Gå til innhold

Internett via strømnettet


Anbefalte innlegg

Og hva meg bekjent er det ikke mulig å kommunisere på kun en leder.

 

Tja. Hvis to punkter begge har god jord, så er det mulig å kommunisere på en leder og dumpe overskuddet til jord. Det brukes blant annet på noen undersjøiske kraftledninger - det går kun en leder i den undersjøiske kabelen, og landstasjonene bruker jord som retur.

 

Strøm-LAN bør kunne virke på samme måte. Jeg antar strømstyrken i signalene til disse power-LAN-boksene er så lav at de i praksis kan bruke den lederen de ikke har direkte kontakt på som jord.

 

Tror du missforstår litt nå.

Jord er nemlig denne ene lederen som er felles i et TN nett hvor man prøver å koble seg på forskjellige kurser med forskjellig fase.

Husk at N-lederen har samme potensial som jord, da disse er koblet sammen i inntaket.

 

Det er godt mulig jeg misforstår, men jeg er ikke helt overbevist av det du skriver.

 

Du sier at det ikke er mulig å kommunisere på en leder. Det mener jeg er litt feil - det er mulig å kommunisere mellom to punkter som bare har en leder mellom seg, dersom begge punktene har noe som fungerer som jord i tillegg. Det har homeplug-enheter. "Jord" i denne sammenhengen er bare noe hvor boksene kan dumpe "overflødig" strøm - det trenger ikke være det samme som "jord" for elektrikeren som har installert el-anlegget.

 

Og uansett: Homeplug virker. Uansett hvor mange elektrikere som sier at det ikke burde ha virket. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva meg bekjent er det ikke mulig å kommunisere på kun en leder.

 

Tja. Hvis to punkter begge har god jord, så er det mulig å kommunisere på en leder og dumpe overskuddet til jord. Det brukes blant annet på noen undersjøiske kraftledninger - det går kun en leder i den undersjøiske kabelen, og landstasjonene bruker jord som retur.

 

Strøm-LAN bør kunne virke på samme måte. Jeg antar strømstyrken i signalene til disse power-LAN-boksene er så lav at de i praksis kan bruke den lederen de ikke har direkte kontakt på som jord.

 

Tror du missforstår litt nå.

Jord er nemlig denne ene lederen som er felles i et TN nett hvor man prøver å koble seg på forskjellige kurser med forskjellig fase.

Husk at N-lederen har samme potensial som jord, da disse er koblet sammen i inntaket.

 

Det er godt mulig jeg misforstår, men jeg er ikke helt overbevist av det du skriver.

 

Du sier at det ikke er mulig å kommunisere på en leder. Det mener jeg er litt feil - det er mulig å kommunisere mellom to punkter som bare har en leder mellom seg, dersom begge punktene har noe som fungerer som jord i tillegg. Det har homeplug-enheter. "Jord" i denne sammenhengen er bare noe hvor boksene kan dumpe "overflødig" strøm - det trenger ikke være det samme som "jord" for elektrikeren som har installert el-anlegget.

 

Og uansett: Homeplug virker. Uansett hvor mange elektrikere som sier at det ikke burde ha virket. ;)

 

Jeg forstår virkelig ikke hva i all verden du mener med denne magiske jorden din.

 

Altså, for å kommunisere over kobber gjøres dette på to måter, enten ved spenningsvariasjoner eller ved strømvariasjoner. I homeplug sitt tilfelle vil jeg tro det er med spenning. Ved spenningsvariasjoner er man avhengig av å ha en leder for signal og en for referanse, ellers vil man aldri vite om signalet er høyt eller ikke. Og det finnes ingen magisk måte å bli kvitt "overflødig strøm".

 

Hvis huset har IT-nett så vil aldri dette være noe problem, for du vil ha jord i alle stikk som en felles referanse, også kan man bruke en av faselederenne til å sende signalet. Siden man har to faser + jord i hver stikkontakt vil man alltid ha en felles fase med andre kurser, samt jord som referanse.

