Gå til innhold

[Løst] Hvilken router kan dele denne nettverkstilkoblingen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bor i studentbolig gjennom en studentskipnad. Jeg har en nettverkstilkobling i veggen som gir tilgang til internett, men jeg får kun dette til å fungere gjennom konfigurasjon i windows, og ikke gjennom min netgear wnr2000 router.

 

Dette er innstruksjonen som viser hvordan man skal gå frem i windows for å få internett opp å gå:

Konfigurasjon internettilkobling for windows 7

 

Er det noen som vet hvilken trådløse router jeg kan kjøpe for å få dette til å fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke router, det er på serverrommet, du trenger switch

 

Edit, tilnød slå av routing og bruke den som switch,

 

Men jeg ønsker f.eks å koble opp playstation 3 på nettverket, og på denne kan jeg jo ikke skrive inn brukernavn og passord slik at jeg får koblet meg opp mot internett?

 

Er det noen som vet hvordan jeg bør/kan gå frem for å få til en løsning som fungerer som en "standard internettilkobling gjennom routeren"? slik at jeg kan koble til enheter som Iphone, ps3 uten å måtte skrive inn brukernavn og passord?

Lenke til kommentar

Slå av DHCP (LAN) i WNR2k og koble nettverkskabel fra veggen i LAN på den.

Dette vil jo ikke fungere på f.eks PS3, da jeg er nødt til å følge DISSE instruksjonene i Windows 7 for og få det til og fungere på maskinen jeg sitter på nå? Jeg trenger altså verifisere meg med ett unikt brukernavn og passord jeg har fått tildelt.

Lenke til kommentar

Om du to nettverksutganger i pc-en kan du dele internett koblingen.

Microsoft skriver DETTE

 

Men på hjelp i Win7 skriver de også DETTE:

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Aktivere ICS

Slik aktiverer du ICS på vertsmaskinen:

 

Klikk for å åpne Nettverkstilkoblinger.

 

Høyreklikk tilkoblingen du vil dele, og velg deretter Egenskaper. Hvis du blir bedt om å oppgi et administratorpassord eller en bekreftelse, skriver du inn passordet eller gir bekreftelse.

 

Velg kategorien Deling, og merk deretter av for Tillat andre nettverksbrukere å koble seg til gjennom denne datamaskinens Internett-tilkobling.

 

Obs!

Kategorien Deling er ikke tilgjengelig hvis du bare har én nettverkstilkobling.

 

Du kan velge om du vil merke av for Tillat andre nettverksbrukere å kontrollere eller deaktivere den delte Internett-tilkoblingen.

 

Hvis du vil la andre nettverksbrukere bruke tjenester som kjører på ditt nettverk, klikker du Innstillinger og velger tjenestene du vil tillate.

 

Når du aktiverer ICS, får lokalnettets (LAN) tilkobling en ny statisk IP-adresse og konfigurasjon. Du må derfor konfigurere eventuelle TCP/IP-tilkoblinger mellom vertsmaskinen og de andre nettverksmaskinene på nytt.

 

Du kan teste nettverks- og Internett-tilkoblingen ved å prøve å dele filer mellom datamaskiner og sjekke at alle datamaskinene kan åpne et webområde.

 

Konfigurere TCP/IP

Hvis du skal bruke ICS, kontroller at LAN-tilkoblingen på alle nettverkets datamaskiner er konfigurert for å få IP-adresse automatisk. Slik gjør du dette:

 

Klikk for å åpne nettverkstilkoblinger.

 

Høyreklikk LAN-tilkoblingen og velg Egenskaper. Hvis du blir bedt om å oppgi et administratorpassord eller en bekreftelse, skriver du inn passordet eller gir bekreftelse.

 

Klikk Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) eller Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6), og velg deretter Egenskaper.

 

Klikk Motta IP-adresse automatisk eller Motta en IPv6-adresse automatisk og deretter OK.

 

Internett-alternativene på nettverkets datamaskiner må også være konfigurert for ICS. Hvis du vil ha mer informasjon, se Endre Internett-innstillinger for ICS (Deling av Internett-tilkobling).

 

Ikke bruk ICS på et nettverk med domenekontrollere, DNS-servere, gatewayer eller DHCP-servere. ICS kan heller ikke brukes på systemer som er konfigurert for statiske IP-adresser.

 

ICS- og VPN-tilkoblinger

Hvis du oppretter en VPN-tilkobling (virtuelt privat nettverk) på vertsmaskinen i et bedriftsnettverk, og deretter aktiverer ICS på den tilkoblingen, rutes all Internett-trafikk til bedriftsnettverket slik at alle datamaskinene på hjemmenettverket kan få tilgang til bedriftsnettverket. Hvis du ikke aktiverer ICS på VPN-tilkoblingen, får ingen andre datamaskiner tilgang til Internett eller bedriftsnettverket så lenge VPN-tilkoblingen er aktiv på vertsmaskinen.

