Gå til innhold

Høy temperatur på Q9450


Pseudopod

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte nettopp en brukt Q9450, og den ser forøvrig ut til å fungere fint. Jeg lurer derimot litt på hva som er normale temperaturer for denne prosessoren. Jeg sitter på 50-55 grader idle, og har en noctua NH-U12P kjøler. Ved load (prime95 blend test) ser det ut som temperaturene øker ca 10-12 grader.

 

Jeg er rimelig sikker på at den sitter helt nedpå CPUen, og jeg tror ikke jeg har hatt på for mye eller for lite kjølepasta. Prosessoren kjører på standardhastighet, men jeg tenkte å dra den opp til kanskje 3 GHz etterhvert, men det virker skummelt med de temperaturene jeg får.

 

Så, virker dette som normale eller akseptable temperaturer? Om ikke, hva kan jeg gjøre bortsett fra å dobbeltsjekke monteringen av kjøleren (noe som er en helt grusom jobb, pga oppbyggingen av kabinettet mitt) eller kjøp av ny kjøler?

 

ps. En annen rar ting er at kjerne #2 alltid ligger 20 grader under de tre andre, både ved idle og load. Hva kan være grunnen til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å google litt, da det er mange rundt om i verden som har spurt om akkurat det samme. Med de trådene jeg har vært innpå å lest, så virker det som om mellom 45 og 55 er ganske vanlig på den CPU'en.

 

Hvilket program bruker du for å lese av temperaturene? Ser det er snakk som sensorer som er "stuck".

Lenke til kommentar

Ah, hvor jeg fikk Intel stock kjøler fra vet jeg ikke, men med den Noctua kjøleren er den IKKE skjevmontert.

Er litt vanskelig å få det til med bakplate og fjærbelastede skruer som er standard på de fleste ettermarkeds kjølerne.

 

Alternativ to er rett og slett å kjenne om kjøleren blir varm, i så fall er det der kjølingen skorter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...