Gå til innhold

Matematikk på elektrofag


hhelz

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vurderer å gå elektrofag til høsten, men har fått høre av en kompis at matten er vanskelig der, og jeg har nå fått skrekkbilder i hodet om hvordan det er. Er det noen her som har gått/går elektro og kan si noe om det?

 

Jeg kan si at jeg fikk karakter 3 i matte i 10. klasse.

Endret av hhelz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg vurderer å gå elektrofag til høsten, men har fått høre av en kompis at matten er vanskelig der, og jeg har nå fått skrekkbilder i hodet om hvordan det er. Er det noen her som har gått/går elektro og kan si noe om det?

 

Jeg kan si at jeg fikk karakter 3 i matte i 10. klasse.

 

 

Har gått elektro. Matten er akkurat den samme som alle andre yrkesfag, ikke særlig vanskelig med andre ord. Men i selve elektroen kan det bli noen beregninger, men de fleste er ved bruk av formler. Dette er overraskende lett når du først prøver. Er ikke noe mattegeni, men kom meg fint igjennom det.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hva du går. Jeg gikk teknisk almennfag, det innebærer data og elektronikk -faget og R1, R2 matte.

 

første året kalles grunnkurs og der har man både:

Elenergi, Automatisering og Data og elektronikk.

Min oppfatning av fagene:

Elenergi: Jeg oppfattet dette som det enkleste faget, her var det mye snakk om diverse forskrifter osv og lite matte. Var mest basisen med effekt, spenning, spenningsfall osv.

 

Automatisering: Mer matte, men ikke mye, mye av det samme som i elenergi men også noen virkningsgrad og svakstrøm for motorer osv. Vi drev også med PLS og da ble det litt snakk om vipper/porter og programmering der.

 

Data og elektronikk: Helt klart det mest interessante faget for min del, men her må man være litt interessert i matte. Absolutt overkommelig med litt innsats. Her er det mye regning med svakstrøm, motstand, frevkens, noe datagreier.

 

Skal jeg anbefale noe, vil jeg nok anbefale Data og elektronikk delen.

Jeg tror at det er den man får mest ut av og den man sitter igjen med flest interessante muligheter etter.

Den er helt klart tyngst, men mest verdt. (synes jeg)

 

Håper du får noe ut av det jeg skrev: er fryktelig kjipt å velge feil og miste masse tid på det. Gjør god research på forhånd:D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

På VG1 elektro så kan du velge mellom 1P eller 1T matematikk. Sliter du i matte så tar du 1P (praktisk). Hvordan du regner ut strømstyrke og motstand osv vil du få en skikkelig innføring i av læreren og boka. Du har intet å frykte.

Lenke til kommentar

Har gått elektro. Er noen år siden, kan hende det er litt annerledes nå.

 

Men jeg syntes det ikke er noe vanskelig. Er er bare hovedsaklig snakk om bruk av formler og finne ut hva som skal hvor i formelen. Kanskje bruke noen andre formler for å finne ut noe du trenger i hovedformelen. Hvis du vil jobbe for innen elektro så ikke vær redd for matten. I forhold til allmenn matte så gir elektro matte mening.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...