Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC, CPU vifte som alltid er på 100%


Anbefalte innlegg

God kveld!

 

Kjøpte og satt sammen en ny pc her om dagen, og jeg har fått et par problemer :p

 

- CPU vifta går alltid på 100% og det bråker en del, og jeg får ikke stilt den ned.

 

- Jeg har også innstallert 8 gb ram, men det viser bare 4 gb i bios og windows. Jeg har x64 versjonen av Windows 7.

 

- Jeg har koblet en SSD med en sata 6Gbits kabel, og tror jeg har den i rett inngang og, men når jeg starter pcen kommer harddisk navnet opp, og det står at den er 3Gbits. Har jeg koblet den feil, eller er det harddisken som er sånn?

 

 

Hovudkortet

 

RAM x 2

 

CPU Kjøler

 

SSD

 

 

Takker for all hjelp! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk BIOS for automatisk styring av CPU-vifte.

 

Yep - det er der du bør sjekke først.

 

Og anngående SSDen så bruker den S-ATA2 standard, så selv om du evt. kobler den med både en kabel og hovedkort som takler S-ATA3 så vil den naturligvis ikke bruke det. SSDen har ikke nok hastighet til å bli begrenset av S-ATA2's maks-mastighet uansett så det ville uansett ikke betydd noe. mer båndbredde som du unasett ikke kan fylle opp gir ingen økt ytelse.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Slenger meg på her (Andrè er naboen min).

Vi prøvde å stille viften i bios. Stilte ned hastigheten i manuell modus. Prøvde automodus og satte på innstillingen "silent mode". Ingenting hjalp...

 

Uansett er det jo litt rart at CPUviften går på 100%?

 

Har vi satt den i feil tilkobling kanskje? Det er jo 4 pinner på hovedkortet, mens pluggen til viften har bare 3 pinner...

Lenke til kommentar

Det skal være en egen kobling med riktig antall pinner på hovedkortet. Altså for cpu-vifte. De andre er for kabinettvifter. Det er det i hvert fall på mitt p7p55-hk.

 

Får du til å sette 3-pinskontakten et hakk bort? Altså at den står på pin 1-2-3 eller 2-3-4 på hk? Kan utgjøre forskjellen..

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Den der skjønte jeg ikke Ivan, prøver du å si at det CPUvifta går på 100% uansett (med mindre man justerer den sjøl)?

 

Nei jeg vet, fårståelig jeg leste litt feil i første post. :)

 

Men som jeg egentlig ville si var att jeg tviler sterkt på man kan justere cpu viften.

Dette er "stock" innbygget i bios å systemet for di fleste hovedkort.

Endret av Ivan83
Lenke til kommentar

- CPU vifta går alltid på 100% og det bråker en del, og jeg får ikke stilt den ned.

1) Sjekk at CPU-viftekabelen er satt i riktig plugg på hovedkortet. Det er i alt 4 vifte-plugger der, og 3 av dem er ikke riktig plugg.

 

2) Gå inn i BIOS, velg Monitor, og scroll litt nedover. Der skal du se hva viftehastigheten er nå, og du skal ha mulighet til å slå BIOS-styring av viften av/på (CPU Q-fan Control), og hva slags "profil" den skal bruke i så fall (CPU Fan Profile). Velg [standard].

 

Hvis viftestyringen ikke er slått på, så vil viftehastigheten avhenge av hvor mye strøm som viftemotoren trekker. Dette er igjen bestemt av tilført spenning og motorens indre motstand + "back EMF". Hvis spenningen ikke er regulert av BIOS, så er den antageligvis 12V og det betyr at viften går så fort som den kan. (Hastigheten reguleres ned ved å redusere spenningen - i hvert fall hvis vi snakker om vifter med 3-pins tilkobling.)

Lenke til kommentar

Du får søke litt på nettet om ramproblemer og Asus kortet du har.Har tenkt å kjøpe det samme selv og lest litt rundt og det er mange som har trøbbel med Asus og rammen.Det gjelder vist mye en spesiell ramtype fra corsair som ikke går bra og en del andre ting.1600mz ram som bare vil kjøre på 1333mz osv.Burde vært en egen tråd om ramproblemer på dette kortet for lenge siden.Tror dette er et meget bra hovedkort og nye bios updater vil fikse mye men det er svært viktig å velge riktige rambrikker til dette kortet.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1291085

et lignende problem.

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Sjekk med hovedkort produsentens QVL eller på godt norsk Kvalifisert Leverandør Liste før man kjøper Ram så slipper man en del slike problemer.

 

 

Ellers risikerer man å bli sittende med tommelen i ræva pga inkompabilitet mellom komponenter.

 

Er du heldig er det mulig det vil komme en BIOS oppdateringsom fikser problemet eller kanskje ikke.

 

I verste tilfelle må du kjøpe RAM som passer, dvs penger ut vinduet for RAM som ikke passer.

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Problemet med CPU vifta var at jeg hadde glemt å koble motstandsledninger i serie med viften.

 

Jeg kan fortsatt benytte meg av angrefrisen tror jeg, noen som kunne funnet RAM som passet til hovudkortet? Jeg valgte HK, RAM og prosessor ut i fra Black Refinery ja :)

 

..Motstandsledninger i serie med viften? Lyst til å forklare dette til en noob? :p

 

Jeg leser andre steder at en oppdatering av biosen skal fikse minneproblemene. Siste oppdateringen kom 27 januar. Har ikke rukket å steste dette hjemme enda.

 

Blir jo uansett spennende å høre hva som skjer med hovedkortet (med tanke på Intels fabrikasjons/designfeil). Foreløpig setter jeg det jeg har på 6gb portene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...