Gå til innhold

Forskjell på 70-200 IS f/2.8 og IS f/2.8 II?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Hvor vesentlig er forskjellen på et Canon 70-200 f/2.8 L IS og den nyere versjonen IS II? Jeg ser den nye versjonen får enormt med skryt på diverse reviews. Vurderer muligens å kjøpe brukt og da er det vel den eldre versjonen som er å få tak i. Jeg antar at også den er et fremragende objektiv, men tenker å høre med dere først for sikkerhets skyld...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den nye versjonen er mye skarpere og er bedre på alt, bortsett fra at den gamle har marginalt bedre bokeh ("bløtere" områder på ting ute av fokus).

 

Ikke kjøp den gamle versjonen ny - den nye er verdt mellomlegget.

 

Jeg har selv den gamle (kjøpte brukt), og den er utmerket skarp nok til mitt bruk - etter litt oppskarping blir det så flott, at - har ikke tenkt å oppgradere.

 

Du kan sammenligne de to her - ta musa over for å se mkII. Det er faktisk en hel del forskjell når det gjelder det siste lille ekstra i 100% crop.

 

Hvis du skal bruke extender på den, croppe veldig inn, kjøpe ny og/eller printe stort - kjøp II'ern. Kjøper du brukt - gå for I'ern - du får neppe mkII på bruktmarkedet.. ;)

Lenke til kommentar

Takk

 

Sjekket også f/4 opp mot den eldre f/2.8. Av hva jeg kunne se er faktisk f/4 skarpere. I dagslys i det minste. Da heller jeg nok mot f/4, og så får jeg heller skaffe meg et ordentlig lyssterkt fastobjektiv etterhvert.

 

Får gruble litt til. Kanskje blir det en tur bortom fotovideo i morgen. Er vel noen tilbud der i dagene som kommer.

Lenke til kommentar

Nei det tror jeg faktisk jeg glemte. Testet igjen, samt at jeg blendet ned begge et par hakk ift største blender. Tror fortsatt ikke at f/4 står noe tilbake. Heller tvert om. Da snakker vi fortsatt den eldre 2.8.

 

Var faktisk i butikken i dag og testet vekten på begge. Det er klart f/4 har en fordel der.

 

Får kun testet med EOS 1. Jeg har jo ikke det, men regner med forholdet blir det samme med en 60D...

Lenke til kommentar

 

Mener du GSM at f/4 IS er skarpere enn den eldre versjonen av f2.8?

 

Jeg garanterer deg at F4 IS er skarpere enn den gamle F2.8 ;)

 

 

enig med den. alle forumene( photograph on the net ) sier også at det er skarpere. f2.8II er den aller skarpeste, mesn f4 is på andre..

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Det kan jo nevnes at Fotovideo selger 70-200 2.8L IS II for 14995,- i forbindelse med åpning av butikk, Lørdag 19. Feb. De fleste MkI-utgavene går for 8-12k, avhengig av stand osv. De nærmere 8k i pris er nok noen år gamle, samt har vært med på en del eksponeringer. Hvis jeg var ute etter en 70-200 nå, hadde jeg LETT slått til på tilbudet Fotovideo har. De har forsåvidt en ganske syk pris på 70-200 f4L også; 3000 kr.

Lenke til kommentar

Det kan jo nevnes at Fotovideo selger 70-200 2.8L IS II for 14995,- i forbindelse med åpning av butikk, Lørdag 19. Feb. De fleste MkI-utgavene går for 8-12k, avhengig av stand osv. De nærmere 8k i pris er nok noen år gamle, samt har vært med på en del eksponeringer. Hvis jeg var ute etter en 70-200 nå, hadde jeg LETT slått til på tilbudet Fotovideo har. De har forsåvidt en ganske syk pris på 70-200 f4L også; 3000 kr.

