Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen gi en grunndig innføring i dette? Jeg vet ikke en dritt om dette.... (flau) dontgetit.gif

I Midtøsten er det veldig varmt. Og ikke så veldig mye ferskvann.

 

:)

 

Ellers er det fullt av rasshøl og idioter med hodet langt opp i egen ræv på begge sider. Det er også noen skikkelige grepa folk på begge sider. I tillegg er de fleste palestinere skikkelige greie folk. Og de fleste israelere er skikkelig greie folk.

 

Jeg gidder ikke å ta et lengre foredrag, men gir deg en vennlig advarsel: Ikke tro et kløyva ord fra noen som begynner å fordømme kun en side. Da bør du lukte ei lunte.

 

-

 

Drogin, i spørsmålet om rasisme kan jeg jo nevne at jeg snakket med en god del kristne og muslimske palestinere som ikke akkurat delte den analysen da jeg var i Israel, men folk oppfatter samfunnene sine annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen gi en grunndig innføring i dette? Jeg vet ikke en dritt om dette.... (flau) dontgetit.gif

 

Det er nesten umulig å forstå hele konflikten, har vært på et to dagers kurs om temaet, og føler av og til at jeg ikke kan en døyt om temaet. Jeg vil foreslå at du leser på wikipedia og snl(en syssel for resten av sommeren). Etterpå kan du se filmen Gazas tårer, lese Morgen i Jenin og Øyne i Gaza som jeg mener er veldig sterke skildringer fra troverdige kilder. Mange vil sikkert være uenige med meg og mene at dette er vridd for å tjene palestinernes sak, men hvis du har lest litt om konflikten på forhånd og antagelig gjort deg opp en mening, tror jeg du bare vil ha nytte av det^^

Lenke til kommentar

Kan noen gi en grunndig innføring i dette? Jeg vet ikke en dritt om dette.... (flau) dontgetit.gif

 

Det er nesten umulig å forstå hele konflikten, har vært på et to dagers kurs om temaet, og føler av og til at jeg ikke kan en døyt om temaet. Jeg vil foreslå at du leser på wikipedia og snl(en syssel for resten av sommeren). Etterpå kan du se filmen Gazas tårer, lese Morgen i Jenin og Øyne i Gaza som jeg mener er veldig sterke skildringer fra troverdige kilder. Mange vil sikkert være uenige med meg og mene at dette er vridd for å tjene palestinernes sak, men hvis du har lest litt om konflikten på forhånd og antagelig gjort deg opp en mening, tror jeg du bare vil ha nytte av det^^

 

Gazas tårer er klippet og manipulert, det er ren propaganda. Hva med å foreslå noe som ikke er laget for Kåre Nazi-Rød?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gazas tårer er klippet og manipulert, det er ren propaganda. Hva med å foreslå noe som ikke er laget for Kåre Nazi-Rød?

Nå har jeg kanskje ikke fulgt nok med, men hva mer er klippet og manipulert i Gazas tårer enn ett eller annet med et fly som egentlig ikke deltok i angrepet mot Gaza? Som sagt, jeg har ikke fulgt med (har uansett en sunn skespsis til filmen grunnet avsender)?

 

Dersom man først skal finne en partisk kilde bør man heller fokusere på skikkelige journalistiske arbeider. Nederlaget av Odd Karstein Tveit er en god bok, dominert av Tveits politiske ståsted, men fortsatt stappfull av god og korrekt faktainformasjon så lenge man ser forbi den politiske polemikken. Boken omhandler invasjonen av Libanon i 1982.

 

Et annet solid journalistisk arbeid er John Pilgers Palestine is still the issue, men igjen, det er et partisk arbeide fra en partisk journalist.

 

En annen svært dyktig partisk journalist er Robert Fisk. Bodd i Midtøsten i en mannsalder og vet nok mer om Midtøsten enn de aller fleste.

 

Hva prøver jeg å si? At om man først skal gå for partiske filmer (og bøker) om tematikken, gå for de som virkelig holder en høy standard.

Lenke til kommentar

Kan noen gi en grunndig innføring i dette? Jeg vet ikke en dritt om dette.... (flau) dontgetit.gif

 

Konflikten der nede er veldig enkel!

 

Ifølge Islam kan ikke Israel eksistere på sikt, siden Israel er innenfor det Koranen beskriver som Islams hus, noe som er i sterk strid mot den islamske lære og tro! Det er derfor den islamske araberverden mer eller mindre hele tiden har søkt konflikter med Israel, derhav utallige kriger! Også i palestiner-arabernes grunnlov skal enn ikke lete lenge før enn finner ting som peker på at jødestaten Israel må utslettes og hele Jerusalem må komme under islamsk styre og makt.

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Konflikten der nede er veldig enkel!

 

Ikke uenig.

 

Ifølge Islam kan ikke Israel eksistere på sikt, siden Israel er innenfor det Koranen beskriver som Islams hus, noe som er i sterk strid mot den islamske lære og tro! Det er derfor den islamske araberverden mer eller mindre hele tiden har søkt konflikter med Israel, derhav utallige kriger! Også i palestiner-arabernes grunnlov skal enn ikke lete lenge før enn finner ting som peker på at jødestaten Israel må utslettes og hele Jerusalem må komme under islamsk styre og makt.

 

Jeg venter spent.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Konflikten der nede er veldig enkel!

 

Ifølge Islam kan ikke Israel eksistere på sikt, siden Israel er innenfor det Koranen beskriver som Islams hus, noe som er i sterk strid mot den islamske lære og tro! Det er derfor den islamske araberverden mer eller mindre hele tiden har søkt konflikter med Israel, derhav utallige kriger! Også i palestiner-arabernes grunnlov skal enn ikke lete lenge før enn finner ting som peker på at jødestaten Israel må utslettes og hele Jerusalem må komme under islamsk styre og makt.

