Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Overdose av jerntabletter?


lloll

Anbefalte innlegg

Okei, tror jeg har gjort noe litt vel dumt.

Ville så gjerne være hjemme fra skolen idag uten å skulke, så tok 8 jernabletter sammen med appelsinjuice igårkveld. Våknet, og var helt frisk så faka at jeg hadde uvel mage. Men i hele dag har jeg hatt bløt avføring som er svart som koll og har vært trøtt og småsvimmel i hele dag. Kan jo ikke si det til mamma, hun kommer til å tro jeg er dum, så noen tips? Heelst raskt .. Tablettene heter Nycoplus Ferro- Retard og har 100 mg i en tablett.

 

... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo begynne med å lese pakningsvedlegget

 

du kan jo eventuelt kontakte giftinformasjonssentralen på telefon

 

 

edit:

 

Bruk alltid Nycoplus Ferro-Retard slik legen din har fortalt deg. Kontakt lege eller apotek hvis du er usikker. Den vanlige dosen er:

 

 

 

Voksne og barn over 12 år: 1 depottablett morgen og/eller kveld, eller etter legens anvisning.

 

Depottablettene skal svelges hele sammen med et 1/2 glass vann.

Dersom du tar for mye av Nycoplus Ferro-Retard

 

Kontakt lege, sykehus eller Giftinformasjonen (tlf. 22 59 13 00) hvis du har fått i deg for mye legemiddel eller hvis barn har fått i seg legemiddel ved uhell. For andre spørsmål om legemidlet, kontakt lege eller apotek.

 

 

 

Vanlige symptomer ved overdosering er magesmerter og uvelhet. Disse kan følges av et symptomfritt opphold på flere timer. Deretter kan tilstanden bli alvorlig med feber, kramper, sjokk, hjerte-, lever- og nyreskader.

 

Behandling: Gi melk, egg og 1-2 teskjeer natron utrørt i vann. Videre behandling i sykehus.

 

 

står det i pakningsvedlegget

 

si ifra til noen som kan hjelpe deg du... bedre med grinete foreldre enn alvorlig sykdom :S

Endret av Lambern
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke veier mindre enn 40kg så skal du være helt trygg med dine 800mg jern.

Individuals demonstrate signs of GI toxicity after ingestion of more than 20 mg/kg. Moderate intoxication occurs when ingestion of elemental iron exceeds 40 mg/kg. Ingestions exceeding 60 mg/kg can cause severe toxicity and may be lethal.

http://emedicine.medscape.com/article/815213-overview

 

Men ring gjerne giftinformasjonen for sikkerhets skyld.

 

Flytter for øvrig denne over til Helse-forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...