Gå til innhold

Ny (gaming) PC ~30000kr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det største problemet jeg ser med denne listen er fraværet av en slik:

http://www.dustinhome.no/pd_5010469606.aspx

(RevoDrive)

 

Dersom jeg hadde 30 laken å bruke på PC så hadde jeg definitivt inkludert en av disse, til å ha som systemdisk. Bedre enn både Intel og Crucial SSD.

Er da slettes ikke så sikker på om det er det beste valget.

Du mister bl.annet TRIM.

Å renske den saken er mildt sagt ikke enkelt.

 

Ekspertene i SSD tråden har sålangt holdt seg unna.

De foretrekker Crucial C300.

Lenke til kommentar

Ang. skjerm så har du gjort ett bra valg til spilling. Selv har jeg først nå tatt steget over til spilling på LED/LCD etter å ha sittet på CRT helt til nå siden jeg ikke likte ghosting etc fra tidligere LCD/LED skjermer.

Hvis du driver med foto etc som krever en mer fargekorrekt skjerm så anbefaler jeg deg å kjøpe en egen skjerm for dette. Her er nok de treigere IPS skjermene mer egnet.

 

Jeg har Revodrive(mest for gøy). Så langt veldig fornøyd selv om jeg mister trim etc. Hadde jeg kjøpt på nytt så hadde jeg nok vurdert 2-3 SSD fra Crucial, men etter hva jeg har forstått så mister man TRIM når man kjører disse i RAID oppsett (mulig jeg tar feil her).

Enn så lenge er iallefall Revodrive morsomt og gir meg særdeles ekstreme overføringshastigheter siden den går via PCI.

Jeg har ikke hatt noen problemer i Win7. Så lenge man legger inn drivere fra f.eks. USB-drive når man installere win7 så går det som en drøm.

 

NB: Går du for Revo så sjekk at du har nok kontakter på hovedkort og at det er fysisk plass igjen til kortet. For min del gikk det akkurat, men hadde jeg kjørt SLI eller XFire så hadde det ikke vært plass.

Endret av SjitHue
Lenke til kommentar

BAT, too bad de er så stygge :( (egentlig Noctua-kjølere generelt...).

 

Må innrømme at jeg blir litt splittet i dene RevoDrive vs tradisjonell SSD diskusjonen :hmm:

 

Begynner å lure på om kanskje Cooler Master Cosmos S kan være et godt valg for mine behov, vil gjerne høre mer innspill hvis noen har formeninger om denne (eventuelt andre kabinetter)! :w00t:

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Ærlig talt. 30k og du vurdere ikke 3 skjermer engang pga du har dårlig erfaring med 2 skjermer der siktet ditt havner mitt i bezelen?! :ohmy:

Jeg må fortelle deg, hvis du spiller FPS, med tre skjermer havner siktet midt på den midterste skjermen. Og sidesynet ditt vil bli brukt godt med de to skjermene på siden. Å gå fra tre-skjermer til en skjerm er nesten som å ta på skylapper da man ikke kan se på sidene.

 

Tre skjermer er et must i FPS spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ærlig talt. 30k og du vurdere ikke 3 skjermer engang pga du har dårlig erfaring med 2 skjermer der siktet ditt havner mitt i bezelen?! :ohmy:

Jeg må fortelle deg, hvis du spiller FPS, med tre skjermer havner siktet midt på den midterste skjermen. Og sidesynet ditt vil bli brukt godt med de to skjermene på siden. Å gå fra tre-skjermer til en skjerm er nesten som å ta på skylapper da man ikke kan se på sidene.

 

Tre skjermer er et must i FPS spill.

 

Hvis du har lest litt tidligere så skrev jeg en plass at hvis jeg skulle gå for flere skjermer så ville jeg gå for 3 skjerm, MEN at jeg ikke har sjans å få plass til tre skjermer her. Hvis ikke hadde dette selvsagt vært et klart alternativ :)

Lenke til kommentar

Krefter blir nok av her ja.

 

Stusser over et par ting. Du sier du ikke skal klokke, og ikke ønsker vannkjøling.

Til tross for at flere har kommentert ditt kabinettvalg mtp luftstrøm velger du å likevel gå for Obsidian. Fractal Design XL som har blitt anbefalt av flere i tråden gir deg både sleek design, støydemping og lav pris. Sjekk ut denne videon fra sweclockers der de tester Fractalen.

 

 

 

Du har også valgt et kraftverk av en PSU. 1,2 kilowatt til 2.500 kroner. Kanskje det finnes tilnærmet like gode alternativer til halve prisen? Jeg mener du skal ikke klokke og skal kun kjøre et kort og en skjerm. Trenger du virkelig det kraftverket? For all del den gjør nok jobben i mange år.

 

Når det gjelder SSD så ser jeg ingen planer om raid. Og det gir deg jo fordelen av å benytte TRIM, slik at SSD ikke degraderer. C300 er solid så gå gjerne for den.

Det kommer nye modeller fortløpende utover våren, og da kan vi nok vente både økt hastighet og kanskje noe reduksjon av pris også. Men som du selv sier så er det sjelden en god ide å sitte på gjerdet å vente. Men kanskje du bør vurdere 2 x SSD i raid 0? På kabinett og PSU har du fort spart inn til minst en ekstra SSD, bare en tanke. Ytelsesmessig er det få ting som vil gi deg mer for pengene enn akkurat her.

 

Uansett blir det nok et bygg som gir deg glede i mange år.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Har i de siste postene gått litt bort fra Obsidian hvis ikke der var kommet helt fram enda. Skal være ærlig å si at Cooler Master Cosmos S frister litt :innocent:

 

Hva tror du om den SSDen jeg linket til rett over din post da?

