Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen vil ikke starte - strømforsyning som er ødelagt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det har seg sånn at det var mye støv på viftene inne i datamaskinen. Så jeg åpnet den opp og hentet støvsugeren (og ja, jeg var forsiktig for å ikke komme borti komponentene) for å få vekk støvet. Jeg hadde støvsugeren ved viftene og fikk renset dem. Jeg plugget i kabelen som skal være bak i datamaskinen (for å få strøm) og diverse andre ledninger (skjerm, head set, mus osv).

Så skjedde det noe da jeg skulle skru på datamaskinen. Jeg trykte på 'på' knappen for å få den til å starte, slik man skal gjøre det. Den virket i 0.5 sek og så bestemte den seg for å rett og slett slå seg av. Nå kommer den ikke på, og jeg tror det er strømforsyningen som røk, siden jeg tror ikke datamaskinen får strøm.

 

Jeg er ikke 100% sikker på hvilke komponenter det er, fordi det er snakk om en 2-4 år gammel maskin som er bygd av meg selv. Det jeg vet er at den har 2gb RAM, Nvidia Geforce 7100 og en prosessor på ca. 3gHz eller rundt det.

 

I går installerte jeg Windows 7 Ultimate (har ikke hatt datamaskinen på på ei god stund, la oss si 2-5 måneder, siden den har vært fri for OS etter at det ble noe feil med XP).

 

Jeg har sjekket, sammen med faren min, om det er noe som mangler. Alt ser ut til å sitte der det skal samt. alle ledninger som skal være koblet til for å virke er koblet riktig.

Noen som har peiling på hva det er som er feil? Er det strømforsyningen?

 

Takker for alle svar.

Endret av DaMole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevd at to strømforsyninger har gått til skogen, og begge maskinene reagerte nokså likt som du beskrev, du kan jo prøve å jumpstarte PSUen for å skjekke om den virker.

 

 

Prøvde det nå nettopp. Ingenting skjedde da jeg tok i strømmen og gjorde nøyaktig slik som beskrevet i linken din. Dette betyr at den ikke virker? Med den, så mener jeg strømforsyningen.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Aha. Jeg tenker å investere i dette. Det er strømforsyning ink, med like mye watt som på det jeg hadde. Noen som vet om dette hovedkortet passer til kabinettet?

 

Legger ved et bilde av hovedkortet i spoileren (det er stort).

 

344v9y1.jpg

 

 

"Formfaktor hovedkort ATX" - ja. Hovedkortet ditt ser ut som standard-ATX kort det så, ikke noe problem

Lenke til kommentar

jeg vil heller anbefale deg å kjøpe kabinett uten powersupply, da de som kommer med 'billig' kabinettene gjærne tar kvelden etter min erfaring.. Dessuten er powersupply og kabinett noe du kan ta med videre til neste oppgradering av pc om 3-4år så sant du kjøper noe som er fremtidsrettet å med gode referanser..

Lenke til kommentar

å kjøpe ett kabinett med psu som koster 400 spenn, burde få en liten klokke til å kime for noen og en hver. Ikke mange PSUer å få kjøpt i løsvekt til den pris engang.

 

Og ikke dermed sagt at dem heller er av SUPER kvalitet.

 

Er slikt man leser seg til f.eks tester reviews spørre og lese i forumer etc.

 

Har sagt det før og sier igjen www.google.no er din venn ;)

Lenke til kommentar

Noen som anbefaler en PSU da? Har et veldig stramt budsjett, og det burde være i samme prisklasse som kabinettet som har en PSU som følger med.

Kan ikke ha en PSU som har vifte øverst, siden jeg har ikke hull i toppen av kabinettet mitt for dette.

