Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sviver ikke på tomgang - Yamaha TzR 50


Steffenv

Anbefalte innlegg

Heisann. Har det slik at jeg har en Yamaha TzR med org. 16 forgasser. Bruker 120 dyse. Kan nevnes at det står Hebo Titan Effektanlegg på. (Står også Doppler freeflow powerfilter på, og hebo frog reed.

 

Har allerede stilt på tomgangsskruen, blandingsskruen osv.

 

Er utrolig irriterende å trille den igang uansett forhold. El. start fungerer jo heller ikke når den ikke sviver på tomgang.

Må opp i 2000 omdreininger før den "starter".

 

Det høres ut som om mopeden ikke får nok bensin generelt på tomgang. Den bare dauer ut. At den får for lite bensin iforhold til luft kanskje. Kan det være falsk luft?

 

Sjekket tennpluggen. Sjokoladebrun, så det er rett. Er også gnist i den.

 

 

Hadde vært utrolig takknemlig for alle tips!

 

 

Og forresten, problemet kan jo også være at noe på forgasseren er ødelagt?

 

 

Forrige eier sier at den sveiv på tomgang tidligere, men han har ingen anelse av hvorfor den ikke gjør det nå.

Kan det kanskje være kulda? Er det noen kjennetegn? Får fortsatt ikke starta mopeden med el.start etter at jeg har kjørt den varm heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være kondens (vann) i bensintanken som lett kan komme ved vekslende temperatur. Du kan jo prøve å lense ut tanken for å se om den kommer seg. det er også en mulighet for at bensinfilteret er tett.

Skal ikke si jeg er 100% sikker, men tror ikke dette er problemet.

 

 

Det kan være så mye som er problemet, så det er ikke lett å vite. :/

 

Skal sjekke om det er tett hvor tomgangsskruen er, men tror ikke det.

 

Begynner å bli nokså irritert av dette her.. :p

 

Hadde vært fint om noen kom med forslag. ;)

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

Heisann. Har det slik at jeg har en Yamaha TzR med org. 16 forgasser. Bruker 120 dyse. Kan nevnes at det står Hebo Titan Effektanlegg på. (Står også Doppler freeflow powerfilter på, og hebo frog reed.

 

Har allerede stilt på tomgangsskruen, blandingsskruen osv.

 

Er utrolig irriterende å trille den igang uansett forhold. El. start fungerer jo heller ikke når den ikke sviver på tomgang.

Må opp i 2000 omdreininger før den "starter".

 

Det høres ut som om mopeden ikke får nok bensin generelt på tomgang. Den bare dauer ut. At den får for lite bensin iforhold til luft kanskje. Kan det være falsk luft?

 

Sjekket tennpluggen. Sjokoladebrun, så det er rett. Er også gnist i den.

 

 

Hadde vært utrolig takknemlig for alle tips!

 

 

Og forresten, problemet kan jo også være at noe på forgasseren er ødelagt?

 

 

Forrige eier sier at den sveiv på tomgang tidligere, men han har ingen anelse av hvorfor den ikke gjør det nå.

Kan det kanskje være kulda? Er det noen kjennetegn? Får fortsatt ikke starta mopeden med el.start etter at jeg har kjørt den varm heller.

 

har du prøvd å ta opp og rense forgasseren og blåse alle dyser og åpninger? prøv det kan være noe der

Lenke til kommentar

Du har ikke på choken?

Har på choken selvfølgelig. ;)

 

choken skal bare brukes til å få start på den ikke til å la den stå på tomgang eller kjøre med den vis du mente at du hadde på choken på hele tiden

Neida. Jeg bruker den bare til å starte med. Så kjører jeg kanskje et halvt minutt med den. :)

 

Men det irriterer meg at jeg ikke finner utav det.. Ingen tips?

Lenke til kommentar

Tviler på at det er det som er problemet. Klipset på nåla var helt oppe. Satte den på midten, så vet ikke om jeg bør prøve 100-110 dyse heller. Det virker som om mopeden rett og slett får for mye bensin på tomgang. At den drukner.

 

Hva tror dere?

Vist klipset på speedernåla er på det øverste så tetter den vel mer en den vil gjøre vist klipset sitter nederst??

Lenke til kommentar

Tviler på at det er det som er problemet. Klipset på nåla var helt oppe. Satte den på midten, så vet ikke om jeg bør prøve 100-110 dyse heller. Det virker som om mopeden rett og slett får for mye bensin på tomgang. At den drukner.

 

Hva tror dere?

Vist klipset på speedernåla er på det øverste så tetter den vel mer en den vil gjøre vist klipset sitter nederst??

Hvis klipset er helt oppe, vil nåla være helt nede. Dette tilsvarer minst mulig bensinmengde.

 

Mopeden sviver på 3000 omdreininger nå, men det er jo alt for mye.

Har bestilt en ny forgasser osv. så får håpe det rett og slett er forgasseren det er noe galt med. :)

Lenke til kommentar

Har du prøvd med startgass? Spray litt rundt innsuget.. hør om den reagerer...

Har du sjekket stempelfjæra? Vist den ikke tetter, vil ikke lufta bli like bra komprimert..

Har ikke prøvd med startgass, nei.

 

Har også fått på ny klemme til innsuget, så skal være tett der.

 

Men for all del: Det kan mangle/være slitt pakning bak innsug, ødelagt/slitt reed, lekkasje/simmringer i veiv.

 

Mer kommer jeg ikke på nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...