Gå til innhold

Filmutstyr for å filme fra bil i bevegelse


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Chryslers Super Bowl reklame idag, med Eminem, og synes at den var virkelig fascinerende, med all sin enkelhet. Jeg har nettopp beveget med inn i speilrefleksverdenen (har et Sony a33) og har lyst til å begynne å filme lit. Til sommeren skal jeg en tur til Italia hvor vi kommer til å leie en bil, og jeg kunne tenkt meg å prøve å filme litt fra bilen slik de gjorde i den reklamefilmen jeg linket. Er det noe jeg burde tenke på i forkant, spesielt når det gjelder utstyr? Bruker filmcrewet i reklamefilmen noe ustyr som er essensielt, men som gjerne ikke kommer veldig godt fram i filmen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er filmet ut av vinduet på bilen er så "skranglete" at det ser ut til å være en håndholdt DSLR. Resten av klippene er nok full cine rigg.

 

Før du reiser til Italia bør du trene mye hjemme først så du får litt erfaring.

 

Andre gode tips er pusseklut for møkkete bilvinduer (filme ut av frontruten). Gjerne et stykke sort tøy som du kan legge over kamera for ikke å få refleks av kamera i frontruten. Når du filmer ut av åpent sidevindu; ha kamera remmen rundt nakken i tilfelle du mister kamera.

 

Filter; ND filter & Pola filter. ND filter trenger du for å få ned lukkerhastigheten til 1/40sekund hvis du filmer for en 24fps timeline og/eller 1/30sek. 1/60sek. hvis du bruker 30fps. timeline. Lønner seg å basere seg på 24fps. timeline, da kan du gjøre litt slow-motion hvis kamera ditt støtter 60fps, pluss at du kan brenne filmen rett til Blu-Ray.

 

Du trenger også en ekstern mikrofon med vindskjerm hvis du skal ha atmosfærisk lyd når du filmer ut av åpent bilvindu, og ellers når det blåser.

 

Skal du være veldig avansert har du med deg en sugekopp eller vindusramme feste/stativ så du kan feste kamera på bilen. En stiv pute eller bean bag er også godt å ha å støtte kamera på når du filmer fra bil.

 

Ta med deg masse batteri, mye minne og helst et stativ.Tenk på hvordan du skal back up alt du filmer underveis så du fremdeles har materialet når du kommer hjem.

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager litt sent svar, men takk for god respons!

 

Kan noen forklare hva hensikten med ND filter egentlig er? Du sier du bruker det til å få ned lukkerhastigheten, men va er hensikten med det?

 

Har dere tips til gode ND og polafiltre jeg kan kjøpe?

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Tommelfingerregelen for lukkertid til video er 2x bilder per sekund. Til 24 bps blir det passe med 1/50s. Hvis det er lyst og du har tenkt å filme med stor blenderåpning for å få liten dybdeskarphet er det for eksempel et problem hvis passe eksponering på ønsket blender på f/2.8 og ISO 100 for eksempel er 1/400s, når du vil ha 1/50s. Setter du da på et tre blendertrinns ND8-filter vil du kunne ha 1/50s allikevel med korrekt eksponering.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare hva hensikten med ND filter egentlig er? Du sier du bruker det til å få ned lukkerhastigheten, men va er hensikten med det?

Poenget er å få bevegelsesuskarphet. Spesielt i sterk sollys vil bevegelser bli unaturlige fordi alle bildene er dønn skarpe. Lukkertiden er typisk på 1/400s til 1/1000s. Ved å bruke ND-filter får du ned lukkertiden til 1/50s. Det vil gjøre at ting som beveger seg blir litt uskarpe. Og dette er en ønskelig effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...