Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Budregler ved kjøp av bolig


lie

Anbefalte innlegg

Hepp.

 

Etter å googlet sider opp og ned, får jeg aldri ordentlig forklaring på hvordan budreglene på kjøp av bolig gjelder.

 

Saken er:

Har vært på visning av en bolig tidlig januar.

Fikk lyst på den, men måtte vente av økonomiske årsaker.

Det var nå i boks, og skulle legge inn bud på aktuelle bolig.

Det gikk selvfølgelig ikke, fordi samme dag ble det bestemt at det skulle være ny visning søndag, samme uke. Fikk da beskjed om at jeg fikk lagt inn bud, men budet ville ikke bli offentliggjort før første mandag etter visning.

La da inn budet, (litt risky, men eget valg), med frist til mandag kl 12:00 etter visning.

 

Hva kan skje:

- Budet kan bli godtatt, kommer ingen andre bud inn før mandag kl 12:00, og vi får boligen.

- Motbud/høyere bud kommer inn før kl 12:00.

 

Det jeg lurer på, hvor lenge kan det nye budet stå gyldig etter reglene?

Kan jeg legge inn bud over den, og hvor lang akseptfrist har en da? Gjelder mandag kl 12:00 fortsatt? Eller må jeg vente helt til tirsdag kl 12:00 igjen? Blir da evt budrunde over flere dager, og må glemme muligheter til å by på evt andre boliger?

 

Har prøvd å få selgers aksept før visning, men det godtok han ikke. (desverre :p )

 

Takker for tips og svar.

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Regelen er, som du nok vet, at første budet ikke kan ha frist kortere enn kl 12 dagen etter visning. Deretter kan man vel holde så korte frister som man vil, men selger kan velge å takke nei dersom han vil vente på høyere bud. Dersom noen ønsker å gi et bud så kan de gi det med den fristen de ønsker.

 

 

Dersom du har gitt frist til mandag kl 12 med et bud på 2 mill, så kan noen komme med et bud på 2.05 mill til akkurat samme klokkeslett som deg. Og du kan øke til 2.06 mill på samme klokkeslettet.

Grunnen til at det er vanlig å gi frister noen timer lengre enn forrige bud regner jeg med er fordi at i en budrunde så løper tiden fort. Når du har gitt et bud flere dager frem i tid er det ikke nødvendig med samme økningen.

Jeg regner med at megleren vil holde alle interessenter, inkludert deg, oppdatert på alle bud som kommer inn og dere vil ha mulighet til å legge inn nytt bud dersom det skulle skje noe.

 

 

 

Du har vel gitt selgereren og megleren vel mye gratis her tenker jeg, spesielt hvis budet ditt ikke er et skambud.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...