Gå til innhold

Hvilket skal jeg velge


  

18 stemmer

  1. 1. Hvilket kamera bør jeg kjøpe av disse?

    • Nikon D3100 14.2MP med AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR objektiv
    • Canon EOS 450D (KIT m/18-55mm objektiv)
      0
    • Nikon D80 KIT
    • Canon EOS 500D med EF-S 18-55mm IS objektiv
    • Canon EOS 400D med Sigma 18-50mm 1:3.5-5.6 DC
    • Canon EOS 450D med Sigma 18-125mm F3.8
      0


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny på dette forumet (så håper jeg skriver denne posten rett, eller burde den vært under et annet emne?). Uansett, jeg skal kjøpe mitt første speilreflekskamera og etter å ha lest om emnet har jeg funnet frem til noen valgalternativer. Alle kameraene med nevnt objektiv selges brukte fra 2500-4000, hvilket burde jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke vurdert å kaste terning? ;)

 

Hva har du tenkt å fotografere? Alt mulig eller jar du noen favoritt ting du tenker å konsentrere deg om?

 

Er video viktig for deg - eller uinteressant?

 

Først når jeg vet litt om dette, så kan jeg svare.

Hm er vel ikke noe spesielt, jeg tenker å bruke det noe i skibakken og toppturer, og ellers bare til alt mulig fra fest til å leke meg. Jeg er grafisk designer og har funnet ut det ville vært en fordel å hatt mer kunnskap rundt foto i tillegg. Video er ikke så viktig for meg.

Lenke til kommentar

Hm er vel ikke noe spesielt, jeg tenker å bruke det noe i skibakken og toppturer, og ellers bare til alt mulig fra fest til å leke meg. Jeg er grafisk designer og har funnet ut det ville vært en fordel å hatt mer kunnskap rundt foto i tillegg. Video er ikke så viktig for meg.

Jeg tor jeg ville valgt Nikon D3100 av disse, da den har den fordelen at det er kompakt hus, silk at det er lett å ta med seg. Og det har alt det nye som forventes av et kamerahus av idag.

 

Felles for alle husene, er at de kommer med objektiver som er lite lyssterke, så de er ikke akkurat glimrende til fest. Et lysterk objektiv som f.eks. Nikons 35mm f/1.8 FX vil derimot være ypperlig til slikt. Tilsvarende fra Canon er EF 35mm f/2.

Lenke til kommentar

Hm er vel ikke noe spesielt, jeg tenker å bruke det noe i skibakken og toppturer, og ellers bare til alt mulig fra fest til å leke meg. Jeg er grafisk designer og har funnet ut det ville vært en fordel å hatt mer kunnskap rundt foto i tillegg. Video er ikke så viktig for meg.

Jeg tor jeg ville valgt Nikon D3100 av disse, da den har den fordelen at det er kompakt hus, silk at det er lett å ta med seg. Og det har alt det nye som forventes av et kamerahus av idag.

 

Felles for alle husene, er at de kommer med objektiver som er lite lyssterke, så de er ikke akkurat glimrende til fest. Et lysterk objektiv som f.eks. Nikons 35mm f/1.8 FX vil derimot være ypperlig til slikt. Tilsvarende fra Canon er EF 35mm f/2.

Ok tusen takk for svar, kommer til å gå for enten Canon EOS 500D eller Nikon D3100, og de begge ligger på 3700 kr inkludert objektivene som er nevnt så håper det er et godt kjøp :)

Lenke til kommentar

Ok tusen takk for svar, kommer til å gå for enten Canon EOS 500D eller Nikon D3100, og de begge ligger på 3700 kr inkludert objektivene som er nevnt så håper det er et godt kjøp :)

 

Hvor finner du d3100 til 3700? Jeg er selv på utkikk etter, og interessert i tips :)

Endret av Tractorman
Lenke til kommentar
Alle kameraene med nevnt objektiv selges brukte fra 2500-4000, hvilket burde jeg velge?

 

 

Ok tusen takk for svar, kommer til å gå for enten Canon EOS 500D eller Nikon D3100, og de begge ligger på 3700 kr inkludert objektivene som er nevnt så håper det er et godt kjøp :)

 

Snakker du brukt kamera her,angående prisen på 3700 .- ?

 

Du får både D3100 og 500D nye for omtrent samme pris,begge disse er utgående modeller så de er ofte og finne på salg.

Lenke til kommentar

 

Du får både D3100 og 500D nye for omtrent samme pris,begge disse er utgående modeller så de er ofte og finne på salg.

Gikk litt fort her, Nautica? ;~)

 

Canon 500D er fra mars 2009, og som du sier utgående model. Har allerede etterfølgeren 550D. .

 

Nikon D3100 er fra august 2010, og er den nyeste innstegs modellen fra Nikon.

Tenkte kanskje på D3000?

Lenke til kommentar

 

Nikon D3100 er fra august 2010, og er den nyeste innstegs modellen fra Nikon.

Tenkte kanskje på D3000?

 

Nja, tenkte faktisk på D3100.

Siden det er relativt mange gode tilbud på den for tiden slang jeg det i samme bås som 500D,men det har sikker et års "levetid" til før det blir erstattet.

Lenke til kommentar

Har du mye erfaring med speil, evt tatt mye bilder med andre kamera?

 

Verken Canon eller Nikon er blant de mest brukervenlige nybegynner kamera.

