Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Korrupt bios eller feil på hardware?


Anbefalte innlegg

Hva skjer når man booter en pc der bios er korrupt, f.eks. etter en mislykket biosoppgradering? Vil den boote med svart skjerm uten at det skjer noe, eller vil den boote i en evigvarede sykel der den skrur seg av og på?

 

 

Tja, erfaringsmessig så kan begge ting skje.

Har du en stabil pc og oppgraderer bios og får en evigvarende syklus med restarter så kan det tyde på at oppgraderingen av biosen ikke fungerte som planlagt og du har fått en korrupt bios. Mange hovedkort har heldigvis en Bios failsafe som kan gjøre at du får fikset dette problemet helt avhengig av hk ditt.

 

Det mest vanlige som jeg har erfart dog er at skjermen kun blir svart eller man får en melding ved oppstart.

 

Problemet mitt er at jeg ikke får brukt den medfølgende gjennopprettingsdiscen. (se nedenfor)

 

 

Hvilken hardware er det du har en mislykket biosoppgradering på ?

 

Det er et ASUS P7H55-M PRO-kort. Jeg har en backup av biosen. Dessuten har ASUS noe de kaller crashfree der man bare putter inn discen som følger med hovedkortet, og booter, så skal den gjenopprette biosen, men det skjer ikke.

 

Jeg vet ikke hvorfor det ikke fungerer, men noe av problemet er at pcen bare skrur seg av og på i evigvarende sykel, og tror derfor ikke at crashfree rekker å starte. Får ingen output på skjerm av noe slag. Har prøvd å demontere og sette sammen, ta ut all overflødig hardware. Ingenting gir noe resultat. Er ganske kjørt egentlig.. Begynner å mistenke at det kan være noe annet enn biosen, f.eks. dårlig psu eller annen hw (kanskje i tillegg til biosen...) noen forslag?

 

 

 

 

 

EDIT: la til det egentlige problemet.

Endret av bjartiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis den er korupt så har du antagelig føkka biosen din

nå er det veldig mange hovedkort som har backup av biosen/ har 2 biosbrikker og lignende for å unngå slike problemer. Så i dag så er det som regel ganske idiotsikkert.

Men har hørt om folk som har sent inn hovedkort for å få byttet biosbrikken sin etter en mislykket biosflash, det koster selvfølgelig noen kroner, men har man et dyrt kort kan det være en mulighet.

Lenke til kommentar

Hva skjer når man booter en pc der bios er korrupt, f.eks. etter en mislykket biosoppgradering? Vil den boote med svart skjerm uten at det skjer noe, eller vil den boote i en evigvarede sykel der den skrur seg av og på?

 

Tja, erfaringsmessig så kan begge ting skje.

Har du en stabil pc og oppgraderer bios og får en evigvarende syklus med restarter så kan det tyde på at oppgraderingen av biosen ikke fungerte som planlagt og du har fått en korrupt bios. Mange hovedkort har heldigvis en Bios failsafe som kan gjøre at du får fikset dette problemet helt avhengig av hk ditt.

 

Det mest vanlige som jeg har erfart dog er at skjermen kun blir svart eller man får en melding ved oppstart.

Lenke til kommentar

Hva skjer når man booter en pc der bios er korrupt, f.eks. etter en mislykket biosoppgradering? Vil den boote med svart skjerm uten at det skjer noe, eller vil den boote i en evigvarede sykel der den skrur seg av og på?

 

 

 

Tja, erfaringsmessig så kan begge ting skje.

Har du en stabil pc og oppgraderer bios og får en evigvarende syklus med restarter så kan det tyde på at oppgraderingen av biosen ikke fungerte som planlagt og du har fått en korrupt bios. Mange hovedkort har heldigvis en Bios failsafe som kan gjøre at du får fikset dette problemet helt avhengig av hk ditt.

 

Det mest vanlige som jeg har erfart dog er at skjermen kun blir svart eller man får en melding ved oppstart.

 

Problemet mitt er at jeg ikke får brukt den medfølgende gjennopprettingsdiscen. (se nedenfor)

 

 

Hvilken hardware er det du har en mislykket biosoppgradering på ?

 

Det er et ASUS P7H55-M PRO-kort. Jeg har en backup av biosen. Dessuten har ASUS noe de kaller crashfree der man bare putter inn discen som følger med hovedkortet, og booter, så skal den gjenopprette biosen, men det skjer ikke.

 

Jeg vet ikke hvorfor det ikke fungerer, men noe av problemet er at pcen bare skrur seg av og på i evigvarende sykel, og tror derfor ikke at crashfree rekker å starte. Får ingen output på skjerm av noe slag. Har prøvd å demontere og sette sammen, ta ut all overflødig hardware. Ingenting gir noe resultat. Er ganske kjørt egentlig.. Begynner å mistenke at det kan være noe annet enn biosen, f.eks. dårlig psu eller annen hw (kanskje i tillegg til biosen...) noen forslag?

 

 

EDIT: skirveleif

Endret av asvela
Lenke til kommentar

Vel, crashfree bios virker kun om bootblocken faktisk ikke er skadet.

Er den skadet så vil nok ikke crashfree bios virke og recovery vil ikke virke feks med drivercd.

 

Hvordan flashet du biosen og virket maskina helt fint før du flashet ?

 

Ser at biosen din er i sokkel, kan du poste hva som står stemplet på den ?

Lenke til kommentar

Vel, crashfree bios virker kun om bootblocken faktisk ikke er skadet.

Er den skadet så vil nok ikke crashfree bios virke og recovery vil ikke virke feks med drivercd.

 

Hvordan flashet du biosen og virket maskina helt fint før du flashet ?

 

Ser at biosen din er i sokkel, kan du poste hva som står stemplet på den ?

 

Takker for svar! Har hatt problemer med skjermkortet (HD5770), så jeg bestemte meg for å oppgradere biosen til nyeste versjon (1604), det gjorde jeg med ASUS update i windows. Etter at den hadde flashet startet den helt ok, men etter innlogging i windows krasjet den. Derfor bestemte jeg meg for å rulle tilbake til den opprinnelige biosen (0401). Dette gjorde jeg fra den nye biosen med ASUS EZ Update eller noe sånt.

 

Hvor er denne stemplingen?

 

Husket du å resette cmos etter biosupdate ??

 

Jeg har både tatt ut cmos batteri og brukt jumperen..

Endret av bjartiz
Lenke til kommentar

Vel, hvis maskina virket helt fint før du valgte å flashe og du har testet med annen hardware så er det jo en stor mulighet for at du har fått en badflash.

 

Skulle du i verste fall ikke få maskina opp å gå kan jeg legge inn ny firmware for deg, har utstyr som støtter litt over 35000 forskjellige kretser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...