Gå til innhold

Norge gir fra seg folkedemokratiet


alfi

Anbefalte innlegg

Norge mister mer og mer av sin suverenitet og sett med mine øyne

vil det innebære at uansett hvilken politiske farge som sitter i regjering

vil det få liten innvirkning på de store og viktige besluttningene.

Regjeringen som før EØS avtalen var besluttende myndighet valgt av folket

er i dag å regne som ordre utøvere fra besluttningstakerne fra Brussel.

 

For å nevne et eksempel:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/110122/na-far-han-grunnlovs-trobbel

http://www.abcnyheter.no/nyheter/okonomi/101024/nytt-eu-organ-kan-fa-overnasjonal-makt-i-norge#kommentarer

 

For de som ikke greier å ta poenget så mener jeg at norge må kvitte seg med EØS avtalen

og tilbakeføre styringen til den regjeringen som er valgt av det norske folk.

Endret av alfi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir overproporsjonering fra din side. Vi er fremdeles, både i praksis og konstitusjonelt, suverene og autonome. EØS-avtalen er ikke mer enn en avtale, dvs. det er store begrensninger på hvor mye autoritet denne avtalen har. Vi har ikke gitt noe mer av vår autonomi enn det var nødvendig for å ivareta våre økonomiske interesser med en organisasjon som det meste av norsk eksport går til. EØS-avtalen har ikke påvirket verken parlamentarisme eller valgordninger i Norge, disse ordninger er de samme som før EØS-avtalen var undertegnet. Våre folkevalgte er fremdeles folkevalgte, dvs. det er vi folket som gjennom de eksisterende valgordninger sender dem til nasjonalforsamling med mandat til å representere oss.

 

Det er nok andre variabler som har innskrenket vår demokratiske deltakelse, og ikke EØS-avtalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den har autoritet nok til å utfordre grunnloven vår og jeg vil ikke

si at det er ubetydelig.

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/110118/hvor-ble-det-av-demokratiet

Sitat:

(En annen statsviter-professor, Øyvind Østerud, som blant annet ledet maktutredningen, advarte mot å se så ensidig på EØS-spørsmålet:

 

- Jeg mener som mange andre at EØS-avtalen er et demokratisk problem.)

 

Og jeg vil si at i teorien representeres vi av de folkevalgte.

Med det mener jeg at uansett hva politikerne eller det norske måtte mene så blir

saker overstyrt fra brussel hvis det ikke passer inn i deres folder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Å si at man ikke ønsker å være en del av EØS hvorav 80% av vår eksportvare er plassert i EU området blir å skyte seg selv i foten. Går vi ut tør jeg ikke å tenke på hvor mange milliarder Norge vil tape på skatteinntekter i regi av handel der masse jobbplasser kan bli avviklet.

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Altså, her er det mye som blandes sammen. Noe må oppklares:

1. At vi er med i EØS, men ikke i EU betyr at vi må underlegge oss direktiver, men har en vetorett.

2. Om vi melder oss inn i EU frasier vi oss vetoretten, men vi får en stemme i parlamentet tilsvarende vår befolkningsandel (altså = ingenting), men når noe blir vedtatt har vi ikke lenger noen vetorett.

3. Både EØS og EU innebærer å skyve makt FRA stortinget i Oslo TIL EU-parlamentet i Brüssel. Som enkeltpersoner får vi mindre å si over de som styrer over oss. Makta blir plassert lengre unna folket, og blir mindre gjennomsiktig, og mer styrt av europeiske strømninger.

4. Å melde seg ut av EØS betyr ikke at vi stopper handelen med EU og andre land/blokker, det betyr bare at vi ikke lenger lar oss styre av direktivene. EU og andre vil fortsatt være veldig interessert i vår eksport, enten det gjelder fisk, energi, eller andre produkter. Vi har også andre frihandelsavtaler som ble inngått før EØS, som vi kan lene oss på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Den har autoritet nok til å utfordre grunnloven vår og jeg vil ikke

si at det er ubetydelig.

 

Nei, den utfordrer ikke grunnloven fordi i følge avtalen har Norge vetorett. Du må skille med det faktum at Norge har vetorett, og det faktum at Norge ikke benytter seg av vetoretten. Dermed, og rent juridisk, er vi autonome i forhold til denne avtalen.

 

 

(En annen statsviter-professor, Øyvind Østerud, som blant annet ledet maktutredningen, advarte mot å se så ensidig på EØS-spørsmålet:

 

- Jeg mener som mange andre at EØS-avtalen er et demokratisk problem.)

 

Jeg vet godt hvem Østerud er, og jeg skulle gjerne se hva han begrunner sine påstander med. En ting er å si at avtalen er et demokratisk problem, en annen ting er å påpeke hvordan eksakt denne avtalen er mer udemokratisk enn andre avtaler som Norge har forpliktet seg til. At vi lider under demokratisk underskudd er jeg innforstått med, og enig, men jeg vil ikke påpeke denne avtalen som noe mer udemokratisk enn andre variabler.

 

 

Og jeg vil si at i teorien representeres vi av de folkevalgte.

Med det mener jeg at uansett hva politikerne eller det norske måtte mene så blir

saker overstyrt fra brussel hvis det ikke passer inn i deres folder.

