Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 6970 & HD 6950 Crossfire


Anbefalte innlegg

killbuljo: Foreslår du leser andre tester også jeg ;)

 

Noe du kommer til og se som går igjen er at 580 i sli og 6970 i cf er utrolig likt, DET var grunnen til at jeg gikk for 6970.

( 6970 i cf slår 570 i sli ofte )

 

Hadde det vært singelkort det hadde vært snakk om så hadde jeg sagt 580 på flekken.

 

Varme i idle..nei det blir de ikke.

 

Og lager du egen vifteprofil så er ikke støyen ille.

 

 

begynte å lese andre tester og erfaringer rett etter denne på hw.no

fikk ett litt annet syn heldigvis.

jeg har alltid uten unntak hatt nvidia kort og vært storfornøyd.

 

men er ikke såpass fanboy at jeg ikke kan bytte merke. så man må vel prøve noe nytt. alt man liker har man alltids prøvd en første gang :)

 

leste bl.a. dette på tomshardware.co.uk og det passet vel mine spørsmål ganske i blinken;

 

"3dMark is very interesting to see how the cards stack up, but framerates in the games that people are playing are probably more important for most folks. 6970 crossfire scaling is impressive, and the additional memory seems to give it a leg up on closing the gap on the 580 when you're looking at multiple card configurations.

 

The benchies for crossfire out of the Tom's review of 6970/6950 curiously omit 580 SLI from their charts. However, at 2500x1600 the 6970 is significantly faster than the 570, so it is probably quite close to 580 performance. For around $260 less, and requiring far less on the PSU front, I'd go with the 6970's if you're looking for value and extreme performance. If you're just concerned about absolute performance and aren't as concerned about a couple hundred dollars (which is very possible with this kind of hardware), I'd probably go with the 580's."

 

link til diskusjon 580 sli vs 6970

Endret av killbuljo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaleringen her er slettes ikke verst, det kan bli interessant med en sammenligning mot GF110 og GF114. Basert på andre tester så lover det veldig bra.

 

Men jeg håper at nye testrutiner medfører vesentlig flere spill, ulike skjermoppløsninger (relevant siden mer minne er viktig i høyere oppløsninger) og helst ordentlige støymålinger med like testforhold i kabinett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Det denne testen også viser er at det er på høy tid at vi bytter komponentene i skjermkortestbenken. Mot slutten av januar skal hele Hardware.no få nye lokaler, noe som innebærer et nytt testrom. Når det er på plass skal skjermkorttestbenken byttes, og vi ser for oss en total renovering av hvordan skjermkorttestingen gjennomføres, både i praksis og hvordan artiklene presenteres.

Det beste med det hele artikkelen! :whistle:

Lenke til kommentar

Bjohansen, de kjører jo kortene med halvdårlige drivere og sammenligner tall med eldre drivere, som igjen tja.... tja ta alt med klype salt, har selv sluttet å stole på resultatene her.

 

Det er leit å høre at du føler vi ligger så langt etter. Vi har skrevet en egen artikkel som omhandler hvorfor vi benytter de driverne vi gjør, som det linkes til i hver test: http://www.hardware.no/artikler/bruk_av_skjermkort-drivere/79349

 

Som nevnt flere i saken så skal vi ta en totalrenovering på hvordan vi tester skjermkort når vi får nye lokaler. Jeg fikk nettopp bekreftet at vi skal flytte 15. februar, noe senere enn først antatt. Jeg regner derfor med at de nye rutinene er på plass, og ettertestingen fullført, et par uker etter flyttingen. Inntil dette er på plass, vil vi rett og slett ikke teste flere kort i denne klassen.

 

Totalt sett håper og tror jeg endringene vi har planlagt vil falle i god smak. Jeg har samlet opp tilbakemeldinger rundt akkurat dette fra alle forumtrådene til skjermkorttestene i et eget dokument, og alt skal vurderes. Har du eller andre spesielle tanker eller ønsker, så ikke nøl med å kommenter dette her. Send meg gjerne også en e-post, jorgen DOT nilsen AT hardware.no :-)

 

Har lest et par tester og det er tydelig at hovedkortet som Hardware benytter seg av ved testingen av disse skjermkortene rett og slett plasserer dem for tett inntil hverandre for at de skal få nok luft til å kjøle seg effektivt nok.

 

Furmark er jo også et veldig krevende program så det spørs om man får samme støy ved litt mer optimalt hovedkort og i ordentlige spill.

Uansett flott at det taes tid til SLI og Crossfire testing , personlig er nok dette noe som aldri kommer til å bli interesant for meg med tanke på at jeg føler at de fleste spill som er på markedet i dag knapt greier å benytte seg av dagens toppkort.

 

Det er dog en del småfeil i testen i form av skrivefeil , skal editere denne posten etter hvert jeg noterer disse ned.

 

Linje 11 side 1 : Sjikt / sikt

Linje 15 side 1 : dobbelt bruk av at

Linje 2 under graf 2 , side 3 : Stor > står

Linje 1 side 5 : en spill > et spill

Linje 4 under Far cry, side 5 Overhode > overhodet

 

Sikkert en del småfeil til med i farta , men lar andre ha det gøy med å finne disse.

 

Hei,

 

Hovedkortet vi sikler på for den nye testbenken gir oss langt bedre muligheter til å flytte på skjermkortene under temperaturtestene. Samtidig skal det påpekes at majoriteten av hovedkort på markedet i dag har PCIe x16-sporene like tett som våre, altså med bare en port i mellom - og at resultatene derfor kan være representative, spesielt i forhold til de konkurrerende løsningene.

 

Takk for god oversikt over skrivefeilene, det skal være rettet nå, sammen med et par andre jeg fant! :-)

 

En annen viktig ting er det som ble nevnt lengre opp... skikkelig drivere, som er beregnet for 6970 og 6950 er enda ikke kommet. Vil tro at resultatene forandrer seg "litt" da

 

En siste ting, så vidt som jeg leste så var det ikke nevnt noen plass i testen at driveren som ble brukt er en "nødløsning" frem til dedikert driver kommer...

Konklusjon: Kan ikke si at denne testen imponerte meg noe særlig men det er jo slik mange av testene er på hw.no

 

Det er 10.12-driveren AMD har offisielt lansert sammen med disse skjermkortene. Selv om AMD selv har sagt at 11.1 blir den "virkelige" HD 6900-driveren, er dette rett og slett AMD sitt problem. Vi har testet et skjermkort som er på markedet, et kort som er aktuelt, med nyeste tilgjengelige driver. Kundene som allerede har kjøpt HD6900-kort, vil få med eventuell økning i ytelse når driverne kommer. At AMD valgte å lansere er kort før en eventuelt "skikkelig" driver er på plass, er et valg de har tatt. Det som derimot vil skjer når vi oppdaterer skjermkorttestbenken, er at vi vil benytte den nye 11-serien med drivere :-)

Lenke til kommentar

HW skriver noe som etter min oppfatning er rosinen i pølsa her:

 

"Det som er klart, er at skjermkortprodusentene fortsatt er et godt stykke foran spillutviklerne. For normalt bruk, og gjerne mer enn som så, holder det med ett enkelt kort."

 

Jeg har selv kjørt CF på to 5870-kort. Disse to kortene i CF leverte dårligere og mer ustabilt enn ett kort i spill som BF BC2 og StarCraft 2. Dette er software-relatert, og det finnes sikkert områder hvor CF er kjekt å ha, men slik jeg ser det er CF og SLI bare ett salgstriks slik at kidsa kan skryte av dyre rigger. Man kan sikkert score høyt i ymse 3D-benchmarks med CF, men til vanlig spillbruk er man bedre skodd med bare ett kort.

 

En ting er at spillprodusentene ikke kan eller gidder lage god støtte for CF. En annen ting er at ATI/AMD ikke akkurat er kjent for å være flinke på drivere. Min påstand er: Hold dere til ett kort! Kommentarer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

HW skriver noe som etter min oppfatning er rosinen i pølsa her:

 

"Det som er klart, er at skjermkortprodusentene fortsatt er et godt stykke foran spillutviklerne. For normalt bruk, og gjerne mer enn som så, holder det med ett enkelt kort."

 

Jeg har selv kjørt CF på to 5870-kort. Disse to kortene i CF leverte dårligere og mer ustabilt enn ett kort i spill som BF BC2 og StarCraft 2. Dette er software-relatert, og det finnes sikkert områder hvor CF er kjekt å ha, men slik jeg ser det er CF og SLI bare ett salgstriks slik at kidsa kan skryte av dyre rigger. Man kan sikkert score høyt i ymse 3D-benchmarks med CF, men til vanlig spillbruk er man bedre skodd med bare ett kort.

 

En ting er at spillprodusentene ikke kan eller gidder lage god støtte for CF. En annen ting er at ATI/AMD ikke akkurat er kjent for å være flinke på drivere. Min påstand er: Hold dere til ett kort! Kommentarer?

Absolutt eneste grunnen til å gå for SLI/Crossfire i et helt nytt bygg idag er for å utvide e-peen ! :tease:

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Hovedkortet vi sikler på for den nye testbenken gir oss langt bedre muligheter til å flytte på skjermkortene under temperaturtestene. Samtidig skal det påpekes at majoriteten av hovedkort på markedet i dag har PCIe x16-sporene like tett som våre, altså med bare en port i mellom - og at resultatene derfor kan være representative, spesielt i forhold til de konkurrerende løsningene.

 

Takk for god oversikt over skrivefeilene, det skal være rettet nå, sammen med et par andre jeg fant! :-)

 

 

 

Det var nok overhodet ikke en kritikk av selve måten kortene ble testet på, selv om dette kanskje kom litt dårlig ut i posten min , det var derimot ment som en bekreftelse på det som blir nevnt i forhold til temperaturene som oppnåes. Det er rett og slett veldig tydelig at dette ikke er kort som er ment å ha i kabinetter med lite kjøling eller for tett mot hverandre over tid.

 

Når det gjelder hovedkortsituasjonen så har du nok aldeles rett med at det finnes alt for få kort hvor det har blitt gitt nok mellomrom mellom skjermkortene sånn at kjølingen blir langt mer optimal.

Lenke til kommentar

Kyrre: Jeg hadde stor glede av 2x5870, og 6970 i cf ga ganske greit forbedring hos meg og andre med crossfire da så :whistle:

 

Og si at ett 5870 gir bedre fps i bc2 enn 2 har ihvertfall ikke skjedd her, men skal ikke benekte på at du hadde problemer.

 

Men om man trenger 2 er noe helt annet, bare ikke legg hele grunnen på problemer.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Hei,

 

Hovedkortet vi sikler på for den nye testbenken gir oss langt bedre muligheter til å flytte på skjermkortene under temperaturtestene. Samtidig skal det påpekes at majoriteten av hovedkort på markedet i dag har PCIe x16-sporene like tett som våre, altså med bare en port i mellom - og at resultatene derfor kan være representative, spesielt i forhold til de konkurrerende løsningene.

 

Takk for god oversikt over skrivefeilene, det skal være rettet nå, sammen med et par andre jeg fant! :-)

 

 

 

Det var nok overhodet ikke en kritikk av selve måten kortene ble testet på, selv om dette kanskje kom litt dårlig ut i posten min , det var derimot ment som en bekreftelse på det som blir nevnt i forhold til temperaturene som oppnåes. Det er rett og slett veldig tydelig at dette ikke er kort som er ment å ha i kabinetter med lite kjøling eller for tett mot hverandre over tid.

 

Når det gjelder hovedkortsituasjonen så har du nok aldeles rett med at det finnes alt for få kort hvor det har blitt gitt nok mellomrom mellom skjermkortene sånn at kjølingen blir langt mer optimal.

 

Jeg gjorde vel omtrent det samme selv, det var mest ment som en klargjøring, ikke kritikk :-)

Lenke til kommentar

Kyrre: Jeg hadde stor glede av 2x5870, og 6970 i cf ga ganske greit forbedring hos meg og andre med crossfire da så :whistle:

 

Og si at ett 5870 gir bedre fps i bc2 enn 2 har ihvertfall ikke skjedd her, men skal ikke benekte på at du hadde problemer.

 

Men om man trenger 2 er noe helt annet, bare ikke legg hele grunnen på problemer.

 

 

Jeg var nok ikke tydelig nok. Du har helt rett i at hvis man ser på FPS så vil CF være bedre, men CF kan påvirke negativt med tanke på andre ting. I mitt tilfelle var dette:

- Tregere map-load

- Flere grafiske artifacts/bugs

- BSOD/WSOD

- "shutdown to desktop"

 

Stabiliteten var merkbar bedre ved å kjøre kun ett kort, og det er derfor jeg nå har valgt å gå vekk fra CF.

Lenke til kommentar

Forsto hva du mente :yes:

 

Og forstår de som sliter så mye gjør som du gjorde.

 

Men det tar ikke vekk det faktumet at for mange fungerer det veldig bra, og utifra mine erfaringer og en god del andre så har jeg null problem med og anbefale multi-oppsett:)

 

Pluss liker man ikke og kløne med drivere så bør man også holde seg unna multi-oppsett...samme om det er grønn eller rød.Gjelder alt jeg har sagt egentlig.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som sitter og ler litt når jeg ser dem skriver:"Det er i seg selv verd pengene, selv om det blir hakket for varmt og støyer for mye etter vår smak, men det er ene og alene fordi det ikke finnes konkurrenter."Synes jeg husker når 480 ble lansert, det hadde ikke mange % fordel i forhold til datidens konkurrenter, men da regelrett _ignorerte_ dere varme og støy. Testoppsettet er forsåvidt greit for meg, men dere må være konsistent på deres uttalelser.

Lenke til kommentar

Kyrre: Jeg hadde stor glede av 2x5870, og 6970 i cf ga ganske greit forbedring hos meg og andre med crossfire da så :whistle:

 

Og si at ett 5870 gir bedre fps i bc2 enn 2 har ihvertfall ikke skjedd her, men skal ikke benekte på at du hadde problemer.

 

Men om man trenger 2 er noe helt annet, bare ikke legg hele grunnen på problemer.

 

 

Jeg var nok ikke tydelig nok. Du har helt rett i at hvis man ser på FPS så vil CF være bedre, men CF kan påvirke negativt med tanke på andre ting. I mitt tilfelle var dette:

- Tregere map-load

- Flere grafiske artifacts/bugs

- BSOD/WSOD

- "shutdown to desktop"

 

Stabiliteten var merkbar bedre ved å kjøre kun ett kort, og det er derfor jeg nå har valgt å gå vekk fra CF.

 

Dine BSOD/WSOD kan godt skyldes ustabilitet i prosessoren. Har selv klokket endel rundt med min i7-950, og det er få programmer som er så flinke til å finne ustabilitet som BFBC2. Det har ekstremt god multitråd ytelse, og bruker prosessortiden på en helt annen måte enn for eksempel p95. Ved å bruke et ekstra kort i Xfire/SLI stresser man CPU ytterligere, noe som kan føre til at det krasjer. I seg selv er ikke dette det ekstra skjermkortet sin skyld, selv om problemet kun oppstår når det er koblet i.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...