Se på Sony kamera, DSLRA390 f.eks. Ligger vel på 3995,- på de sidene jeg har sjekket.

 

Sony har innebygget bildestabilisator i huset, dette gir deg mulighet til å kjøpe billige linser uten stabilisator. De er også de eneste "billige" SLR som har ekte Live View.

 

Ønsker du kamera med film-mulighet, så er det bare DSLTA33/55 som vil fungere godt. De andre har ikke Auto-fokus på film, noe som trekker veldig ned. Men da snakker vi 6-7000.

Lenke til kommentar

Har du mye erfaring med speil, evt tatt mye bilder med andre kamera?

 

Verken Canon eller Nikon er blant de mest brukervenlige nybegynner kamera.

Se på Sony kamera, DSLRA390 f.eks. Ligger vel på 3995,- på de sidene jeg har sjekket.

 

Sony har innebygget bildestabilisator i huset, dette gir deg mulighet til å kjøpe billige linser uten stabilisator. De er også de eneste "billige" SLR som har ekte Live View.

 

Ønsker du kamera med film-mulighet, så er det bare DSLTA33/55 som vil fungere godt. De andre har ikke Auto-fokus på film, noe som trekker veldig ned. Men da snakker vi 6-7000.

 

Var det ikke i en annen tråd her på forumet at "myten" om billigere objektiver ble erklert død, da det viste seg at stort sett kom det ut på det samme og i noen tilfeller var det faktisk dyrere og ikke billigere objektiver :hmm:

Lenke til kommentar

Har du mye erfaring med speil, evt tatt mye bilder med andre kamera?

 

Verken Canon eller Nikon er blant de mest brukervenlige nybegynner kamera.

Se på Sony kamera, DSLRA390 f.eks. Ligger vel på 3995,- på de sidene jeg har sjekket.

 

Sony har innebygget bildestabilisator i huset, dette gir deg mulighet til å kjøpe billige linser uten stabilisator. De er også de eneste "billige" SLR som har ekte Live View.

 

Ønsker du kamera med film-mulighet, så er det bare DSLTA33/55 som vil fungere godt. De andre har ikke Auto-fokus på film, noe som trekker veldig ned. Men da snakker vi 6-7000.

 

Var det ikke i en annen tråd her på forumet at "myten" om billigere objektiver ble erklert død, da det viste seg at stort sett kom det ut på det samme og i noen tilfeller var det faktisk dyrere og ikke billigere objektiver :hmm:

 

Ha jo

 

Alt fra Prisguiden, 1-1-2011.

 

Sony 18-55: 1447,-

Canon 18-55 IS: 1245,-

Nikon 18-55 VR: 1434,-

 

Sony koster mest. Canon 200 billigere.

 

 

Sony 55-200: 1799,-

Canon 55-250 IS: 1495,-

Nikon 55-200 VR: 1899,-

 

Canon fortsatt billigst. Med mest brennvide spenn. Nikon hele 100 dyrere en Sony.

 

 

Sony 70-300: 6985,-

Canon 70-300 IS: 3818,-

Nikon 70-300 VR. 4064,-

 

Har ikke tatt med 75-300mm varianter, da disse er eldre og daarligere optiske konstruksjoner.

 

 

Sony 16-105: 4356,-

Canon 15-85 IS: 5369,-

Canon 18-135 IS: 2968,-

Nikon 18-105 VR: 1969,-

Nikon 16-85 VR: 3969,-

 

Ikke helt samme brennvidde spenn pä noen.

 

 

Jeg kan fortsette. Men egentlig ikke nye ihht prisguiden som sier at det blir dyrere med VR / IS i objektivet.

 

 

I tillegg, som det saa pent pä ny norsk heter; "economics of scale". Canon og Nikon produsere saa mange flere objektiver en Sony. Det lille som VR / IS koster ekstra, tar de inn pä mengden.

 

Kan vi legge den myten död, at Sony faar billigere objektiver, pga sensor stabi?

 

Det finnes sikkert grunner til å velge Sony. Men de fra Skind nevnte er det ikke.

 

Nikon D3100, er vel også ofte rost for sitt hjelpe system, spesielt laget for nybegynnere.

Trykk på knappen med spørsmålstegn, og du for funksjonen forklart.

Nei, klart, det er ikke nybegynner vennlig. ;~)

Lenke til kommentar

Har du mye erfaring med speil, evt tatt mye bilder med andre kamera?

 

Verken Canon eller Nikon er blant de mest brukervenlige nybegynner kamera.

Se på Sony kamera, DSLRA390 f.eks. Ligger vel på 3995,- på de sidene jeg har sjekket.

 

Sony har innebygget bildestabilisator i huset, dette gir deg mulighet til å kjøpe billige linser uten stabilisator. De er også de eneste "billige" SLR som har ekte Live View.

 

Ønsker du kamera med film-mulighet, så er det bare DSLTA33/55 som vil fungere godt. De andre har ikke Auto-fokus på film, noe som trekker veldig ned. Men da snakker vi 6-7000.

Nå er Nikon D3100 et at de mer brukervennlige DSLR på markedet. Og "ekte Live View" er vel begreper som står på PRO-listen til selgerne på Elkjøp.. De fleste virker også og være ganske enige med at D3100 er et lite hakk over A390.(correct me if i`m wrong).

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...