 

Det har vi valgt selv, og ikke fordi vi rent juridisk er lammet av avtalen. Avtalen har veldig mange fordeler for Norge, og var en gunstig avtale for Norge den gangen den var undertegnet. Men vi har valgt en linje som tilsier at vi har vegringer mot om å benytte oss av de fordeler vi har forhandlet oss til.

 

I tillegg vil jeg nevne til de som påstår at vi bør få på plass en lignende avtale som Sveits: Sveits har særegen avtale som er blitt mye kritisert i EU, og EU-kommisjonen har påpekt at denne avtalen bør endres, samt at de ikke kommer til å vurdere lignende avtale med andre land. Rettere sagt Sveits har vært ekstremt heldig når de inngikk en slik avtale, som nå er utsatt for et enormt press fra både Kommisjonen og Parlamentet. Dermed er det urealistisk å tro at Norge kan inngå en lignende avtale.

Endret av statsviter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Den har autoritet nok til å utfordre grunnloven vår og jeg vil ikke

si at det er ubetydelig.

 

Nei, den utfordrer ikke grunnloven fordi i følge avtalen har Norge vetorett. Du må skille med det faktum at Norge har vetorett, og det faktum at Norge ikke benytter seg av vetoretten. Dermed, og rent juridisk, er vi autonome i forhold til denne avtalen.

 

 

(En annen statsviter-professor, Øyvind Østerud, som blant annet ledet maktutredningen, advarte mot å se så ensidig på EØS-spørsmålet:

 

- Jeg mener som mange andre at EØS-avtalen er et demokratisk problem.)

 

Jeg vet godt hvem Østerud er, og jeg skulle gjerne se hva han begrunner sine påstander med. En ting er å si at avtalen er et demokratisk problem, en annen ting er å påpeke hvordan eksakt denne avtalen er mer udemokratisk enn andre avtaler som Norge har forpliktet seg til. At vi lider under demokratisk underskudd er jeg innforstått med, og enig, men jeg vil ikke påpeke denne avtalen som noe mer udemokratisk enn andre variabler.

 

 

Og jeg vil si at i teorien representeres vi av de folkevalgte.

Med det mener jeg at uansett hva politikerne eller det norske måtte mene så blir

saker overstyrt fra brussel hvis det ikke passer inn i deres folder.

 

Det har vi valgt selv, og ikke fordi vi rent juridisk er lammet av avtalen. Avtalen har veldig mange fordeler for Norge, og var en gunstig avtale for Norge den gangen den var undertegnet. Men vi har valgt en linje som tilsier at vi har vegringer mot om å benytte oss av de fordeler vi har forhandlet oss til.

 

I tillegg vil jeg nevne til de som påstår at vi bør få på plass en lignende avtale som Sveits: Sveits har særegen avtale som er blitt mye kritisert i EU, og EU-kommisjonen har påpekt at denne avtalen bør endres, samt at de ikke kommer til å vurdere lignende avtale med andre land. Rettere sagt Sveits har vært ekstremt heldig når de inngikk en slik avtale, som nå er utsatt for et enormt press fra både Kommisjonen og Parlamentet. Dermed er det urealistisk å tro at Norge kan inngå en lignende avtale.

Det er klart at teoretisk og juridisk så har du sikkert et poeng.

Problemet er jo bare at i den "virkelige verden" altså rent praktisk så fremstår det for meg

som er en enkel mann at norske politikere i ledende posisjoner har gjort knefall for alt som kommer fra eu.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er forskjell på å ha en veto-rett og å praktisere den. Så lenge vi har så udugelige politikere som vi i dag har på stortinget(hvertfall når det kommer til EU), så vil Norge underlegge seg alt av direktiver.

 

EØS-avtalen strider også mot den norske grunnloven på flere punkter. Det er faktisk rart at norske fengsler ikke er fyllt opp med landsforrædere. Når det norske folket klart sa nei til EU i 1994, fant likevel politikerene på å skrive under på en avtale som gir EU makt i Norge - spesiellt med tanke på at norske politikere ikke tør å bruke vetoretten.

 

Norge kunne hatt mye å lære av måten Sveits styres på, noe som hvertfall ligner mer på et demokrati enn det vi har i Norge eller andre land i vesten for den del.

 

Det virker som at alle norske medier er kjøpt og styrt av EU-tilhengere da kritikken mot EØS-avtalen og Schengen-traktaten er stort sett er helt fraværende. Abc-nyheter er vel eneste unntaket.

 

Norges handel med EU forsvinner ikke om EØS-avtalen avsluttes.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/100211/eu-vil-ikke-stoppe-handelen-om-eos-gar-i-grava

Endret av AHP3475
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gitt fra seg folkedemokratiet ja. Er dette nødvendigvis negativt? Om det sitter en tulling og styrer oss fra Brussel eller fra Oslo er for meg likegyldig. Tviler på at det er noe stor forskjell i kompetansenivå uansett.

 

Norge burde uansett satse mer utenfor Europa. Mer eksport til de nye store markedene? Kina og Brasil med andre ord. Men når man driver og spytter kinesiske myndigheter i tryner med tvilsomme fredspriser(ikke politisk motivert i det hele tatt, neida!), ja da gjør man det ikke så lett for seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...