Gå til innhold

Studere i Australia - Erfaringer?


SML

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg går siste året på VGS, Studespesialiserende Påbygning, og begynner å bli relativt lei av Norge, derfor vil jeg studere i utlandet, og da gjerne Australia siden jeg elsker kulturen, naturen og alt annet ved Australia.

Har ikke fått søkt opp så mye informasjon om det enda, siden jeg skal ta et år i militæret før jeg skal studere, men er det noen som har noen erfaringer om hvordan det er å studere i Australia de vil dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange forskjellige organisasjoner i Norge som hjelper deg med veiledning for studier i utlandet. Jeg har holdt på å søke i Storbritannia og vet kun om hvordan du kan få hjelp til å finne noe der, men er rimelig sikker på at du finner noe om du bruker 20 minutter av din tid på litt googling.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

I fjor tok eg eit halvt år som study abroad student ved James cook university i Cairns. Det er utan tvel det beste halvåret eg har hatt i heile mitt liv, og eg bestemte meg for å søke meg inn på ein bachelorgrad. No held eg på med eit forkurs i matte, før eg kan begynne på ein bachelor of science med major i marinbiologi.

 

Eg rett og slett elsker kulturen og folka eg har blitt kjend med (aussies er generelt heilt sprø)

Universitetet er lite og bra, med rundt 4000 studentar meiner eg. Nokon av lærarane er i ein klasse for seg sjølv i forhald til kva eg var vand med heime. Personalet er hyggeleg og hjelpsomt, og dersom det har vore noko eg har lurt på eller har hatt problem med, så har eg fått hjelp og råd på flekken.

Dersom det er noko spesifikt du lurer på så skal eg svare deg som best eg kan. Forøvrig er det ingenting å tvele på: REIS! Eg garanterer deg at du aldri kjem til å angre! :thumbup:

 

Forøvrig fekk eg meget god hjelp med Study Outside Norway når eg skulle velge universitet og søke: http://sonor.no/

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei.

 

I fjor tok eg eit halvt år som study abroad student ved James cook university i Cairns. Det er utan tvel det beste halvåret eg har hatt i heile mitt liv, og eg bestemte meg for å søke meg inn på ein bachelorgrad. No held eg på med eit forkurs i matte, før eg kan begynne på ein bachelor of science med major i marinbiologi.

 

Eg rett og slett elsker kulturen og folka eg har blitt kjend med (aussies er generelt heilt sprø)

Universitetet er lite og bra, med rundt 4000 studentar meiner eg. Nokon av lærarane er i ein klasse for seg sjølv i forhald til kva eg var vand med heime. Personalet er hyggeleg og hjelpsomt, og dersom det har vore noko eg har lurt på eller har hatt problem med, så har eg fått hjelp og råd på flekken.

Dersom det er noko spesifikt du lurer på så skal eg svare deg som best eg kan. Forøvrig er det ingenting å tvele på: REIS! Eg garanterer deg at du aldri kjem til å angre! :thumbup:

 

Forøvrig fekk eg meget god hjelp med Study Outside Norway når eg skulle velge universitet og søke: http://sonor.no/

 

 

 

Hei, jeg er også veldig interessert i å ta en bachelor i Australia neste år, men jeg har litt problemer med å søke opp informasjon og få svar på spørsmålene mine, så forhåpenltigvis kan du være til hjelp siden du har erfaring.

 

 

Okay, så studie jeg skal ta har en semester avgift på ca 9000 AUS - ca 50 000 kr og når man har blitt godtatt og fått studieplass man betale semester avgiften med en gang. Problemet er at lånekassen betaler studiepenger hvert semester som er antageligvis Aug/ og Jan. Men når begynner semester i Australia? Også i Aug/Jan? Jeg er veldig forvirret!

 

Spørsmålet er kanskje litt uklar, så bare spør.

 

På forhånd, takk! :D

Lenke til kommentar

Hei

 

Eg meiner at lånekassen betaler ut pengar først til studentar i f.eks Australia. Men det stemmer ganske riktig med oppstart i januar/februar og seint i juli/tidleg august. Men semsteret blir omvendt, så vårsemesteret her starter når det er haust heime, og den lange sommarferien får du altså rundt juletider.

