Gå til innhold

TV-en skal være stooor


Anbefalte innlegg

Dette med størrelse på rom er svært viktig. Kjenenr alt for mange som har en for stor tv på det lille gutterommet, og som igjen har alt for liten tv på det store rommet hvor sofaen er mange meter unna

 

Sitteavstand har jo mer å si? De færreste jeg vet om har en TV som er "for stor" rent filmopplevelsesmessig, men det er jo andre ulemper med store TVer da, de ser mindre bra ut når de ikke er i bruk, og de koster mer. Når det er sagt synes jeg at jeg klarer meg ganske greit med 52 tommer selv om jeg sitter langt unna (4-5 meter)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Det er ikke skjeldent jeg får lyst til å oppgradere fra min 32" tommer selv, men hver gang så kommer fornuften (merk. samboeren) inn på banen og minner meg på at vi heller skal kjøpe en skikkelig projektor neste gang "stuen" skal oppgraders.

Lenke til kommentar

Den anbefalte størrelsen er vel ca 1/3 av avstanden til skjermen fra der du sitter. Dvs ca 40" på 3 meters avstand.

Disse jævla kvinnfolkene tror jo man skal ha like små TV som de gamle CRTene :cry: Well, screw them :-)))

 

Aha! Stua mi er forresten 2,5 x 5 meter. Hvilken størrelse hadde da vært ideell for at jeg skulle kunne sett greit på tvn samme om den står på langveggen eller kortveggen? Jeg foretrekker heller for liten enn for stor tv.

Lenke til kommentar

Dette med størrelse på rom er svært viktig. Kjenenr alt for mange som har en for stor tv på det lille gutterommet, og som igjen har alt for liten tv på det store rommet hvor sofaen er mange meter unna

 

Sitteavstand har jo mer å si? De færreste jeg vet om har en TV som er "for stor" rent filmopplevelsesmessig, men det er jo andre ulemper med store TVer da, de ser mindre bra ut når de ikke er i bruk, og de koster mer. Når det er sagt synes jeg at jeg klarer meg ganske greit med 52 tommer selv om jeg sitter langt unna (4-5 meter)

 

AtW

 

Romstørrelsen vil jo også ha litt å si på sitteavstanden, og det er i bunn og grunn avstanden fra skjermen jeg tenker på. Noen har en 42'' på gutterommet som ikke er mer enn 7-8 kvadratmeter, og med sofaen en meter unna er det ingen gunstig plassering av sofaen. Noen har igjen en stor kjellerstue hvor 32'' henger på veggen, enkelte steder tre og fire meter unna sofaen :)

Lenke til kommentar

Aha! Stua mi er forresten 2,5 x 5 meter. Hvilken størrelse hadde da vært ideell for at jeg skulle kunne sett greit på tvn samme om den står på langveggen eller kortveggen? Jeg foretrekker heller for liten enn for stor tv.

Størrelse bestemmer man selvsagt selv. Skal man se mye på film, så lønner det seg definitivt å kjøpe relativt stor skjerm.

Ser man mest på programmer a'la"dagsrevyen" så kan man helt sikkert gå ned i størrelse.

 

Men 1:3 tommelregelen er et greit utgangspunkt. Har man en liten stue, så går det jo an å henge opp en tynn 32" på veggen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...