Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dataen vil ikke slå seg helt på

Anbefalte innlegg

Skrevet

God dag!

Jeg har en data her som sliter litt, ettersom den ikke vil helt på.

Når jeg prøver å slå den på, så starter viftene opp, men så gir den opp, og slår seg av.

Men det som er rart, er at den slår seg ikke av om jeg tar av den lille, 4pins strømkabelen som står omtrent midt på hovedkortet.

Det har skjedd en gang tidligere, og da prøvde jeg en annen strømforsyning, tok ut alt del for del, men det virket som om det hadde noe med RAM-brikkene å gjøre da. For etter jeg hadde tatt de ut, og testet de hver for seg, så fungerte dataen igjen - helt til nå.

Og nå fungerer ikke noe som helst.

Noen som har anelse om hva som kan være galt, evt. hva som kan forsøkes?

Helt sikkert noe info eller noe jeg har glemt, så bare spør om det er noe som trengs. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MSI K9AGM2-FIH hovedkort

Corsair value s. PC5300 DDR2 2x1024mb

Sapphire Radeon HD 2400 Pro

AMD Athlon 64 x2 5600+

Samsung SpinPoint 500gb

Og en 400W strømforsyning.

Det er det som er listet under dataen. Tror ikke noe er byttet på.

Skrevet

Koble disse komponentene fra hovedkort:

Sapphire Radeon HD 2400 Pro

Samsung SpinPoint 500gb

Corsair value s. PC5300 DDR2 1x1024mb

DVD - drev

Ta ut bios batteriet og fysisk koble strømkontakt fra strømforsyningen. Sett i bios batteri og koble til strømmen igjen.

Koble skjermen til hovedkortets interne skjermutgang. Se om maskinen starter og om du kommer inn i bios.

Post resultater.

Skrevet

Ok. Med kun PSU og CPU koblet til, nekter maskinen å starte. Dette er et veldig uheldig scenario, da det ikke alltid er like lett å utpeke synderen.

Først sjekk og dobbeltsjekk at alle kontakter sitter ordentlig i, at ikke noe rusk sitter blant komponentene på hovedkortet og kortslutter, og at alt er kablet slik det står i brukermanualen til hovedkortet.

Etter det kan du prøve med å skifte til en annen PSU, CPU eller hovedkort, respektivt.

Som oftest er det i slike situasjoner feil med PSU.

Beklager at det ikke har vært mer til hjelp men i slike situasjoner kreves det en "hender på" fremgang.

Skrevet

Forstår at det ikke er noe lett å finne ut av dette, for det virker bare helt idiotisk. :p

Har prøvd en annen PSU, så det skal ikke være den. Men har ikke annet hovedkort eller CPU å prøve, så det stopper vel egentlig her da.

Alt er forsåvidt dobbeltsjekket mangen ganger, siden vi oppdaget at den ikke fungerte.

Men du får ha takk for forsøket hvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...