Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

problem med opel vectra 2,0DTI 01 mod


heidu123

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Opel Vectra B 2.0 DTI 2001 mod.

Motorlampen lyser i dasjbordet, og bilen går ikke som den skal. Får bare 3500 RPM når motorlampen lyser. Av og til går motorlampen av og da går bilen som den skal.

Har hatt bilen inne på diagnosetest to ganger og da har det gitt utslag på EGR-ventilen begge gangene.

Har hatt ute EGR-ventilen og renset den, og har hatt oppe alle rør/slanger og det er ikke noe dritt/koks i de, problemet er fortsatt der :-(

 

Er det noen som vet noe om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har en Opel Vectra B 2.0 DTI 2001 mod.

Motorlampen lyser i dasjbordet, og bilen går ikke som den skal. Får bare 3500 RPM når motorlampen lyser. Av og til går motorlampen av og da går bilen som den skal.

Har hatt bilen inne på diagnosetest to ganger og da har det gitt utslag på EGR-ventilen begge gangene.

Har hatt ute EGR-ventilen og renset den, og har hatt oppe alle rør/slanger og det er ikke noe dritt/koks i de, problemet er fortsatt der :-(

 

Er det noen som vet noe om hva det kan være?

 

Hei!

Har hatt samme probleme med min bil. Da var det ein membran som var gåen. Den ligger høgre sida for egr ventilen. Den var sprukken og når du fikk trykk på den kobla nødprogrammet inn. Ellers so er det å sjekke alt som går på vakum der.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

 

Hei!

Har en Opel Vectra B 2.0 DTI 2001 mod.

Motorlampen lyser i dasjbordet, og bilen går ikke som den skal. Får bare 3500 RPM når motorlampen lyser. Av og til går motorlampen av og da går bilen som den skal.

Har hatt bilen inne på diagnosetest to ganger og da har det gitt utslag på EGR-ventilen begge gangene.

Har hatt ute EGR-ventilen og renset den, og har hatt oppe alle rør/slanger og det er ikke noe dritt/koks i de, problemet er fortsatt der :-(

 

Er det noen som vet noe om hva det kan være?

Hei!

Har hatt samme probleme med min bil. Da var det ein membran som var gåen. Den ligger høgre sida for egr ventilen. Den var sprukken og når du fikk trykk på den kobla nødprogrammet inn. Ellers so er det å sjekke alt som går på vakum der.

 

Hvem membran er dette? Jeg ser det er en svat boks, går en kontakt inn på denne, sitter på høyre side av egr ventil. Jeg har samme problem på min Vectra 2.0 dti... har hatt ut egr ventil og hele innsuget... gjort dette reint. Men problemet er der fortsatt :(

Lenke til kommentar

Få lest av feilkoden. Det kan være utallige grunner til bilen går i nødmodus. Sannsynligvis er det noe tull med vakuum-systemet for EGR, turbo, omluftsspjeld, og eventuelt induksjonsspjellet hvis den har det. Alle disse komponentene er styrt av solenoid-brytere (svarte bokser med vakkumslanger tilkoblet) og disse er svært upålitetlig. Dyre er de også.

 

Dette vakuumsystemet er en helt latterlig patent. Det er så mye tull med det og man kan lete seg ihjel etter feilen. Det beste er derfor å få lest ut feilkoden med et diagnose-apparat som er egnet for Opel. Grunnen til det er at flere av feilkodene har samme nummer, men ulik beskrivelse. Derfor holder det ikke å bare få ut selve feilkoden siden den kan bety flere ulike ting som ikke har noe sammenheng med hverandre.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I din bil sitter det samme motor som i min forrige bil, og jeg hadde også feil på EGR ventil. Rens av den hjalp heller ikke. Så jeg tok av intercooler (ikke sikkert du har det på din motor), slanger og alt som ellers har med turbo å gjøre. Disse motorene slipper oljedamp fra topplokket inn i turboen for å smøre, og hvis du kjører mye kaldstart og / eller gammel og dårlig olje kokser det seg overalt. Brukte sikkert en flaske med WD40 på ventilen, og brukte bensin til å rense ut koks av alle slanger og deler. 

 

Den går nok i nødmodus som du sier, trolig pga feil eller ugjevnt turbotrykk

 

Edit : Sjekk også at det ikke er slark i lageret i turboen. 

Endret av Hèxacôres
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...