 

3000 for 70-200 F4 L er vel bare om du møter opp i butikken på åpninga regner jeg med?

fant ikke den prisen på nett hvertfall.. :(

Lenke til kommentar

Det kan jo nevnes at Fotovideo selger 70-200 2.8L IS II for 14995,- i forbindelse med åpning av butikk, Lørdag 19. Feb. De fleste MkI-utgavene går for 8-12k, avhengig av stand osv. De nærmere 8k i pris er nok noen år gamle, samt har vært med på en del eksponeringer. Hvis jeg var ute etter en 70-200 nå, hadde jeg LETT slått til på tilbudet Fotovideo har. De har forsåvidt en ganske syk pris på 70-200 f4L også; 3000 kr.

 

3000 for 70-200 F4 L er vel bare om du møter opp i butikken på åpninga regner jeg med?

fant ikke den prisen på nett hvertfall.. :(

 

70-200 f/4 er på "dagstilbud" 14/2. det blir åpnet for netthandel av nevnte objektiv fra kl 14.00, det er ca 150 stk som skal ut så er du heldig så er det fortsatt noen igjen kl 14.00.

Lenke til kommentar

Det kan jo nevnes at Fotovideo selger 70-200 2.8L IS II for 14995,- i forbindelse med åpning av butikk, Lørdag 19. Feb. De fleste MkI-utgavene går for 8-12k, avhengig av stand osv. De nærmere 8k i pris er nok noen år gamle, samt har vært med på en del eksponeringer. Hvis jeg var ute etter en 70-200 nå, hadde jeg LETT slått til på tilbudet Fotovideo har. De har forsåvidt en ganske syk pris på 70-200 f4L også; 3000 kr.

 

Skal bestille den 70-200 f2,8L IS ll på lørdag om dær er flere igjen da,synest det er tullete at de begrenser tilbudene slik som dette, tilbudet burde gjelde på nett fra samme tid som i butikken.

Slik som dette så favoriseres jo de som bor i Oslo,menst alle kundene de har ellers i landet og som totalt sett handler like mye/mere ikke skal kunne nyte godt av dette .

ja vi får se kl 1400 på lørdag om jeg fortsatt er kunde her eller om alt blir å hanles hos JP for ettertiden , da de ikke driver med forskjellsbehandling av kundene. :hmm:

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig med deg, Snekker'n, men du skal ikke se bort ifra at poenget med denne kampanjen er å trekke folk til den nye butikken i Oslo (rent fysisk) og å få blest rundt denne. Ikke like formålstjenelig å tømme tilbudene ut på internett da, og risikere at ikke like mange får tatt butikken i nærmere øyesyn.. Ps. Bor i Bergen selv..

Lenke til kommentar

Bor selv et stykke unna Oslo, men synes allikevel dette er konge tilbud. Når de først skal selge unna så utrolig billig, så må de i det minste klare å dra en del folk til butikken. Jeg kan ikke se for meg at dette ligger særlig mye over innkjøpspris. Det vil jo strømme folk til butikkene for å få tak i de hvite herlighetene. Er nesten så jeg vurderer å ta meg en liten kjøretur selv.

Lenke til kommentar

Joda jeg forstår at de vil trekke folk til butikken,men det forsvarer uansett ikke å "utelukke" mesteparten av sine kunder og "nekte" dem muligheten til å dra samme fordelen av tilbudene.

Da kunne de heller delt det opp og sagt at av de 42 stk 70-200 så var det x antall i butikken og x antall på nettet , tviler sterk på at færre hadde tatt turen av den grunn og den blesten vil neppe på sikt dekke eventuelle tap av eksisterende kunder,noe de risikerer med å utestenge store grupper fra tilbuder .

personelig handler jeg iallefall ikke til fullpris i en butikk som utelukker meg ved tilbud,eller at jeg skal få tilbudet om det er noe igjen etter at tilfeldige kunder har vært innom og når de heller ikke er de billigste på fullprisvarer .

Tror slikt på sikt er å skyte seg selv i foten :hmm:

 

Kan jo nevne at prisforskjellen mellom prisen JP kjører hele tiden og denne tilbudsprisen de kjører 1 dag kunn er 1000 kr på nevnte objektiv, så det er ikke all værden og slettes ikke med tanke på at jeg de siste 12 mnd har handlet til meg og venner for rundt 40 000 i denne butikken, noe jeg glatt avslutter og benytter JP istedenfor .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...