Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. februar 2011 Skrevet 8. februar 2011 Min bedrift har innført tidsregistrering når man kommer og går fra jobb. Jeg bare lurer på om det er noe lovverk som omhandler dette? Har lett i hele dag men har ikke funnet noe som gir retningslinjer og krav om tidsregistrering. Om noen jusseksperter kan gi meg et svar på det hadde det vært flott.
geir__hk Skrevet 8. februar 2011 Skrevet 8. februar 2011 Ingenting galt med det. Det er vel heller timeregistrering som er det vanlige og ikke motsatt.
krikkert Skrevet 9. februar 2011 Skrevet 9. februar 2011 Tidsregistrering er registrering og behandling av personopplysninger (når du kommer og går er en personopplysning). Personopplysninger kan bare behandles dersom du har samtykket, dersom en annen lov gir adgang til det, eller dersom ett av vilkårene i personopplysningsloven § 8 er oppfylt. I tilfellet stemplingsur vil normalt personopplysningsloven § 8 bokstavene a og b være aktuell, fordi det følger av arbeidsavtalen og arbeidsmiljøloven at arbeidsgiver har en rettslig forpliktelse til å beregne og utbetale lønn til deg. Fleksitidsarrangementer er også en del av arbeidsavtalen i så måte. Rent faktisk må tidsopplysningene behandles i samsvar med personopplysningsloven - slik de er oppstilt bl.a. i personopplysningsloven § 11.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå