Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er almenn PÅBYGG hardt?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger rett og slett hjelp. Jeg går VG1 elektro nå, og vet at jeg skal ta bilfag neste år. Men jeg skal på VG3 ta påbyggning til generell studiekompetanse, fordi jeg egentlig ikke vil bli noe innenfor elektro.

 

Derfor lurer jeg på: HVILKE av fagene mine som jeg har nå, altså:

- Matte

- Naturfag

- Norsk

- Engelsk

- Gym

Vil telle på mitt standpunkt??? Kommer jeg til å få matematikk igjen på VG3, og naturfag?

Vet allerede jeg ikke kommer til å ha matte & naturfag neste år, men lurer på om de fagene kommer igjen på VG3. Hvis ikke, må jeg gjøre en formidabel insats i de, siden de skal stå på standpunkt-karakterene mine på VG3!!!

 

Takker for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg gidder ikke å skrive alt om igjen, les denne tråden så finner du mye ut om allmenn påbygg og alt annet som du spør om. Det er bare piss at allmenn påbygg er det slappeste året av de tre videregående skoleårene. Jeg går også på allmenn påbygg selv nå.

Lenke til kommentar

haha påbygg var noe jævla drit xD

men man må bare komme seg gjennom det.

hvis du får fagbrev så slipper du visst å ha valgfag eller noe sånt.. (eller så gjaldt det bare for de som har det fra r94..... surr)

og ja, du må ha både matte og naturfag på påbygg. pluss norsk og gym og annet drit.

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

fagene du tar opp på Allmenn Påbygg er jo fag du skal ha ekstra for å få studiekompetansen din. Skoleåret er en hektisk gjennomgang av det viktigste og mest sentrale fra allmenn. Det sier seg selv at det er ett hektisk år. Gir du faen går du ut med 2 i snitt nesten uansett.

 

Anbefaler at du tar deg selv i nakken, består med glans og fester deg halvdød i russetiden :p

Lenke til kommentar

Jeg må ha gått på en slapp sted isåfall... gjorde ingen lekser, leste kanskje i 2-3 timer før en prøve, men gikk enda ut med 4,5 i snitt.. kan ikke si jeg var spesielt aktiv i timene heller.. Mye av pensumstoffet var også veldig lett.. feks historie og naturfag, som såvidt er litt vanskeligere en u-skole nivå

Lenke til kommentar

Så lenge du følger med i timen, og gjør iallfall 60% av leksene (de som blir sjekket), klarer du deg. Er altfor mange prøver, men har du fulgt med i timen, og øvd en god del, går det fint.

 

Jeg må selv begynne å gjøre det snart. Husk: Kun termin 2 som er avgjørende!

 

Og: Du får nok nynorsk, ett fag som suger.

 

Men lærerne er veldig flinke til motivere, med ting som:

"Dette året blir VELDIG HARDT!"

"Kjenner dere presset?"

Endret av Jevrio
Lenke til kommentar

Påbygg er rimelig slapt. Pensum er temmelig enkelt i de fleste fagene, men norsk og historie er litt omfattende og kan kreve en del tid. Matematikken er mer eller mindre en dårlig vits, i hvert fall den praktiske, og naturfag er VG1-stoff.

 

Du får med deg den karakteren du får i naturfag på VG1, og det samme gjelder matematikken om du går f.eks. teoretisk matte på VG1 yrkesfag og praktisk matte på påbygg. Hvis du velger/får det samme som VG1, så regner jeg med at kun den siste karakteren kommer på vitnemålet (uten at jeg skal si det helt sikkert).

Lenke til kommentar

Går det nå, og det har vært hakket hardere enn de to tidligere skoleårene. Men det er likevel slapt, gjør knapt lekser og følger sånn passe mye med i timen og ligger på 4'ere og 5'ere, får garantert bedre om jeg gjør en litt bedre innsats. Kun norsk som krever noe og som kan bli slitsomt med 10 timer i uken.

 

Det finnes jo selvfølgelig luringer som synes at påbygg er det hardeste som finnes og ikke gidder å gjøre en drit. Men de finner man jo selv 1. året på TIP ...

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Norsk er helt klart det hardeste faget men er rimelig begrensa hvor mye du faktisk får jobbet med det, siden mesteparten går i å skrive stiler.

 

Historie er ganske mye materiale å komme igjennom. Er veldig avhengig av hvor god læreren din er.

 

Matte er et rent jobbefag. Har du lett for matte vil det neppe føre til problemer for deg.

Lenke til kommentar

Jeg går påbygg nå, og før det gikk jeg elektro. Det var en veldig stor overgang. Vi får mye lekser, men er egentlig bare å ta det med ro og følge med i timen ;) Er slik at skolen vår tilbød oss R1 i 2. klasse elektro, så nå har jeg R2, som gjør skolen litt vanskelig.

Lenke til kommentar

Skolens rådgiver vet (i de fleste tilfeller) vet nok svarene på disse spørsmålene.

 

Skjønner heller ikke hvorfor folk tror at studiespesialisering, påbygg, universitet etc. er så hardt. Må være noe med Norge å gjøre. Det er så hardt som du mener det er, men faktum er at livet skal ikke være lett.

 

For å kunne gå ut av påbygg med 2.2 i snitt kreves det nok ganske lite ja. Sats høyt på videregående - du legger grunnlaget for resten av livet.

Lenke til kommentar

Påbygg er hva du gjør det til.

Jeg har hatt et snitt på 5 på vg1 og vg2, men forventet å gjøre det dårligere i år (påbygg). Hadde hørt at påbygg kom til å bli et år uten fritid, men dette opplever jeg usant. Hvis du følger med i timene, gjøre så og si alle leksene og øver litt til prøvene får du en grei karakter. Jeg trur at grunnen til at folk syntes det er så vanskelig er fordi de er vant med et mer yrkesretta skolegang og de klarer ikke å omstille seg på en mer teoretisk. Så med riktig innstilling klarer de fleste det ganske bra;)

 

I uka:

10t norsk (kan bli litt mye til tider, håp på en god lærer)

5t historie (ganske greit stoff, men kommer veldig an på læreren fordi det er mye)

5t naturfag (enkelt, du har som regel hatt alt 1vg)

5t matte (veldig enkelt syntes jeg)

5t valgfag (alt fra fysikk1 til aktivtetslære, kommer an på skolens tilbud)

2t gym

 

Vitnemålet ditt vil bestå av alle avsluttende fag.

Det vil si at har du hatt noen av de fagene du har på påbygg vil disse karakterene ikke telle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...