 

Hvis huset har et TN-nett derimot så består hver kurs av en fase + nøytralleder og jord. Siden N-leder og jord har samme potensialet (disse er koblet sammen i inntaket) vil man dermed egentlig kun ha en fase + jord i hver kurs. Om man da skal bruke homeplug over to kurser med forskjellige faser får man det problemet at man kun har en eneste felles leder i mellom kursene, som da er N-leder/jord.

 

 

Og jeg tviler ikke på at homeplug virker, og jeg kjenner flere som bruker liknende løsninger, men alle disse har IT-nett i husene sine.

Men jeg er litt skeptisk til at det fungerer mellom forskjellige faser på et TN-nett.

Lenke til kommentar

Og hva meg bekjent er det ikke mulig å kommunisere på kun en leder.

Jeg forstår virkelig ikke hva i all verden du mener med denne magiske jorden din.

 

Sorry. Akkurat det kan gdt være på jordet, så glem den biten. Ta et annet eksempel, da: Radiosett kommuniserer helt utmerket med hverandre selv om det bare er en "leder" - luften - mellom dem.

 

Hvis huset har IT-nett så vil aldri dette være noe problem, for du vil ha jord i alle stikk som en felles referanse, også kan man bruke en av faselederenne til å sende signalet. Siden man har to faser + jord i hver stikkontakt vil man alltid ha en felles fase med andre kurser, samt jord som referanse.

 

Dette stemmer ikke helt - homeplug bruker ikke jordet kontakt. Altså har enheten "kun" tilgang til to faser, ikke to faser + jord. Og dermed bare 1 felles leder med en annen enhet på en annen kurs, uansett type strømnett.

Endret av nahojp
Lenke til kommentar

Hvis huset har IT-nett så vil aldri dette være noe problem, for du vil ha jord i alle stikk som en felles referanse, også kan man bruke en av faselederenne til å sende signalet. Siden man har to faser + jord i hver stikkontakt vil man alltid ha en felles fase med andre kurser, samt jord som referanse.

 

Det stemmer da ikke, L1 vil bare være tilkoblet i 2 av 3 kurser. Akkurat det samme får vi på de andre fasene.

 

Før i tiden ble det mange ganger bare koblet inn 2 faser og de prøvde å belaste fasene likt med å gi husene i nabolaget forskjellige fasepar.

Derfor burde mange gamle hus fungere bedre over forskjellige kurser.

Lenke til kommentar

Hvis huset har IT-nett så vil aldri dette være noe problem, for du vil ha jord i alle stikk som en felles referanse, også kan man bruke en av faselederenne til å sende signalet. Siden man har to faser + jord i hver stikkontakt vil man alltid ha en felles fase med andre kurser, samt jord som referanse.

 

Det stemmer da ikke, L1 vil bare være tilkoblet i 2 av 3 kurser. Akkurat det samme får vi på de andre fasene.

 

Før i tiden ble det mange ganger bare koblet inn 2 faser og de prøvde å belaste fasene likt med å gi husene i nabolaget forskjellige fasepar.

Derfor burde mange gamle hus fungere bedre over forskjellige kurser.

 

Joda, missforstå meg rett nå, men:

 

Kurs 1: L1 + L2 + jord

Kurs 2: L1 + L3 + jord

 

Her vil begge ha jord + L1 felles.

 

Kurs 1: L1 + L2 + jord

Kurs 2: L2 + L3 + jord

 

Her vil begge ha jord + L2 felles.

Og siste mulighet har L3 felles.

Om du har tre forskjellige kurser vil det ikke være noe felles fase for alle, men hver enkelt plugg ville kommunisert fint med hvilken som helst annen kurs.

 

Men om disse ikke en gang er koblet i mot jord så har jeg missforstått hvordan de snakker sammen. Mulig de bruker noe slags radio-prinsipp for å kommunisere, slik som nahojp nevner.

Lenke til kommentar

Hvis huset har IT-nett så vil aldri dette være noe problem, for du vil ha jord i alle stikk som en felles referanse, også kan man bruke en av faselederenne til å sende signalet. Siden man har to faser + jord i hver stikkontakt vil man alltid ha en felles fase med andre kurser, samt jord som referanse.

