Gå til innhold

Spørsmål vedrørende skattetrekk


Anbefalte innlegg

Hei!

Har et spørsmål vedrørende skattetrekk hver måned som arbeidsgiver gjennomfører. Jeg jobba en del i 2010 mot slutten av året, men jeg holdt meg innenfor frikortbeløpet. Jeg jobba en del i desember også, men etter at lønnen ble utbetalt den 10. desember. Så jeg jobbet slik at den lønnen jeg fikk utbetalt bare gikk på desembermåned, og den skulle bli utbetalt 10. januar 2011. Jeg bestillte nytt frikort i desember for 2011 og leverte dette til arbeidsgiver. Ser nå at det har blitt trukket 50% skatt av lønna som ble utbetalt 10. januar 2011. Så mitt spørsmål er da som følger: Er det sånn at lønn som blir opparbeidet etter forrige lønnutbetaling i desember, og som blir utbetalt neste år skal bli skattet av for forrige år, sa lønna ble tjent??

 

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det flere momenter som kan være litt forvirrende etter min mening.

 

Vi har bl.a. skattelovens §14-3 som handler om tidfesting av arbeidsinntekt. Denne sier kort at arbeidsinntekten tas til inntekt i det året beløpet utbetales eller på det tidligere tidspunkt arbeidstakeren har adgang til å få beløpet utbetalt.

 

Jeg ser på ovennevnte det slik at de timene jeg jobber i desember 2010 og som jeg får utbetalt etterskuddsvis, f.eks. 10 januar, som skattbar inntekt for 2011 da jeg ikke har anledning til å få disse utbetalt før.

 

Men her har jo arbeidsgiver tilsynelatende slik jeg forstår det brukt skattekortet for 2010 på det du tjente etter lønningsdato i desember 2010 og ikke det som du har levert for 2011. Denne "operasjonen" med å foreta forskuddstrekk skjer i forbindelse med lønnskjøringen i januar 2011, ref. skattebetalingsloven §5-10.

 

Da kommer jeg til at jobben din skulle ha brukt skattekortet for 2011. De har dog anledning til å benytte skattekortet for 2010 i trekket for januar 2011 etter skattebetalingsforskriftens §5-5-1 dersom du ikke har levert inn nytt kort, eller levert for sent.

 

Jeg har dog hørt om bedrifter som konsekvent benytter forrige års skattekort i kjøringen for januar i inneværende år. Disse har ofte en tidlig lønnskjøringsdato, f.eks. 10 i måneden.

 

Uavhengig av om jeg har tolket dette helt korrekt eller ikke, så har du anledning til å få korrigert trekket etter skattebetalingsforskriftens §5-5-2.

 

Håper dette var mer til hjelp enn det skapte forvirring. :-)

Lenke til kommentar

Skatt blir beregnet ut fra det året den ble utbetalt. Det du fikk utbetalt i januar skal trekkes med skattekort for 2011.

 

Men med mindre du leverte skattekortet for sent skulle du ikke ha blitt trukket 50% hvis ikke det er slik at firmaet bruker fjorårets skattekort for januar.

 

En trøst får være at om du har betalt for mye skatt vil du få det tilbake ved skatteoppgjøret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...