 

Angående PSU var det rett og slett fordi at den skal vare til fremtidige bygg i tillegg tlat den visstnok skal være ekstemt stille opp till 800W :)

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Angående SSD så er vel kanskje http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623149 mitt beste valg eller?

 

Ja dette er er jo en ny generasjon SSD. Ikke vært til salgs frem til nå og ble vel lansert på CES tidligere i år. Corsair SSD Performance 3 Series skal etter sigende bruke samme Marvell kontroller som C300 men med en egen firmware. 2 Slike kjørende i raid 0 skal være helt hinsides. Ellers så bruker de jo SATA 6 Gb/s (SATA3.0) som jo er den aller nyeste standarden.

 

Ja denne bør du absolutt gå for. Og vurder om du finner kroner til 2. For 2 slike det blir minst dobbelt så gøy som en :-)

Lenke til kommentar

Når det gjelder SSD så ser jeg ingen planer om raid. Og det gir deg jo fordelen av å benytte TRIM, slik at SSD ikke degraderer. C300 er solid så gå gjerne for den.

 

Siden når fikk SSD i raid array mulighet for TRIM? Og det er ivertfall ikke slik at du må ha flere SSD'er for å få TRIM, heller motsatt (med mindre det er noe jeg ikke har fått med meg)

Lenke til kommentar

Når det gjelder SSD så ser jeg ingen planer om raid. Og det gir deg jo fordelen av å benytte TRIM, slik at SSD ikke degraderer. C300 er solid så gå gjerne for den.

 

Siden når fikk SSD i raid array mulighet for TRIM? Og det er ivertfall ikke slik at du må ha flere SSD'er for å få TRIM, heller motsatt (med mindre det er noe jeg ikke har fått med meg)

 

Du missforstår nok her eller så var min formulering vag.

Siden han IKKE skal kjøre et raidoppsett vil han nyte godt av TRIM. Grunnen er jo som du sier at TRIM ikke fungerer i raid oppsett ennå.

 

Nå endte jeg senere i tråden opp med å anbefale ham Raid 0 likevel. Men det en skal huske på er at Garbage Collection blir bedre og bedre, og nå som trådstarter lukter på 3 generasjons SSD regner jeg det som sikkert at GC er ytterligere forbedret. Er i iallefall de ryktene som har versert i vinter. GB er jo strengt tatt TRIM bare ikke on-the-run. Og degraderingen som vi tidligere slet fælt med er egentlig ikke et problem lenger. Hurtigheten i raid og den linjære skaleringen oppveier evt. ulemper ved raid i mine øyne. Så får det heller være at en kanskje må kjøre en manuell erease en sjelden gang.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Huff hadde skrevet et ekstremt langt innlegg, men var så uheldig å klare å trykke page refresh, og må starte helt på nytt... Jaja.. :thumbdown:

 

Har sett på kabinetter de siste dagene, og det er veldig mange gode alternativer virker det som:

 

1. Corsair Obsidian 800D

2. NZXT Phantom

3. Cooler Master Cosmos S

4. Cooler Master HAF 932

5. Cooler Master HAF X

6. Antec Twelve Hundred

7. Antec Dark Fleet Df-85

8. Silverstone Raven RV01

9. Silverstone Fortress FT02

10. Fractal Design XL Black Pearl

11. Cooler Master ATCS 840

 

Altså er det ekstremt mange alternativer, men er noen jeg har nesten utelukket av disse (Cooler Master HAF X og 932, Antec 1200). Dette pga utseende. Siden jeg skal kjøre luftkjøling så må selvsagt kabinettet være egnet til dette også, men hvis noen av kabinettene trenger å skifte ut stock vifter eller installere flere vifter så er ikke dette et stort problem. Her er hva jeg ser etter:

 

1. Utseende (når jeg først skal bruke så mye penger har jeg ikke lyst å kjøpe et kabinett jeg blir lei av etter kort tid)

2. Funksjonalitet (er vel en selvfølge at dette er viktig. Her er et godt cablemanagement system veldig viktig siden jeg er ekstremt rotete av meg)

3. Lydnivå (med dette mener jeg ikke 100% stille, men heller at det er akseptable nivåer, og at det ikke virker som at jeg er i en vindtunnel :p )

4. Lett å bygge i (dette blir vel størrelse)

 

Håper noen kan klare å få meg på riktig spor. Synes enda Corsair Obsidian 800D og Cooler Master Cosmos S (kanskje NZXT Phantom) virker som gode valg. :thumbup:

 

Når det kommer til RAM så virker det som at Corsair Dominator og Vengeance CL8 er de beste valgene (kanskje Mushkin også, men blir neppe å bestille fra Netshop). Her er dog problemet med CPU-kjøler, og da er kanskje Corsair H70 eller Noctua NH-C12P SE14 de beste valgene? Hvis dere mener at CPU-kjøler vs RAM ikke er et probleme er deg jo mange alternativer, kanskje spesielt: Noctua NH-D14, Noctua NH-U12P SE2, Cooler Master V8 (ser utrolig tøff ut), Cooler Master V10 og Corsair A70.

 

Angående hvilken platform jeg bør velge så ser jeg at det er mye diskusjon rundt LGA1366 vs LGA1155 når man skal velge flere GPUer (2 x 580GTX i mitt tilfelle), men vil dette være et problem med hovedkortet jeg har valgt? :hmm:

 

På forhånd takk

Espen Andreassen :)

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...