Så enkelt er det ikke.

Jeg er enig i at det er denne ideologien flere av Israels fiender har, deriblant Hamas.

 

Men jeg er uenig i at dette er noe som skyldes islam.

Du har f.eks formannen for Italian Muslim Assembly,Abdul Hadi Palazzi,

som mener at Koranen klart sier Israel er jødenes land, og han støtter en jødisk stat, så lenge den også vil garantere frihet for muslimer og kristne.

 

The Qur'an, chapter 17 (Al-Isra), verse 104:

“ And thereafter We [Allah] said to the Children of Israel: 'Dwell securely in the Promised Land. And when the last warning will come to pass, we will gather you together in a mingled crowd

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Det er vel det religiøs historiefortelling sier, ja. Genetikk, derimot, sier at kristne og muslimske palestinere er genetisk identiske med de jødene som har bebodd området så lenge man vet. Med andre ord er de "ulovlige inntrengerne" konverterte jøder.

 

:)

Wikipedia sier noe annet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_people#DNA_and_genetic_studies

 

 

A study found that the Palestinians, like Jordanians, Syrians, Iraqis, and Bedouins have what appears to be substantial gene flow from sub-Saharan Africa, amounting to 10-15% of lineages within the past three millennia.[104]

 

Det du tenker på er nok denne(har satt det jeg mener er viktig informasjon du utelater i fet skrift):

One DNA study by geneticist Ariella Oppenheim concluded that genetic evidence coincides with historical accounts that at least part of the Arab Israeli and Palestinian population is mainly descended from local Christians and Jews "who had converted [to Islam] after the Islamic conquest in the seventh century A.D."[110][111][112] These Christian and Jewish converts are believed to be descended from a "core population that had lived in the area for several centuries, some even since prehistorical times."[113] The study also discovered significant genetic mixing between these converts and incoming Arab tribes during the first millennium AD.[110]

 

A follow-up study by Oppenheim found that in addition to being closely related to Israeli and Palestinian Arab populations, Jews are even more closely related to the peoples living in the north of the Fertile Crescent, such as the Kurds.[114]

Given the influx of Arabs to the area that reached climax with the Muslim conquest of the Levant in the 7th century AD, the researchers concluded that this disparity was likely the result of genetic mixing between the Palestinian population's Christian and Jewish ancestors and these later Arab settlers

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Det er vel det religiøs historiefortelling sier, ja. Genetikk, derimot, sier at kristne og muslimske palestinere er genetisk identiske med de jødene som har bebodd området så lenge man vet. Med andre ord er de "ulovlige inntrengerne" konverterte jøder.

 

:)

 

Det aller fleste jøder i Israel har ikke bodd der siden dem ble jaget ut av romerne for 2000 år siden, som en annen bruker litt ovenfor her var inne på. Det er altså ikke så lenge siden disse jødene begynte å returnere til sitt rette hjemland, fra over alt i verden.

Lenke til kommentar

Det er vel det religiøs historiefortelling sier, ja. Genetikk, derimot, sier at kristne og muslimske palestinere er genetisk identiske med de jødene som har bebodd området så lenge man vet. Med andre ord er de "ulovlige inntrengerne" konverterte jøder.

 

:)

 

Det aller fleste jøder i Israel har ikke bodd der siden dem ble jaget ut av romerne for 2000 år siden, som en annen bruker litt ovenfor her var inne på. Det er altså ikke så lenge siden disse jødene begynte å returnere til sitt rette hjemland, fra over alt i verden.

 

Om det skulle være et argument, så har vel strengt tatt ikke jøder noen rett til området heller. Med tanke om man skulle orke å lese deres kampskrift,GT.

 

Dessuten, så slår det argumentet tilbake mht de palestinske flyktningene, som beviselig med dagens dokumenter og historiske bevis bodde i det som idag er staten Israel.

 

Til syvende og sist må en da altså argumentere ut ifra bibelske argumenter om at jøder har noen større rett til land enn andre. Og det er jo en intressant diskusjon forsåvidt.

Lenke til kommentar

Argumentet var myntet på hva Simon Aldra sa, og ikke hvem som har rett til landet eller ei. Du skjønner jøder som flyktet til europa osv, har tvilsomt knullet arabere der! Nå er det uansett ikke noen stor hemmeliget at jøder og arabere er halvbrødre, da dem hadde samme stamfar.

 

Implisitt i ditt bruk av ordet "hjemland" så er det vel rimelig klart hva du mener om saken.

Så skal jeg heller la din bruk av bibelargument i dette svaret ligge.

 

(edit: "rette hjemland" var den korrekte termen.)

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Gener betyr veldig lite for meg i forhold til hvem som skal få bo her eller der.

Grunnen til at jeg dro frem genforskningssiden på wikipedia var å gi et mer riktig bilde av hva Simon Aldra sa om temaet.

 

Og forskningen gir SA rimelig rett. Selv om ordet "identisk" er vel bastant.

Det bør forsåvidt ikke være noen overraskelse om man har tatt seg en nargila sammen med ymse etnisiteter "down there".

Lenke til kommentar

Det er det jeg sa.

Han har ikke direkte feil, da jøder og palestinere har en del likheter.

 

Men at de er identiske er ikke sant, da jøder f.eks er mer like kurdere enn palestinere,

mens palestinerne har langt mer felles med araberne fra den saudi-arabiske halvøy enn hva jøder har.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...