Gå til innhold

Stille gaming-tastatur


Anbefalte innlegg

Hallu. Har en mor som ikke takler tastatur-klikkingen min. Ja, jeg må oppholde meg i samme rom.

Tastaturet er et gammelt Logitech Media Keyboard Elite.

Skulle helst hatt et Gaming-keyboard òg, og ønsker ikke å bruke ekstra penger på seperate keyboards (jeg kan da uansett kun bruk gaming keyboard når moren min ikke er til stedet om jeg skulle kjøpt seperat).

Jeg trenger litt generell Ghosting, dvs. at jeg trenger å kunne holde minst 4 knapper nede på en gang, opp til 8 (men ikke like nødvendig).

Num lock så jeg kan flytte meg diagonalt (skjeve piler; 7, 9, 1 og 3).

Kortest mulig reaksjonstid - spesielt er det kjedelig i rytmespill å være i etterkant. Bedre enn 10MS ihvertfall, kanskje? :)

Gjerne litt komptakt, gjerne noen få makrotaster i det minste.

Helst ikke spesielle spill-taster, som WoW-knapper/tastatur. Hellst ikke svære makro-taster heller, ingen skjerm eller slikt heller som bare tar plass. Fint med ekstra audio-output, men ikke et must.

Kult med opplysning - ikke et must.

Det er fint om tastaturet ikke er for tungt og kan has i fanget, men ingen av delene er et must. Ja - jeg liker nok helst tastatur med høy rating, at tastaturet faktisk er verdt pengene.

Og for å følge opp det jeg startet med: det er et absolutt must at tastaturet er stille, ikke noe særlig mer bråkette enn et laptop-tastatur.

Og resten av det: jada, jeg liker sikkert det meste av komfortabelhet osv, ekstra funksjoner er sikkert satt pris på, men pris går foran funksjoner her.

Dette er da rekkefølgen på hva jeg ønsker/trenger, fra viktigst til minst viktigst (og det som ikke er oppført er da enda lengre ned på listen, om det ikke er noe jeg har glemt):

Stille (<- MUST), Num lock, Ghosting, akseptabel responstid, noen Macrotaster, ikke ukomfortabelt i fanget, belysning, ekstra audio, mediataster, ergonomisk, annet.

Ønsker ikke: store, unødvendige (.. og dyre.. ) funksjoner, som f.eks skjerm.

 

Pris: langt under 1000-lappen. Jeg kan gå opp til 600-700, men ønsker meg helst et tastatur nede i 300kr-klassen.

 

Jeg har forresten sett på dette tastaturet, også testet her. Men jeg er redd tastaturet skal klikketiklikke da det enten står i Hardware-testen eller andre steder (jeg Googlet litt) at tastaturet bråker mye mer enn forventet :(

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ghosting vil du IKKE ha på tastaturet :p

Ghosting er i hovedsak at du trykker på en knapp, men du får med andre tastetrykk du ikke har rørt, logikken i tastaturet skal kunne fjerne dette, men ikke alltid.

Det du tenker på er NKRO eller 4KRO i ditt tilfelle, maks du får på USB er 6KRO, mens kjører du PS2 får du bruke NKRO.

Det vil si at med NKRO kan du trykke alle tastene på tastaturet samtidig og de registreres og vil dukke opp.

 

Uansett, mekanisk keyboard er vell svaret her ja, om det er stillhet du vil ha så er det ett tastatur med en eller annen form for Cherry MX switch.

Riktignok kan de fortsatt bråke om du sender de til bunns, men om du lærer deg til å skrive skikkelig eller på feedbacken så slipper du bråk.

 

Sitter selv på en Ducky DK9008 tastatur, dette får du ikke her til lands og kan skaffes med stort sett de fleste Cherry MX switchene, jeg har de brune, og disse bråker når de går til bunns bare så det er sagt, men svært stille om de ikke går ned.

En guide som kan være verdt å titte på: http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard-guide.html

 

Fant ett greit bilde i chat loggen med en kompis som illustrerte noen cherry typer: http://farm5.static.flickr.com/4141/4911312046_ed7c74d522_b.jpg

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Vell, det står i keyboard guiden, mekaniske tastatur er stille så lenge du ikke taster i bunn.

De gir ett lite "hakk" i trykket som gir deg en indikasjon når du har trykket og registrert tastetrykket ditt og dette kommer før du får det klassike bråket ditt.

Men som sagt, av vane kommer du til å gå til bunns i starten, men med teknikk kan du få det til.

Lenke til kommentar

Logitech ultrax

Mist oghma

Logitech illuminated

Logitech dinovo-serien.

 

EDIT: Mekaniske tastaturer finnes ikke stille, selv silent versjonen bråker minst like mye som et standard-tastatur fra dell, klikketiklakk.

 

Laptop-taster er way-to-go pga saksekonstruksjonen som synker ned over en silikonpropp, ikke noe særlig plast-mot-plast slag med mindre du slår tastene i bunn hver gang.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Logitech ultrax

Mist oghma

Logitech illuminated

Logitech dinovo-serien.

De to første har jeg sett på allerede.

Testene fra hardware.no derimot, sier at det første keyboardet lager "klicketiklack-lyder" og nr.2 "er støyende".

Det tredje ser lovende ut :-)

Stille skal det ihvertfall være - så da går vi kanskje for det.

 

-Og takk ;-)

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar

Jeg har alle de tre første, og kan si at mine utgaver er veldig stille, men logitech illuminated er den klart stilleste, helt uten klakkelyder eller annet. Bare en svak lyd av knapper som blir trykket ned. Når jeg skriver på mitt stilleste er det ikke en lyd å høre.

 

At komforten er på nivå med thinkpad tastaturer gjør jo ikke saken værre. Alt i alt det beste tastaturet jeg har kjøpt til en stasjonær pc. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Dark Fire.

 

Skriver du mykt,er den nesten lydløs.

Skriver du hardt,blir det nok litt lyd.

Game WASD-tastene helt til venstre er så og si lydløs uansett bruk :thumbup:

Kult - takk for svar ;)

Hva vil "hardt" si? Jeg vil tro at jeg taster rimelig løst - men hvor løst går det ann å trykke om man skriver/trykker raskt? Så, er det der streken går - trykker man raskt så blir det en del lyd, at man må "bruke krefter" på å trykke løst for ikke å lage lyd? For jeg tenker samtidig at ingen kan trykke så hardt at det blir skikkelig lyd, vel? Det må vel være skikkelig bråkmakere som klarer å få til å bråke overalt? ;)

 

Og jeg spiller ikke så mye skytespill, primært strategi (primært SCBW) og MMORPG hvor man ikke bruker WASD (evt QWEASDZXC)

 

USB-porten er forresten meget viktig - så det er kjempefint at den er der!

Trenger nemlig en ekstra USB-port. Så keyboardet virker godt for mitt bruk når man tar pengene i betrakning! Bare synd hvis det ikke er stille nok.

 

Edit: endte opp med å kjøpe det - bestilt fra komplett for noen timer siden.

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...