plex- Skrevet 7. juli 2003 Skrevet 7. juli 2003 Jeg skal kjøpe meg ny maskin og bruke noen av de gamle delene... en av de tingene jeg skal flytte over er mitt LSI22910 SCSI kort - dette er 64 bit og jeg har pr. idag brukt det i en 32bits slot. Noen som kjenner til noen 64 bits hovedkort som de tør anbefale? Vil jeg merke noe særlig ytelsesforskjell på på dette i forhold til 32 bits porten? Setter stor pris på alle kommentarer/ideer/råd.
tigerdyr Skrevet 7. juli 2003 Skrevet 7. juli 2003 Du vil ikke få større ydelse med mindre PCI bussen er flaskehals i dagens system og du har nok hurtige diske der tilsammen kan levere mere enn der er ledig båndbredde på PCI bussen idag. Jeg har akkurat sat opp en ny server til jobben med Intel's SE7501WV2 (SCSI version) hovedkort + Intel's SRCZCR RAID add-in kort og 6 SCSI 15000-rpm diske. PCI 32bit/33Mhz giver en båndbredde på 132 MB/sec og i mit tilfelde blir da PCI bussen flaskehals med så mange hurtige diske.
plex- Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Skrevet 7. juli 2003 Takker og bukker for svar. Skal selv bruke 72GB 15k disker, men tenkte å kun bruke det til OS da de støyer mer enn jeg liker.
ØysteinI Skrevet 7. juli 2003 Skrevet 7. juli 2003 Per idag, er det vel bare dual-kort som kommer med 64-bit PCI / PCI-X. Rimeligst vil da være dual AMD MP hovedkort ala MSI K7D Master-L, Asus A7M266-D osv. Ellers blir det eldre P3-kort, eller nyere P4 Xeon og Opteronhovedkort som har PCI-X. Som nevnt tidligere i tråden, vil du ikke merke noe forskjell med mindre PCI-bus'en er en flaske hals. Hvis du derimot begynner å nærme deg grensa for det vanlig PCI klarer, så vil nok et slikt hovedkort hjelpe betraktelig. På dual AMD hovedkort har hvert av 64-bit PCI-sporene "sin egen båndbredde" for seg selv, helt uavhengig av det 32-biterne har, eller evt andre 64-bit spor. Med et Asus A7M266-D kan du kjøre fullt trykk på begge de to 64-bit spora (533MB/s for 64-bit/66Mhz) samtidig som du makser den delte 32-biters bus'ens 133MB/s.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå