Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows starter med kun SSD, ikke med SSD + HDD


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp fått meg en SSD av typen Corsair SSD Force Series på 120GB (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601325). Jeg hadde en 1TB HDD fra Western Digital av typen Caviar Black fra før av. Så jeg satt i SSDen og prøvde å installere min Windows 7 Ultimate som jeg fra før hadde installert på harddisken. Dette gikk da ikke ikke så bra. Jeg valgte SSDen der man skal velge partisjon, men kom ikke langer (bare sto å lasta i timer). Så jeg prøvde å koble ut harddisken og installere med kun SSD i. Da gikk det fint, men når jeg satt i harddisken igjen etter installasjonen ville ikke Windows starte. Kommer bare til startanimasjonen, så kommer det en lav suselyd fra maskinen og Windows nekter å starte opp. Etter mye om og men startet jeg Ubuntu Live CD og fant jeg ut at min HDD tydeligvis hadde blitt "unnalocated", med en stor unnalocated del fra Windows-partisjonen og en hel haug (rundt 40 stykk eller noe, har ikke telt) med små unnalocated-partisjoner som jeg tror kommer fra et par av Linux-installasjonene mine.

 

Så jeg får da fremdeles ikke startet Windows med HDDen i, men får startet den med kun SSDen i.

 

Jeg har ikke noe kjempeviktig på harddisken som jeg ikke har sikkerhetskopiert, men med litt dårlige rutiner hadde jeg noe ukegammelt arbeid som tar tid som jeg gjerne skulle hatt frem, så tenkte jeg skulle scanne HDDen med en file recover software av noe slag og håpe på treff. Men jeg får aldri startet maskinen med HHDen på.

 

Så, er detnoe forslag til hva jeg kan gjøre?

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av ertyert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Men jeg skrev kanskje litt lite og dårlig om situasjonen, noen tillegg her:

 

Jeg har satt oppstartsrekkefølgen med SSDen første, og HDD etterpå. Det er i oppstarten av Windows, der den glorete animasjonen kommer, at det stopper. Eneste annet merkelige er at det samtidig kommer en lav suselyd som jeg ikke har hørt før. Den kommer bare da, ikke med kun SSDen tilkoblet under oppstarten. Og det kommer noen sekunder etter at nevnte animasjon dukker opp.

 

Og nummer 2, jeg har prøvd å oppdatere BIOS uten at det hjalp.

Endret av ertyert
Lenke til kommentar

Takk for det :)

 

OSet var jo fremdeles installert, og jeg tenkte at det skulle være der så lenge med noen filer. Men partisjonen er jo nå som sagt unnalocated, og desuten starter jeg jo ikke det OSet samtidig, så jeg ser ikke helt hva det skulle ha å si. Men selvfølgelig mulig at jeg tar feil her.

Lenke til kommentar

Sett SSD disken på SATA 0 (første)

Koble vekk den andre harddisken.

Gå inn i bios, sett CD-rom som primary boot device, SSD som secondary.

Sett disk kontroller til Ahci mode!

Sett inn W7 DVD

 

Lagre og gå ut av bios.

 

Velg boot form cd-rom når valget kommer.

 

Legg inn W7

 

Når du er ferdig med prosessen og alt fungerer kan du koble til den gamle harddisken igjen.

 

Edit; hmm leste kanskje litt dårlig...

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

kanskje at den 1TB disken har feil, min eksterne hadde et sånt problem at jeg ikke fikk started opp maksing min med windows 7, mest sannsynlig må du nokk kjøpe ny disk, vel fikk started opp men henge seg opp etter noen sekunder, etter at jeg koblet ut den eksterne så funket alt fint igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...