 

Det stemmer da ikke, L1 vil bare være tilkoblet i 2 av 3 kurser. Akkurat det samme får vi på de andre fasene.

 

Før i tiden ble det mange ganger bare koblet inn 2 faser og de prøvde å belaste fasene likt med å gi husene i nabolaget forskjellige fasepar.

Derfor burde mange gamle hus fungere bedre over forskjellige kurser.

 

Joda, missforstå meg rett nå, men:

 

Kurs 1: L1 + L2 + jord

Kurs 2: L1 + L3 + jord

 

Her vil begge ha jord + L1 felles.

 

Kurs 1: L1 + L2 + jord

Kurs 2: L2 + L3 + jord

 

Her vil begge ha jord + L2 felles.

Og siste mulighet har L3 felles.

Om du har tre forskjellige kurser vil det ikke være noe felles fase for alle, men hver enkelt plugg ville kommunisert fint med hvilken som helst annen kurs.

 

Men om disse ikke en gang er koblet i mot jord så har jeg missforstått hvordan de snakker sammen. Mulig de bruker noe slags radio-prinsipp for å kommunisere, slik som nahojp nevner.

Igjen vil jeg si at jeg egentlig har lite greie på dette. Men tråden her gjør meg mer nysgjerrig, på nye svar på ting.

 

Tviler på at det er noe radio-signaler som går utenom strømnettet.

 

Jeg tror heller på teorien om at enkelte faktisk har problemer mellom enkelte kurser slik dere har skissert.

 

For de spesiellt interesserte:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Elektroteknikk

 

http://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett

 

http://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett

 

Electrical power is transmitted over high voltage transmission lines, distributed over medium voltage, and used inside buildings at lower voltages. Powerline communications can be applied at each stage. Most PLC technologies limit themselves to one set of wires (for example, premises wiring), but some can cross between two levels (for example, both the distribution network and premises wiring). Typically the transformer prevents propagating the signal, which requires multiple PLC technologies to be used to form very large networks.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_line_communication

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Homeplug

 

http://en.wikipedia.org/wiki/HomePlug_Powerline_Alliance

 

http://www.homeplug.org/home/

 

http://www.homeplug.org/tech/homeplug_gp/

 

Sikkerhet:

 

Since signals may travel outside the user's residence or business and be eavesdropped on, HomePlug includes the ability to set an encryption password. The HomePlug specification requires that all devices are set to a default out-of-box password — although a common one. Users should change this password. On many new powerline adapters that come as a boxed pair, a unique security key has already been established and the user does not need to change the password, unless using these with existing powerline adapters, or adding new adapters. Some manufacturers supply adapters with security key buttons on them, allowing users to easily set unique security keys by plugging each unit in one at a time and pressing the button on the front (see more detailed instructions that come with the units).

 

To simplify the process of configuring passwords on a HomePlug network, each device has a built-in master password, chosen at random by the manufacturer and hard-wired into the device, which is used only for setting the encryption passwords. A printed label on the device lists its master password.

 

The data at either end (Ethernet side) of the HomePlug link is not encrypted (unless an encrypted higher-layer protocol such as TLS or IPsec is being used), only the link between HomePlug devices is encrypted. The HomePlug AV standard uses 128-bit AES, while the older versions use the less secure DES.

 

Since HomePlug devices typically function as transparent network bridges, computers running any operating system can use them for network access. However, some manufacturers only supply the password-setup software in a Microsoft Windows version; in other words, enabling encryption requires a computer running Windows [1]. Once the encryption password has been configured, Windows will no longer be needed, so in the case of a network where all computers run other systems a borrowed laptop could be used for initial setup purposes.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller blir dette en revolusjon? Kan jeg si opp mitt abonnement på 12/0,7Mbps, sette denne i veggen og surfe fritt?

Du får ikke internett over strømnettet ved å kjøpe en ruter. Overskriften i artikkelen er grovt misvisende.

