Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvorfor er ikke doping lov?


Anbefalte innlegg

Jeg har disse spørsmålene på skolem:

 

Hvorfor er ikke doping lov?

Hva gjør doping med deg?

 

Ville vært kjempe glad hvis noen kunne svare på disse spørsmålet for meg.. Jeg har søkt litt rundt på nettet men det er litt vanskelig og sette det i ord. Vær så snill og hjelp meg :new_woot:

 

 

MVH SmurfKid :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Doping er juks, men dersom det hadde vært lov ville det ikke vært urettferdig fordi alle kunne dopet seg. Derfor må problemet være ett annet.

Mange dopmidler er skadelige for kroppen, samt at idrett i seg selv handler om å være best, altså trene seg opp for å vise hva man klarer ved hjelp av kroppen. Dersom man skulle legalisert doping ville det handlet om helt andre ting, nemlig hvem som klarer å lage det beste dopet. Da faller mye av poenget med toppidrett bort, og jeg mener det er ulovlig fordi det ville ødlagt for idrettens poeng.

Lenke til kommentar

Det er som regel prestasjonsfremmende, selvom en del stoffer som ikke er det også er kategorisert som doping (feks cannabis). Bivirkningene er det like mange av som stoffene, men poenget med doping kan være å få bedre oksygenopptak, eller bli sterk på kort tid.

 

Doping kan vel også gjøre skade på kroppen og organer, samt ødlegge deg psykisk. Ville kanskje ikke gått altfor mye inn på bivirkninger, men nevnt noen hvis du får tak i info om ett par stoffer.

Lenke til kommentar

Takk for svaret men kunne du svare litt mere på Hva gjør doping med deg :D trenger svar på det og men tusen takk svaret :D

 

avhengig av hva du bruker vil du for en kort tid få bedre ytelse, men dopet anabol steroider ol. fungerer kort forklart som en kreftcelle, du vil generellt få en eksposiv unormal vekst av alle utvendig(ikke penis og pung) og innvendige organer, ved overdreven bruk (altså du har ikke behov for mindre doser i medisins behandling) og ikke bare muskler,noe som vil resultere i tidlig død i værste tilfelle.

 

man kan trygt si at skinnet bedrar i de tilfeller der folk bruker dop. alle de tragisk historier kan du finne på mange nettsider, samt i lokalmiljøet og mine og sikkert noen av dine venner også, standard argument ifra dopere / tillhengere av dop er at alle andre er uvitende,lite opplyst og ikke har noe innsikt i bruken i et forsøk på og slå foten under legevitenskap og ikke minst praktisk erfaring ifra de som har brukt det så lenge de enda er i livet i et forsøk på å rettferdiggjøre bruken sin, og rett og slett umyndiggjøre videre argumentasjon av erfarne brukere for og vinne sin sak.

Endret av Hudrin
Lenke til kommentar

Det finnes hauger av lass av informasjon rundt dette emnet, både på norsk og engelsk.

 

Du skriver at du har søkt på dette, men uten hell og etter ett søk på "doping" fant jeg mer enn nok informasjon.

Jeg tror nok for å unngå pinlige faktafeil og synsing fra forumet (det er allerede en rekke faktafeil i innleggene ovenfor) er det nok best at du gjør leksene dine selv og selv finner frem fakta.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Doping

http://en.wikipedia.org/wiki/Use_of_performance-enhancing_drugs_in_sport

http://www.ung.no/doping/

http://www.antidoping.no/

http://www.wada-ama.org/

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Dopingforbudet er i stor grad på plass for å beskytte idrettsutdøverane mot seg sjølv.

 

Problemet med mykje av dopingmiddela er at sjølv om dei har positive eigenskapar i startfasa så vil dei føre med seg ein del bivirkninger.

Med eit dopingforbud så forhindrer man at nokon finner på å pumpe seg opp med dopingmiddler slik at dei blir sterke/raske nok til å bli verdensmester for så å dø i ung alder pågrunn av at kroppen er utslitt.

 

Det vil også være forholdsvis store økonomiske gevinster dersom du blir god i ein idrett, denne potensielle gjevinsten vil også bidra til at enkelte vil kunne velge å ta større risikoer en dei ellers ville ha gjort.

 

Det som kanskje er eit meir spennande tema er kvifor doping ikkje er lov i samanhengar der det ikkje er til personleg vinning.

Ville det ikkje vært ein fordel med ein kirurg som kan jobbe heile natta utan å bli trøtt, eller ein politimann som har god nok kondisjon til å springe etter skurkar heile dagen, eller hjelpepleiaren som er sterk nok til til å løfte sjukeheimspasientar heile dagen utan å øydelegge ryggen?

Desse spørsmåla er eit fint utganspunkt i diskusjonen rundt kor mykje eit enkeltindivid skal få lov til påføre seg sjølv av skade for å hjelpe fellesskapet. Det finnes i dag doping som vil kunne hjelpe alle desse yrkesgruppene, men ulempen vil ofte være redusert levetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...