Gå til innhold

Italienske filmer


kallepetrus

Anbefalte innlegg

Har italiensk på skolen, og er interresert i å lære litt mer. Dette har jeg tenkt å gjøre gjennom å se film, og trenger da anbefalinger til filmer med italiensk tale. Vet ikke hvor mange det er her som har sett italienske filmer, men håper det er noen. Husker jeg så en film om en skrullete mann, som under krigen ble skilt fra kona og han og sønnen havnet i en leir. Der utspilte det seg forskjellige artige hendelser, noen som ut av dette klarer å si hvilken film jeg så? Skuespilleren er ganske kjent i Italia, og spiller i flere filmer, like skrullete i alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cinema paradiso er fantastisk. Denne er relativt enkel å finne i Norge.

 

Det er også en til, en film basert på livet til en jente som er datter til en kjent mafioso. Jeg husker dessverre ikke navnet på verken film eller denne jenta, men filmen er helt fantastisk. Italiensk filmindustri er nok verdens beste. Jordnært, koselig og rørende. Ikke for mange kunstige effekter, men godt skuespill og flotte historier.

Lenke til kommentar

Filmen du nevner kan være en klassen min så for en tid tilbake (husker slutten), men jeg vet dessverre ikke tittelen =/

 

Io non ho paura er en helt nydelig film, så den selv for noen dager siden. Den handler om en tiårig gutt som snubler over et hull i jorda, og nedi det hullet... er det en gutt som tydeligvis ikke har sett dagens lys på en stund. Tør ikke si mer, du må nesten se den. ;)

Il postino er også vakker, men må advare mot sørlige og utydelige dialekter! Den handler om en mann og øya hans, for å si det sånn, i det sørlige Italia på femtitallet (tror jeg). Så kommer en chilensk dikter dit, og mannen (som da blir øyas postmann, derav tittelen) blir inspirert...og undervist! Virkelig vakker. Anbefales!

Lenke til kommentar

Jeg må rette meg selv. Filmen heter "Nuovo Cinema Paradiso". Som sagt, den er enkel å finne i Norge. Den er spilt inn i 1989.

 

 

EDIT: Var borte i bokhylla. Filmen jeg snakket om i går heter La siciliana ribelle. En veldig flott film, basert på livet til Rita Atria.

 

I tillegg til en flott filmopplevelse, lærer man mye om mafiaen og noe om italiensk politikk. Absolutt en "one to watch".

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...