 

Boksene som blir diskutert her kan brukes til å sette opp et lokalnett i huset ditt. Altså, hvis modemet fra ISPen din står i gangen, og du vil koble til en PC på arbeidsrommet, så kan du bruke en powerLAN-boks i hvert rom i stedet i stedet for å trekke nettverkskabler gjennom veggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller blir dette en revolusjon? Kan jeg si opp mitt abonnement på 12/0,7Mbps, sette denne i veggen og surfe fritt?

Med homeplugs, så får du ikke hentet internett, uten å lage dette selv først gjennom en annen teknologi.

 

Men blant lenkene jeg la ved, så så det faktisk ut til at det eksisterer internett via strømnettet også. Jeg har ikke hørt om at det eksisterer i Norge. Men, så har jeg ikke særlig mer peiling enn deg/dere andre på det.

 

Med homeplugs får du laget deg ett lokalnettverk innenfor din leilighets vegger (og noen ganger litt videre/lengre) om du ønsker. Dette lokalnettverket kobler du opp til det modemet som du fikk av din bredbåndsleverandør med en vanlig nettverkskabel til en av dine homeplugs.

 

Jeg har ikke selv anskaffet homeplugs, men synes ideen er god. Når hastighetene nå ser ut til å bli noenlunde ok, så hvorfor ikke satse litt på det. Spesiellt fram til TV-benken kan dette være aktuellt, istedetfor å måtte strekke kabler over alt.

 

Altså så kan du se på ett par (2 stykk) homeplugs, som en erstatning for en enkelt ethernet-kabel. (bare at ethernetkabelen vil gi en del raskere forbindelse enn hva homeplugs av i dag vil gi)

 

Fordelen med homeplugs, er at du slipper egentlig router, da disse kommuniserer med hverandre. Mens på ethernet-kabling, så må du via router/switch før trafikken kan gå inn på en annen ethernet-kabel. Minuset med homeplugs kan for enkelte spesiellt krevende individer være den lavere hastigheten disse gir.

 

Men om du mikser homeplugs og ethernet, så må du nok ha en router, eventuellt at modemet fra din bredbåndsleverandør fikser kommunikasjonen mellom de 2 typene nettverk, og opp mot det tredje nettverket som bredbåndslinjen utgjør. En del av oss har likevel router bakenfor bredbåndsmodemet, da dette kan gi større fleksibilitet på innstillinger, og noen opplever gjerne også bedre sikkerhet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Min erfaring med devolo sin avmini 200 mbit/s er ekstremt bra! slet en del med trådløsnettet her, og fikk tak i 3 av disse avmini. Slet litt med å få kobling til ruteren først, men fikk alt koblet opp etter en firmwareoppdatering på de(svært enkelt, laste ned en fil, dobbelklikke på den mens du er tilkoblet enhetene) så funka alt i snitt med 150 mbit/s. Dette i et hus fra 70-tallet. Nå føler jeg at fibertilkoblingen i hjemmet har kommet mye mer til rette!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

heeuumm

 

Er kommer et NoOb spørsmål ang powerline:

Je bor i et hus fra 1983 og har et zyxel multimodem nere i kjellern. kan jeg da sette det opp slik:

zyxel > ethernetkabel > homeplug( eller hva f.. det heter) > gjennom 2 kurser > homeplug > trådløs router opp ei 1. etg?

Endret av Pitbullberg
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

heeuumm

 

Er kommer et NoOb spørsmål ang powerline:

Je bor i et hus fra 1983 og har et zyxel multimodem nere i kjellern. kan jeg da sette det opp slik:

zyxel > ethernetkabel > homeplug( eller hva f.. det heter) > gjennom 2 kurser > homeplug > trådløs router opp ei 1. etg?

 

 

Hei, lenge siden du skrev, men:

 

Ja, det vil nok fungere! du vil kanskje ikke få 200Mb eller 500 Mb som annosert maks evne på produktene, men du vil nok ligge langt over en eventuell trådløs kapasitet. Så lenge strømnettet er i samme hus så skal det fungere. Jo flere kurser unna,jo mer mister man, men er de svært nære, går det fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...