 

EDIT: Endret noe

Endret av DaMole
Lenke til kommentar

De fleste gode strømforsyninger på markedet i dag har vifte i topp, men det burde ikke være noe problem da man som oftest kan ha de begge veier. Ellers er det viktig å investere i hvertfall litt penger i en OK strømforsyning, ettersom de veldig billige har en tendens til å "lyve" når det gjelder effekt, og har ofte veldig laber kvalitet.

 

Nå har ikke jeg veldig mye erfaring innen strømforsyninger, men Corsair og Chieftec sine skal visst være veldig gode. Tror en 450-500W holder til opsettet ditt. :)

Endret av Vaffeltryne
Lenke til kommentar

Så den kan være snudd opp-ned slik at viften blåser varm luft inn i maskinen? Hvis den ikke kan det, så får jeg nok et problem i og med at jeg ikke har noe særlig nytt kabinett som støtter ei vifte på toppen av kabinettet.

 

Jeg er ikke særlig erfaren med data, så beklager om jeg spør mye.

Lenke til kommentar

Høres ut som PSU'en har takket for seg, ja. Samme skjedde meg for tre dager siden. Maskinen hadde gått fint i mange (5-6?) år uten problemer, men så skulle jeg fikse noen småting, og da jeg slo den på igjen eksploderte PSU'en praktisk talt. Flammer og røyk og sikringer som gikk.

 

Enig med dem som sier "stay away" fra den 400-kroners-boksen. Det er *garantert* dritt til den prisen. Kjøp en skikkelig strømforsyning, det er en viktig komponent!

 

Jeg valgte en stillegående 500W-sak til 800 kr. eller noe sånt, men du kan sikkert få ok greier litt rimeligere. Mht. vifter og sånt så er alt dette helt standard, så du klarer neppe å kjøpe noe som ikke passer i kabinettet ditt.

Lenke til kommentar

Så den kan være snudd opp-ned slik at viften blåser varm luft inn i maskinen? Hvis den ikke kan det, så får jeg nok et problem i og med at jeg ikke har noe særlig nytt kabinett som støtter ei vifte på toppen av kabinettet.

 

Tror du misforstår litt. Bildet av PSU viser riktignok ei vifte øverst, men PSU snues og monteres slik at denne er ned. Varmluften blåses ut i gitteret bak, der du ser tilkobling for 230V.

Kabinett, PSU og hovedkort følger en standard som heter ATX. Så dette vil passe sammen.

Lenke til kommentar

Så den kan være snudd opp-ned slik at viften blåser varm luft inn i maskinen? Hvis den ikke kan det, så får jeg nok et problem i og med at jeg ikke har noe særlig nytt kabinett som støtter ei vifte på toppen av kabinettet.

 

Tror du misforstår litt. Bildet av PSU viser riktignok ei vifte øverst, men PSU snues og monteres slik at denne er ned. Varmluften blåses ut i gitteret bak, der du ser tilkobling for 230V.

Kabinett, PSU og hovedkort følger en standard som heter ATX. Så dette vil passe sammen.

 

Aha, så hva gjør den store viften øverst?

 

 

Hva i allverden slags kabinett har du fra før ?

 

Men for å svare på spørsmålet, corsair er bra.. Min erfaring dekker kun TX serien vel å merke!

 

merk: Koster ikke allverden for et nytt kabinett med bedre kjølemuligheter

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604766

 

Dette (spoiler)kabinettet har jeg. Jeg misforsto litt ang. hvordan luftstrømmen til PSU'en var. Det er en "Z" på fronten av kabinettet, hvilket merke det er, vet jeg ikke.

 

 

2iqiir4.jpg

 

fmub85.jpg

 

15rdzbk.jpg

 

 

Jeg har ikke råd til både et nytt kabinett og en ny PSU (stort sett ikke til noe over 500kr). Det for enten bli kun en PSU eller både og. Men hvis det dere sier, at det ikke er noe lurt å kjøpe kabinettet med PSU som jeg linket, da kan jeg vel gå for den PSU'en jeg linket, eller hva?

Endret av DaMole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...