Gå til innhold

karbohydrater/proteiner forhold


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter veldig med rart kosthold her hjemme.

 

Foreldrene mine er asiatere, altså har vi ris til middag hver dag. Ellers smører jeg min egen niste til frokost og lunsj på skolen. Spørsmålet er som følger:

 

Foreldrene mine har åpenbart vendt seg til et veldig økonomisk kosthold. Er det vanlig å spise en middag der 70% er hvit ris, altså tilnærmet lik loff, 10% grønnsaker og 20% kjøtt eller fisk?

 

Jeg pleier å trene på ettermiddagen og etter noen heimkunnskap-timer på skolen sier all logikk at dette er helt feil kosthold. Jeg føler meg også veldig tung i magen og blir fort sulten igjen etter ei trening med slikt kosthold. Derfor har jeg de siste årene kuttet dramatisk ned på risen. Foreldrene mine pleier å legge maten på tallerkenen min, uten at jeg har noe annet valg. Derfor har jeg kastet omtrent all risen når de ikke ser det. Når jeg har mulighet til det, legger jeg til VELDIG mye kjøtt, fisk og grønnsaker. Jeg føler maten har en mye bedre smak, jeg er ikke så tung i magen til treninga og på grunn av alt kjøttet og fisken blir jeg heller ikke så fort sulten. Noen ganger har jeg til og med spist middag nesten uten ris, selv om det er å overdrive litt, så likte jeg det!

 

Likevel har jeg blitt tatt mange ganger, etter å ha spist 80% kjøtt og fisk, 19% grønnsaker og resten ris, altså ikke mye. Nå begynner de å kjefte og syte over at jeg heller skal spise ris hvis jeg er sulten, og heller spare på kjøttet, fisken og grønnsakene, for det er dyrere og mer slitsomt å lage. HÆÆÆ? Vi i Norge har aldri hatt noe matmangel, og selv om de er fra fattige strøk, har de bodd i Norge i 20 år og må jo ha forstått hvor liten andel penger som går til mat? Om man kjøper en ekstra fisk eller noen ekstra kyllinglår, så koster de ikke all verden, og man lever et ti ganger sunnere liv enn på hvit ris som så vidt inneholder noen næringsstoffer.

 

Kan noen støtte meg i disse utsagnene, eller tar jeg fullstandig feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...