Gå til innhold

Ivy Bridge blir bakoverkompatibel


Anbefalte innlegg

Blir nok z68 chipset med oppgradering til Ivy Bridge når den kommer. Største nyhet i Ivy bridge er jo ny CMOS prosess og integrert DRAM på sokkelen, noe som kan tyde på ekstrem ytelse/watt i forhold til alternativene. CMOS oppgraderinger og forbedringer i minnehierarkiene er tross alt de to viktigste historiske faktorene til økt ytelse og ytelse/watt. At en kan få i pose og sekk har vel ikke skjedd siden første Opteron på forbruker CPU?

 

At Intel sier den skal være kompatibel med P67 og H67 (og z68 antar jeg, siden det er en "storebror"), ser jeg ikke helt hvorfor en skulle tvile på. De har alt å tape på å bryte slike lovnader og så langt jeg kan huske har de ikke brutt slike tidligere, det er i allefall ikke trenden...

 

hvakrg: Både Sandy bridge og Ivy bridge vil komme for LGA1155 og LGA2011. Det er snakk om to forskjellige markedssegmenter og ytelsesklasser. LGA2011 er erstatteren til LGA1366 som benyttes i entusiast/workstation/server segmentet. Mens LGA1155 er erstatteren til LGA1156 og benyttes i ymse forbruker formfaktorer. Man kan si det er irriterende med så mange sokler, men det hadde vært mer irriterende med svindyre og effektslukende desktop og laptop masikiner med 4 minnekanaler og owerpowered VRM, eventuelt server og worstation med underpowered minnehierarki og VRM. Kan ikke få i pose og sekk uten å benytte to sokler.

 

Helt enig i at det er et godt trekk å skille ut i to sokkeltyper her slik at man faktisk kan bygge gode og billige allround/spillmaskiner og om man ønsker, kraftige workstations/homeservers. Slik sett vil min LGA1366/X58/W3520 overta som en server med 24GB ECC minne og hoste virtuelle servere både til 24/7 hjemmedrift og labvirksomhet. Til dette synes jeg LGA1366/X58 er suveren og liker derfor at de fortsetter tradisjonen med 2011. Riktignok skulle jeg ønske vi så flere produkter som SR-2 men dette gir naturlig nok et prishopp opp på HK, men synd at CPUene skal bli såpass mye dyrere for 2-sokkel WS.

 

Jeg synes SB allerede har fått en ganske så pen ytelsesøkning, forbedret strømstyring/bruk etc. Jeg har ikke fulgt med på roadmap annet enn at LGA2011 var på vei, z68 ville komme og kanskje ennå en annen etterfølger til x58 på 2011 etc. At Ivy Bridge kommer med ennå en ytelsesøkning på rundt 20% kom delvis som en overaskelse på meg og får meg til å revurdere SB som alternativ for allround/gamingrigg. Jeg forventent ikke ennå en god ytelsesøkning såpass raskt etter SB.

 

Ellers jeg veldig spent på Bulldozer, Bobcat, Zakate (hva de nå heter) og tar ingen beslutninger før jeg ser alternativene. Det jeg dog håper er at man får meget gode miniITX løsninger raskt lansert til alle mainstream sokler da min neste rigg nok blir en SFF i type Silverstone Sugo-07 kabinett. Det virker hvertfall som de med LGA1156 begynte å øke fokuset litt mer mot miniITX/SFF løsninger og håper det fokuset fortsetter å øke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...