Gå til innhold

Skrive ny bok, trenger tilbakemelding på konsept.


  

6 stemmer

  1. 1. Vil konseptet kunne selge?



Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 19 - straks 20 år.

Jeg går i lære som elektrikker, har kjøpt meg hus og har bil, og ansvaret for en firmabil. Jeg har ikke alltid hatt det like bra med meg selv, og heller ikke alltid like bra med folk. Likevel har jeg også flere oppløftende episoder og en hel del tanker, erfaringer og følelser jeg gjerne vil dele for å føle meg bedre forstått og kanskje også få flere til å tenke som, eller i likhet med meg.

 

Spørsmålet mitt er, bør jeg skrive en bok med den hensikt å publisere den. Vil det i såfall være et marked for dette? Og kan dette være en metode å få kontakt med andre likesinnede, og verdifulle kilder til personlig vekst?

 

Edit: Har startet med et tusen ords første-utkast. Dersom noen ønsker å se hvordan jeg ser for meg skrivestilen, og evt. vil komme med noen tips.

Endret av AAsaboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Å være 19 og skulle skrive bok skal vise seg som en utfordring, langt fra like lett som når tankene spant oppe i hodet mitt, mens jeg leste de første få sidene fra en gammel sosiologi fagbok. Den første utfordringen jeg får er naturlig nok hva som skal skrives. Jeg kan ikke spesielt mye om et konkret tema. Heller ikke er jeg spesielt god til å forkynne kunnskap på en måte som fanger, og interesserer lesere. Da må jeg henvende meg til mine følelser, i første omgang kunne definere hvorfor jeg har lyst til å skrive en bok, for senere å bruke dette som en kilde til inspirasjon og motivasjon. For å skrive en hel bok, om noe så lite som mine tanker og følelser vil nok vise seg å være et stort prosjekt, med mye arbeid. Jeg lar det likevel stå til, og vil vise meg selv både tålmod og selvdisiplin, for å kunne både vise meg som sterk, og få stillet noe av min indre uro."

 

Vær vennlig og husk at dette er aller første utkast, som skal omformuleres og bygges opp igjen på flere vis for å bli den renskrevne teksten det en gang skal bli. Men dere får en idé om hva det dreier seg om, og derfor også en mulighet til å påvirke med deres meninger, og med tips som ønskes velkomne!

 

Takk for respons forresten :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De siste årene har det faktisk vært forsket endel på skriving som terapi. Det viser seg bl.a. at det å skrive om traumer virker positivt på den psykiske helsen. Det viktigste er ikke nødvendigvis at noen andre leser det du skriver, men prosessen det er å huske og beskrive traumene dine, så du trenger absolutt ikke å få dette publisert om målet ditt er å rydde opp i kaoset i ditt eget hode.

Lenke til kommentar

De siste årene har det faktisk vært forsket endel på skriving som terapi. Det viser seg bl.a. at det å skrive om traumer virker positivt på den psykiske helsen. Det viktigste er ikke nødvendigvis at noen andre leser det du skriver, men prosessen det er å huske og beskrive traumene dine, så du trenger absolutt ikke å få dette publisert om målet ditt er å rydde opp i kaoset i ditt eget hode.

Ganske enig her.

 

Var og besøkt to forfattere med skolen idag. Hvis jeg skjønte det riktig så var ingen av de særlig fan av terapeutisk skriving. Altså, de mente at det kan funke bra for deg og hjelpe deg igjennom ting osv. sånn som du sier. Men, det er ikke alt som er ment for å bli publisert. Det blir litt som de som har mistet en kompis av en kompis av en kompis og så går rundt å griner om dette i flere måneder. De ønsker nærmest at hele verden skal synes synd på dem.

 

Det som kan funke bra er jo hvis du klarer å skildre livs erfaringene og opplevelsene som du har gått igjennom . Da på ikke en "egoistisk" måte, men som kan få folk til å tenke over livet og kanskje kjenne seg igjen i hendelser du har opplevd (F.eks. Rune Belsvik - Arne bu).

 

Det er så klart lurt å lese en del bøker for å bli god til å skrive.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...