (og der kan jo feilen ligge), men det er enklere å resette alt tror jeg fremfor å lese gjenom instillingene etter noe som evt. er galt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

De dagene er forbi for lenge siden. Finnes plenty av gode gaming LCD skjermer, med 2MS og til og med støtte for 120hz. Selv lillebroren min som spiller counter-strike på "høyt nivå" har gått for en 22" 120hz LCD skjerm...

 

Det er litt ja-og-nei egentlig.

 

I forhold til oppdateringsfrekvens har du helt rett - LCDer (ihvertfall de som ikke er enormt store) har ikke lenger noe problem på responstid eller oppdateringsfrekvens lenger.

 

Men, det er et annet problem som også påvirker en del LCDer fremdeles og det er input-lag. Noen skjermer bruker overdrive og lignende teknologier for å optimisere responstiden slik at det blir ingen merkbar ghosting osv. MEN i noen tilfeller så betyr det at skjermen med vilje forsinker oppdateringen til skjermen med noen frames slik at den kan forutsi hva som kommer til å endre seg og dermed legge opp en strategi for å eliminere ghosting. Dette fører til at det er en bitteliten (men merkbar for drevne gamere) delay mellom når du faktisk trykker på noe til det vises på skjermen, altså en slags lag/latency på skjermen. Det kan være vanskelig å oppdage ved mindre man har en skjerm ved siden av som får samme signalet så man kan se forskjellen - men mange vil ofte føle at noe er "galt" uten å helt vite hvorfor.

 

Dette gjelder ikke alle skjermer, og jeg tror det var brukt mer før da skjermene trengte mer aggressiv overdrive for å holde ghostingen nede, men det er verdt å undersøke før man kjøperom man spesifikt skal spille FPS spill og slikt.

 

Hvis man unngår skjermer som bruker slikt + skaffer en skjerm med god refreshrate og responstid så er disse dog helt fint egnet til high-end gaming - og det er ikke så vanskelig å finne lengre blandt de mer moderate skjermstørrelsene ihvertfall.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg vil nesten motsi deg på et punkt her stigma - overdrive ble introdusert relativt nylig, type 2007 om jeg ikke husker feil. Skjermene før dette er noe bedre, men generelt så er input-lag noe som er mye mer individuelt fra skjerm til skjerm enn over tid, med noen få unntak så har det holdt seg ca på samme nivå så lenge jeg kan huske.

 

Cellestrukturen til crt gjør bildet mye mer komfortabelt, for ikke å snakke om sortnivå og kontrast på en god crt.

 

Dog så gjør flimringen at jeg foretrekker lcd. Spesielt s-ips kryper sakte men sikkert forbi crt på kontrast. Og jeg spiller derfor på lcd - jeg tar det ikke såå seriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...