Gå til innhold

Ny i hjemmekinoverdenen!


Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny i hjemmekinoverdenen og begynner å merke at jeg har mye jeg skal lære og det er mye jeg vil lære. Problemet er bare hvor man skal starte.

 

Etter mange år er jeg omsider ferdig med studentperioden og det var på tide å skaffe seg skikkelig TV og ditto skikkelig lyd.

TV'en er allerede innkjøpt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=608730

 

Valget falt på 3D-kompatibilitet fordi jeg vet jeg ville angre og bli usikker hvis jeg ikke gikk for det. Etter å ha lest tester i øst og vest, ble jeg trygg nok på at TVen er godkjent.

 

Det som gjenstår er å skaffe Blu-ray-spiller og anlegg til stua. Og det er her jeg trenger tips og råd:

 

- oppsettet skal brukes til TV og filmer (Blu-ray/DVD og PC).

- anlegget trenger ikke være i toppsjiktet, bare det gir en lyd som jeg ikke kan irritere meg over.

- basseffekten må være såpass at jeg aldri føler den blir for flat (for meg er bassen halve opplevelsen i en actionfilm).

- surround er ikke det viktigste for meg, mest fordi stua ikke er veldig snill mtp. plassering av høyttalere. Et 2.1-anlegg fungerer sikkert bra nok.

- det skal kunne kobles praktisk opp mot hver komponent uten noe vissvass av noe slag.

- totalpris bør ikke overstige 7-8000.

 

Det er mine personlige kriterier. Så kommer spørsmålene:

 

- burde jeg gå for et ferdig hjemmekinoanlegg eller receiver + høyttalere og BR-spiller? Kom gjerne med tips :)

- hvordan bør alle komponentene kobles til hverandre for best mulig effekt?

 

 

 

Til syvende og sist er jeg egentlig ute etter tips til et hjemmekinoanlegg som passer mitt bruk, men all ekstrainformasjon er velkommen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke gå for et pakke-anlegg. Det vil du angre på.

 

Kjør digitalt mellom alle kildene du har(BR, TV/dekoder og PC), HDMI. De fleste A/V-receivere har i dag nok HDMI innganger til å dekke behovet ditt, men for fremtidig utvidelse ville eg valgt 5-6 innganger over 4 om du står ovenfor det valget.

 

HiFi-entusiaster foretrekker stereo-forsterkere fremfor hjemmekino-receivere dersom kun skal kjøre et stereooppsett. Eg derimot foretrekker et anlegg som kan brukes til flere ting, og deriblant surround, og da med minimum 5.1 oppsett(to fremme, to bak, senter og sub).

 

Konkret hva du bør kjøpe har eg ikke så veldig mange gode råd.

 

Her er mitt oppsett som eg har satt sammen i høst:

Receiver: Ny Onkyo TX-SR608 til kr 3498,-

Senter: Ny Jamo C606 til kr 999,-

Fronter: Brukt Jamo S875 til kr 1200,-

Sub: Ny Yamaha YST-FSW100 til kr 1498,-

Bak: Her brukte eg eksisterende høytalere fra et komplett anlegg eg hadde tidligere, står for tur til å byttes ut.

 

Eg er veldig fornøyd med resultatet mitt. Men det er ikke utenkelig at du ønsker deg større sub.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...