Gå til innhold

Hvordan spørre om arbeidsplass i arbeidsuka?


Anbefalte innlegg

Jeg skal snart ha arbeidsuke, og tenkte å finne en jobb nå. Det jeg kom frem til var at jeg har lyst til å jobbe på Elkjøp. Jeg må ikke skrive noen søknad, men jeg må jo (såklart) gå til butikken og spørre. Da er det jeg lurer på, hva burde jeg si? Skal jeg bare spørre om jeg kan snakke med butikksjefen, og så spørre "Kan jeg få jobb i arbeidsuka her?". Eller kommer han/hun mest sannsynlig til å spørre meg noen spørsmål? Jeg har ikke gjort dette før, og vil sørge for at det blir gjort ordentlig. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til kassa, spør etter sjefen eller ansvarlig der. Så presenterer du deg med navn, sier hvilken skole du går på, og sier at du skal ha arbeidsuke snart og kunne tenke deg å jobbe hos de. Og så spør du om det er noen mulighet for det.

 

Evt. mer detaljert.

 

-Hei, jeg heter Navn Navnesen, er den som er sjef eller ansvarlig tilstede her idag?

 

Enten henter han sjefen, eller han i kassa er sjefen, eller du må komme igjen senere. Når du da står foran sjefen sier du:

 

-Hei, jeg heter Navn Navnesen og går på xxxx skole. Vi skal ha arbeidsuke snart, og jeg kunne tenke meg utplassering i butikk, og da gjerne her. Hadde det vært noen mulighet for det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gå til kassa, spør etter sjefen eller ansvarlig der. Så presenterer du deg med navn, sier hvilken skole du går på, og sier at du skal ha arbeidsuke snart og kunne tenke deg å jobbe hos de. Og så spør du om det er noen mulighet for det.

 

Evt. mer detaljert.

 

-Hei, jeg heter Navn Navnesen, er den som er sjef eller ansvarlig tilstede her idag?

 

Enten henter han sjefen, eller han i kassa er sjefen, eller du må komme igjen senere. Når du da står foran sjefen sier du:

 

-Hei, jeg heter Navn Navnesen og går på xxxx skole. Vi skal ha arbeidsuke snart, og jeg kunne tenke meg utplassering i butikk, og da gjerne her. Hadde det vært noen mulighet for det?

 

Takk for svar! Jeg tror jeg gjør som du skrev, siden det hørtes fornuftig ut. Jeg pleier å være litt nervøs over slike ting, og veiledningen på skolen var ikke akuratt til så stor hjelp...

Lenke til kommentar

Bare oppfør deg som du gjør når du feks. møter venner av foreldrene dine.

 

Han kommer sikkert til å spørre om hvorfor du vil jobbe der, om du har erfaring osv. Da kan du bare svare at det ser spennende ut, og at du feks. kunne tenke deg butikkjobb senere i livet.

 

Lykke til, dette går nok helt fint! :)

 

Vil likevel anbefale deg å ha med et lite brev, i tilfelle butikksjefen ønsker det. Helt uformelt, men bare i tilfelle han ønsker å tenke på det så har du noe å legge igjen.

 

Der skriver du feks.

 

Elkjøp

 

Jeg heter Navn Navnesen og er fra xxx skole. Søker jobb under arbeidsuke/utplassering fra dato til dato.

 

Kontaktinfo:

Tlf. 99999999

Adresse 1234 Sted

 

(Og feks. telefonnummer til skolen og navn på kontaktlærer.)

 

Mvh. Navn Navnesen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal ikke skolen ha noen dokumentasjon lenger altså? Da jeg skulle ha arbeidsuke for maaaange år siden fikk alle med seg en lapp fra skolen som arbeidsstedet skulle fylle ut og lever tilbake til skolen, med navn på eleven, navn på arbeidssted, arbeidsoppgaver og arbeidsstid som sjefen underskriver på.

 

Så da er det bare å gå til stedet du vil jobbe, snakke med sjefen og avklare det.

Lenke til kommentar

Bare oppfør deg som du gjør når du feks. møter venner av foreldrene dine.

 

Han kommer sikkert til å spørre om hvorfor du vil jobbe der, om du har erfaring osv. Da kan du bare svare at det ser spennende ut, og at du feks. kunne tenke deg butikkjobb senere i livet.

 

Lykke til, dette går nok helt fint! :)

 

Vil likevel anbefale deg å ha med et lite brev, i tilfelle butikksjefen ønsker det. Helt uformelt, men bare i tilfelle han ønsker å tenke på det så har du noe å legge igjen.

 

Der skriver du feks.

 

Elkjøp

 

Jeg heter Navn Navnesen og er fra xxx skole. Søker jobb under arbeidsuke/utplassering fra dato til dato.

 

Kontaktinfo:

Tlf. 99999999

Adresse 1234 Sted

 

(Og feks. telefonnummer til skolen og navn på kontaktlærer.)

 

Mvh. Navn Navnesen

 

Jeg vil bare si at du har vært til stor hjelp. Tusen takk!

 

Skal ikke skolen ha noen dokumentasjon lenger altså? Da jeg skulle ha arbeidsuke for maaaange år siden fikk alle med seg en lapp fra skolen som arbeidsstedet skulle fylle ut og lever tilbake til skolen, med navn på eleven, navn på arbeidssted, arbeidsoppgaver og arbeidsstid som sjefen underskriver på.

 

Så da er det bare å gå til stedet du vil jobbe, snakke med sjefen og avklare det.

 

Det er slik nå også. Det jeg mente med at man ikke trengte noen søknad var at man ikke trengte å sende noe brev eller e-post til dem på forhånd.

Endret av Stupebr3tt
Lenke til kommentar

Om du stikker innom i morgen og han fortsatt ikke er der så legg igjen et brev til han, som jeg nevnte over. Skriv også egenskaper, sånn at det blir som en søknad siden du ikke får treffe han. Legg til om du er selvstendig, ansvarsfull, lærevillig osv. Positive ting som kan komme godt med når han vurderer hvem som får komme den uken.

 

Har ingen expert, lefdal e.l. der også da, i samme nisje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...