 

Det at du må betale semesteret med ein gong høyrest ukjent ut for meg. Kankje det er annleis praksis ved universitetet du har søkt på. Sensus dato ved jcu var kanskje tre veker ut i semesteret, og eg søkte om en liten betalingsutsettjelse som eg fekk innvilga utan mykje om og men.

Kva slags unversitet har du søkt deg til?

 

Håper eg ikkje har komt med eit forvirrande svar tilbake :D

Om du har fleire spørsmål, så er det berre å kome med dei.

Lenke til kommentar

Hei

 

Eg meiner at lånekassen betaler ut pengar først til studentar i f.eks Australia. Men det stemmer ganske riktig med oppstart i januar/februar og seint i juli/tidleg august. Men semsteret blir omvendt, så vårsemesteret her starter når det er haust heime, og den lange sommarferien får du altså rundt juletider.

 

Det at du må betale semesteret med ein gong høyrest ukjent ut for meg. Kankje det er annleis praksis ved universitetet du har søkt på. Sensus dato ved jcu var kanskje tre veker ut i semesteret, og eg søkte om en liten betalingsutsettjelse som eg fekk innvilga utan mykje om og men.

Kva slags unversitet har du søkt deg til?

 

Håper eg ikkje har komt med eit forvirrande svar tilbake :D

Om du har fleire spørsmål, så er det berre å kome med dei.

 

 

Hei og tuuuuusen takk for svaret!

 

Jeg har faktisk tenkt å studere Journalistikk og International relations ved University of Queensland eller Sunshine coast. Jeg skal sende av søknaden min i februar/mars, så jeg vil helst vite om det er mulig for meg å dra før jeg begynner å planlegge :)

 

Du svarte godt på spørsmålet mitt; det betyr vel at jeg kan betale pengene innen 25 Mars for f.eks. University of sunshine coast. Jeg trodde at man måtte betale før man begynte å studere ved universitet! Jeg var bare litt bekymret for at jeg må betale pengene fra egen lomme for å så bli kompensert av lånekassen. (Slikt er det jo for de som tar utveksling på VGS..)

 

Et siste spørsmål; La oss si at jeg har søkt for begynne å studere i Jan 2013 - første semester, betaler lånekassen pengene fra høsten (aug) 2012?

 

Det hørtes så spennende ut å få sjansen til å dra til Australia, og jeg gleder meg veldig. Tak for hjelpen!

Lenke til kommentar

 

 

Hei og tuuuuusen takk for svaret!

 

Jeg har faktisk tenkt å studere Journalistikk og International relations ved University of Queensland eller Sunshine coast. Jeg skal sende av søknaden min i februar/mars, så jeg vil helst vite om det er mulig for meg å dra før jeg begynner å planlegge :)

 

Du svarte godt på spørsmålet mitt; det betyr vel at jeg kan betale pengene innen 25 Mars for f.eks. University of sunshine coast. Jeg trodde at man måtte betale før man begynte å studere ved universitet! Jeg var bare litt bekymret for at jeg må betale pengene fra egen lomme for å så bli kompensert av lånekassen. (Slikt er det jo for de som tar utveksling på VGS..)

 

Et siste spørsmål; La oss si at jeg har søkt for begynne å studere i Jan 2013 - første semester, betaler lånekassen pengene fra høsten (aug) 2012?

 

Det hørtes så spennende ut å få sjansen til å dra til Australia, og jeg gleder meg veldig. Tak for hjelpen!

 

Eg har endt opp med å måtte ta eit par lån som eg sidan har betalt tilbake med pengane frå lånekassen. Eg har hatt litt styr med å få tak på alle papira som dokumenterer skuleplassen. Reknar ikkje med at du får betalt fra hausten 2012 nei.

 

Kjapt spørsmål. Sjekka ut hvor mye semesteravgiften var for bachelor i bussines på University of Sunshine Coast. Den var på litt over 300k for 3 år. Hvordan har folk råd til det? Hvor mye av det er det lånekassen betaler?

 

Du klarer deg gjerne betre som utanlandsstudent enn innanlandsstudent. Maksimalt utbetalt frå lånekassen er rundt 112000 kroner per semester. Eg får maksimalt lån og stipend medan eg studerer her.

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...