 

ICS og ad hoc-nettverk

Hvis du deler Internett-tilkoblingen på et ad hoc-nettverk, deaktiveres ICS i følgende tilfeller:

 

Når du kobler fra ad hoc-nettverket.

 

Når du oppretter et ad hoc-nettverk uten å koble fra ad hoc-nettverket som du aktiverte ICS for.

 

Når du logger av og deretter logger deg på igjen (uten å koble fra ad hoc-nettverket).

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

Er det noen som vet om dette vil fungere for DENNE tilkoblingen?

Lenke til kommentar

Jeg fant denne løsningen på et annet forum :) Takk uansett!

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

kjære alle sammen!

Først: TUSEN TAKK for at dere hjelper meg. Vil aldri kunne kommet noe sted alene!

så:

JJJAAAAAAAAHH!!!!!!

På nett som bare FY!

 

Og jeg tror rett og slett jeg har funnet feilkilden:

jeg hadde ikke endret ip-adressen i DNS-en! Og denne skal jo være routerens IP-adresse.

Jeg trodde ikke denne trengte å endres fra DHCP/ikke DHCP... Nå står den på 192.168.0.1, og der forblir den

 

Sorry hvis jeg har sløst med tiden deres!

 

Og for å dobbeltsjekke nå, at jeg ikke påvirker USIT nettet nå:

Jeg HAR:

-MAC-filtrering

-WPA-kryptering

-skjult SSID

-deaktivert DHCP-serveren

-koblet routeren til en swich, som er koblet til veggen, for å løse 802.1x-problematikken: http://www.usit.uio.no/it/studentbynett/maskiner.html

 

Dette til sammen skal da IKKE skade nettverket jeg er på ! (?)

 

igjen, Takk alle sammen! ( spesielt superswede )

 

EDIT:

Jeg fikk en PM med etterlysning av hva som egentlig funket... Jeg tok meg tid til å svare skikkelig, og tenkte at jeg like gjerne kunne dele det med andre som søkte på dette, men ikke kom helt helskinnet ut av det.

Creds til de som allerede egentlig har skrevet spesifisering av dette, og som jeg tar med i denne oppsummeringen.

PM-svar følger:

 

OPPSUMMERING AV HVA DrummerBummeR HAR GJORT FOR Å FÅ TRÅDLØST NETT PÅ BJØLSEN:

 

Logg deg inn på routeren (min hadde standard IPnummer 192.168.0.1, og det har vel ant. din også) og sett opp instillingene slik som superswede skrev i starten av tråden:

- La routeren MOTTA IP automatisk fra "Internett"(det er dette som kalles DHCP)

- Men SKRU AV den såkalte DHCP-serveren i "Lokalnettverket"(at routeren deler ut IP automatisk)

- DNS adressene skal komme automatisk, så la det være

- sikre nettverket med WAN Personal/WAN-PSK eller liknende

- skjul SSID'en (slik at den ikke dukker opp under "tilgjengelige nettverk" når hvemsomhelst skanner området), og endre navnet til noe du velger selv

- legg inn MAC-adressene til de forskjellige trådløse enhetene som skal være på nettet under MAC-filtrering, og skru det PÅ. Husk BÅDE trådløs- og ethernet-kortet på den PCen du konfigurerer fra, slik at du unngår å plutselig ikke komme på nett når du er koblet til routeren via kabel. iPhone's MAC-adresse ligger under Innst > Gen > Om > "WiFi adresse eller noe sånt"

 

Routeren skal nå ideelt være gudd tu gåo

 

Rekkefølgen på "kabelsløyfen" er

1: Koble swich til veggen

2: Koble trådløs router OG PC til swich

3: Godkjenn økten med PCen (brukernavn og passord)

4: Nå skal PC være på nett igjennom swichen, og både routeren og PCen skal få sitt IPnummer, DNS osv automatisk

5: Koble fra kabel og logg PC på det trådløse nettverket igjennom "annen tilkobling..." hvor du skriver inn navnet du anga, og valgt sikkerhet og passord

6: Sørg for at PC kobler til med manuell/statisk IPadresse, og at denne er identisk til det routeren er satt til på Lokalnettverket +1. Dette er det kjipeste punktet....

EKSEMPEL fra hvordan mitt oppsett er:

 

ROUTER:

MAC Address : Klonet fra min PC

IP Address : 192.168.0.1

Subnet Mask : 255.255.255.0

DHCP Server : Disabled

 

PC 1s trådløse innstillinger:

IP Address : 192.168.0.2

Subnet Mask : 255.255.255.0

DNS: 192.168.0.1

Ruter/Gateway:192.168.0.1

 

Iphones trådløse innstillinger:

IP Address : 192.168.0.3

Subnet Mask : 255.255.255.0

DNS: 192.168.0.1

Ruter/Gateway:192.168.0.1

 

and so on... Og da skal det være fryd og gammen

 

Si ifra hvis det ikke funker, og i så fall HVOR/HVA/NÅR det ikke funker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...